porsche_taycan-dalnice-bezpecna_vzdalenost

Rychlosti 150 km/h se dočkáme snad za rok. Rozhodně to nebude všude ani pořád

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Ministerstvo dopravy - Foto: Pavel Srp - 23. 3. 2024


Někteří odborníci před tím varují, jiní, včetně politiků, v tom vidí přínos. Řeč je o možném zvýšení maximální povolené rychlosti ze 130 km/h na 150 km/h. Mluví se o něm už dlouho, ale teprve teď tato možnost začíná dostávat reálné obrysy. I tak si ale ještě nějakou dobu počkáme.

Možná se vám rychlost 130 km/h zdá jako příliš nízká, ale nejsme na tom zase tak špatně. Jsou evropské země, kde je povolených maximálně dokonce 120 km/h. Ale třeba v Polsku se smí dokonce i 140 km/h. A připomenout musíme i Německo, kde mají úseky, na kterých je dálniční rychlost dokonce neomezená. Ale má to malý háček. I na neomezených úsecích je doporučená rychlost 130 km/h. Pokud pojedete rychleji, pokutu nedostanete. Ale v případě, že zaviníte nehodu, můžete se dostat do problémů jak s policií, tak s pojišťovnou. I sami němečtí policisté často upozorňují na to, že je dobré si tu opravdu vysokou rychlost pořádně rozmyslet.

Je to prostě vývoj

A jak to tedy asi bude s vyšší rychlostí u nás? Záměrně používáme asi, protože vše je oficiálně ještě ve fázi řešení a domlouvání. V tuto chvíli to vypadá, že bychom se rychlosti 150 km/h mohli dočkat nejspíš v roce 2025. Ještě o něco dříve by ale mohlo dojít na testování úseků, kde by byla tato zvýšená rychlost povolena.

Kamiony na dálnici D1 se stále předjíždějí. Policie se teď na porušování zákazu předjíždění speciálně zaměřila

A kde? Ministerstvo dopravy dlouhodobě upozorňuje, že rozhodně nepůjde o plošnou změnu. To by vzhledem ke stavu některých našich dálnic ani nebylo možné. Navíc musíme počítat s tím, že rychlost bude na 150 km/h uvolňována vždy jen dočasně, pokud to dovolí počasí a hustota provozu. K tomu jde o novinku určenou jen pro ty nejpřehlednější a nejbezpečnější úseky těch nejmodernějších dálnic. „Mluvit se dá o novém úseku D1 mezi Přerovem a Říkovicemi, který je ve výstavbě.  Dále bychom mohli vyšší rychlost uplatnit na nových úsecích D3, a to i na těch, které již stojí. Chceme se podívat také na moderní úseky D11, například mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Pilotní úseky by byly zřejmě na D1 nebo D3,“ popsal před nedávnem ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Řada odborníků je ale proti této novince. Jakkoliv resort dopravy tvrdí, že jde o potřebný krok, který zajistí plynulejší jízdu, ozývají se také hlasy argumentující sníženou bezpečností. U aut jedoucích takto rychle se bezesporu prodlouží brzdná dráha, i reakce na nenadálé situace budou jiné. Navíc existuje obava, že ti, kteří už dnes jezdí 150 km/h budou jezdit ještě rychleji.

„Dálnice jsou obecně nejbezpečnější dopravní infrastruktura. Zrychlení některých úseků umožní jejich vyšší průjezdnost, v kombinaci s moderní telematikou to bude mít i pozitivní vliv na bezpečnost dálnice. Dali jsme jasně najevo, že na takových úsecích v případě horších podmínek chceme limit snižovat. Není to tak, že bychom chtěli nechat řidiče jezdit za každých podmínek stopadesátkou. To uvolnění odpovídá technologickému vývoji vozidel a v kombinaci s telematikou nebude znamenat žádná rizika,“ popsal ministr.

Štítky: , , , , , , , ,

1 názor na “Rychlosti 150 km/h se dočkáme snad za rok. Rozhodně to nebude všude ani pořád”

  1. A co hluk v okolí dálnice. O kolik zvýšením rychlosti stoupne? Bude tím postiženo více lidí. Řeší se to?
    Jak se zvýší emise? Vyšší rychlost sníží dojezd elektromobilů.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru