prvni_jizda-2021-dacia_duster-tce_150_edc-facelift- (3)

Řídili jsme Dacia Duster po modernizaci. S automatickou převodovkou je to povedené auto pro každý den

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 13. 9. 2021


Dacia Duster je velmi úspěšným modelem rumunské značky, které je tu s námi už ve druhé generaci. Aktuálně přijíždí po faceliftu a my jsme se s ní krátce svezli v okolí Paříže. Do rukou se nám přitom dostala verze s automatickou převodovkou.

Co je nového?

Facelift Dusteru byl poměrně decentní, co se vnějšího designu týká. Zaměřil se hlavně na světlomety a drobnosti na náraznících. Přední světlomety jsou nyní tvořené LEDkami pro denní svícení, ukazatele směru (je to vůbec poprvé, kdy má Dacia LEDkové blikače) a klasické potkávací světlomety, pro dálkové světlomety slouží klasická halogenová žárovka. Je to podobný princip, s nímž poprvé přišlo Sandero, později následované Loganem, ale tyto modely mají pro blinkry klasickou žárovku.

Jiná grafika je i u zadních světlometů. Vládne tu písmeno „Y“, stejně jako v předních světlometech. Kromě diodových potkávacích světlometů jsou ovšem zadní svítilny osázeny žárovkami – pro brzdové světlo, blikače, ale i zpátečku. Nová jsou také kola, jež značka nabízí s průměrem 16 a 17 palců, jejichž tvar byl kvůli co nejnižšímu odporu vyvíjen i v aerodynamickém tunelu, anebo nová barva oranžová Arizona, kterou má i auto z fotek.

prvni_jizda-2021-dacia_duster-tce_150_edc-facelift-mytna_brana

Několik změn se odehrálo i uvnitř, ale opět jde spíše o detaily. Dacia připravila novou loketní opěrku s posuvem, ale i odkládací přihrádkou. Nový je také infotainment, který opět pochází z už dříve představených modelů Sandero a Logan. Displej je dotekový s úhlopříčkou až 8 palců, kompletní konektivitou Android Auto i Apple CarPlay (ve vrcholné verzi Media NAV navíc i bezdrátově). Konektory na USB jsou nejen vpředu před řadicí pákou, ale za příplatek také pro cestující vzadu zezadu středového tunelu. Jde o klasická USB, nikoliv novější USB-C.

Dacia také – podle svých slov na přání zákazníků – přesunula ovládání tempomatu ze středového tunelu na volant. To je nejen jednodušší, ale hlavně rychlejší a bezpečnější na ovládání. Nechybí ani páčka na sloupku řízení k ovládání rádia.

Vylepšené verze na LPG

Dacia je jednou z mála značek, která nabízí svá auta s továrním LPG a ani u modernizovaného Dusteru tato možnost nechybí. Navíc prošla mnoha vylepšeními. Před modernizací bylo LPG sice nabízeno továrně, ale ovladače byly na palubní desce domontovány a nevypadalo to úplně nejlépe. Po faceliftu už je přepínání mezi LPG na integrovaném tlačítku vlevo od volantu a stav nádrže se zobrazuje přímo v kapličce přístrojů. S hodnotami na LPG navíc konečně umí pracovat i palubní počítač.

prvni_jizda-2021-dacia_duster-tce_150_edc-facelift- (9)

Další poměrně zásadní novinkou je větší nádrž na LPG. Dacia udává, že je její kapacita téměř o 50 % větší, celkem 48,8 litru. A to výrazně prodlužuje celkový dojezd bez tankování, který byl i předtím dost přes tisíc kilometrů.

První kilometry: Duster TCe 150 EDC

První kilometry v modernizované Dacii Duster jsme strávili za volantem vrcholného provedení s nejvýkonnějším benzinovým motorem. Ten se dá kombinovat buď s pohonem všech čtyř kol a manuální převodovkou anebo s automatickou převodovkou EDC a pohonem předních kol. Pohon všech kol a automat nebo naopak pohon předních kol a manuál mít nemůžete.

V našem případě to byla právě verze s pohonem předních kol a s novou automatickou převodovkou EDC. Jde o klasickou dvouspojkovou šestistupňovou převodovku. Ta je spárována s 1,3litrovým čtyřválcem se 110 kW/150 koňmi a 250 Nm. Podle technických údajů dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a jede maximální rychlostí 199 km/h.

Dynamika je průměrná, ale nemusíte se vůbec o nic starat. Převodovka řadí docela slušně, co do rychlosti, ale i logiky. Není sice tak jemná, jako v některých modelech Renault, ale stýskat nad ní není vůbec potřeba, protože funguje tak, jak čekáte. Páčky na volantu pro manuální řazení tu ale nenajdete, stejně jako žádný sportovní režim převodovky. Pokud byste si chtěli řadit manuálně, lze to samotným voličem převodovky.

Podvozek zůstal bez úprav. pořád jsou tu stejné tlumiče i pružiny a liší se konstrukce zadní nápravy. Klasické předokolky mají zadní nápravu jednoduchou, zatímco čtyřkolky dostaly víceprvkové uložení. A podvozek je hlavně komfortní, s nerovnostmi, kterých bylo mimochodem na silnicích kolem Paříže opravdu hodně, se pere statečně a spoustu z nich k posádce ani nepustí. Pomáhala jistě i obutá kola s poměrně vysokými pneumatikami. Čtyřkolky standardně dostávají celoroční pneumatiky, navíc nově nejen se symbolem M+S, ale také vločky, která nahrazuje i klasickou zimní pneumatiku.

Co ovšem v rámci jízdních vlastností změnou prošlo, to je řízení. Dacia přenastavila jeho proměnlivý účinek. Ve městě otáčíte koly pořád jednoduše jen jedním prstem, ale jakmile překonáte rychlost 70 km/h, řízení ztuhne. Dříve se to dělo až v rychlostech nad 130 km/h. Co se ale pod předními koly děje, to prakticky necítíte, což v typické cílové skupiny zákazníků není výtka.

prvni_jizda-2021-dacia_duster-tce_150_edc-facelift- (2)

Závěr a cena

Modernizovaná Dacia Duster si ponechala vše dobré, co měla i původní verze, ale zároveň k tomu přidala i několik povedených vylepšení. Kromě svěžího designu s moderními LED světlomety je to i vylepšená aerodynamika, podepisující se na snížení emisí CO2, což je v dnešní době opravdu důležité, aby si auta mohla zachovat co nejnižší ceny.

Duster je navíc stále pohodlný, což je to nejdůležitější zjištění. Jde také o auto, jehož výbava se dá rozhodně popsat jako bohatá, už neplatí, že by šlo o auto, které dokáže pouze převézt posádku z bodu A do bodu B. Nabízí se například bezklíčový přístup do vozu (stačí, abyste se s kartou jen přiblížili nebo oddálili a auto se samo odemkne nebo zamkne), včetně startování tlačítkem, automatickou klimatizaci, tempomat i omezovač rychlosti, komplet elektrická okna i zrcátka, ale třeba i hlídání mrtvého úhlu).

A souvisí s tím také fakt, že i cena trošku vyrostla. Vždyť testovaný Duster TCe 150 EDC stojí přes půl milionu a ještě není nejdražší z nabídky. I tak jde ale na dnešním automobilovém trhu o velmi zajímavou nabídku. Nejlevnější verze se ale vejde pod 300 tisíc korun. Kompletní ceník najdete zde

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru