Kolony jsou bohužel nedílnou součástí řidičského života. Jsou nepříjemné, často otravné, ale musíme se s nimi naučit žít. Problém ovšem je, že řada řidičů neumí kolonu správně utvořit, neví, jak se příjezdu do kolony zachovat, a navíc se někteří nevěnují řízení natolik, aby si vůbec kolony všimli. Přitom stačí dodržet pár úplně jednoduchých pravidel, jejichž dodržování dokonce pomůže k rychlejší obnově dopravy.

Příjezd do kolony

Už když řidič před sebou zaregistruje kolonu stojících vozidel, měl by pamatovat na tři nezbytně důležité řidičské. Tou první je zapnutí varovných blinkrů. A to i ve chvíli, kdy si myslíte, že řidič za vámi kolonu také vidí. Možná přes vás nevidí, možná se tak úplně nevěnuje řízení. Právě rozsvícené blinkry mu mohou s upozorněním na nebezpečnou situaci pomoci. Jakmile už stojíte v koloně, ale za vámi zatím není žádné auto, blinkry vždy nechte zapnuté! Jakmile za vás dojedou další auta, je možné je vypnout.

Přečtěte si také:  Letní bouřky jsou strašákem pro řidiče. Trápit je může silný vítr, ale i nebezpečný aquaplaning

Druhou nezbytně důležitou reakcí je ponechání si dostatečného místa před sebou. Především právě ve chvíli, kdy za vámi ještě nikdo nestojí. V ten moment je nutné si nechat dost místa na případné manévrování či popojetí. Onen prostor před sebou je pro jistotu dobré si ponechat celou dobu stání v koloně.

Kolony nevznikají náhodou. Řidiči si je vytvářejí často sami svým chováním

Třetí důležitou reakcí, která jde ruku v ruce s tou druhou, je tvorba záchranářské uličky. Tu je nezbytné tvořit už ve chvíli, kdy dojíždíte do kolony. Pokud se vám to nepodaří, protože to třeba vypadá, že kolona bude popojíždět, pak k tomu pomůže právě ten prostor před vámi. Nebojte se zajet až za krajnici, čáry nehrají žádnou roli. Důležité je, aby mezi stojícími auty mohla projet vozidla Integrovaného záchranného systému nebo vozidla odtahovky. Jen tak se uspíší odklizení případné nehody, která mohla kolonu způsobit.

Ovšem pozor, ulička není určena k popojíždění v koloně! K tomu policie říká: „Je stále mnoho řidičů, kteří neumějí správně reagovat na vozidla se zapnutým výstražným zařízením. Mnohdy to bývá právě z neznalosti pravidel a zákonů. Ale najdou se i tací, kteří pravidla znají a nebojí se je porušovat. Nejednou se policisté setkají s takovými ‚střelci‘, kteří se vydají přímo za vozidlem IZS projíždějícím vytvořenou záchranářskou uličkou. Zákon myslí i na tuto neohleduplnost řidičů. Za neoprávněné použití záchranářské uličky hrozí řidiči ve správním řízení pokuta až 2500 Kč.“

Věnujte se řízení

Zní to jako klišé, ale právě nevěnování se řízení patří mezi nejčastější příčinu dopravních nehod. Jen za poslední měsíc se staly stovky nehod zapříčiněné tím, že řidič dostatečně nesledoval provoz kolem sebe. Především na dálnicích, kde se jezdí vyšší rychlostí, jsou takové nehody bohužel často tragické.

Přečtěte si také:  Takhle vypadá nepozornost, která zabíjí. Řidič ve 120 km/h sestřelil kolonu

Sledujte proto provoz kolem sebe, věnujte se řízení. Jen tak budete mít dostatek času na reakci na stojící vozidla před vámi.

4 komentáře

  1. Ano. Nevěnování se řízení patří mezi nejčastější příčiny DN. A proto to PČR neřeší, ale o to intenzivněji se věnuje měření max. povolené rychlosti. Ach jo.
    🙂 Přeji hezký den.

  2. Zmiňujou sice zneužití záchranné uličky, ale předjíždění kolony po odstavným pruhu taky není moc bezpečný, zvlášť na křížení s připojovacím pruhem.

    • Vždycky dodržuji záchrannou uličku a vždy stojím až v odstavným pruhu. Zbožňuji lidi, co se lepí jeden na druhého, jedou brzda/spojka/plyn a ještě přejíždějí z leva doprava. Však ta druhá kolona je rychlejší. Nikdo to v česku neumíte.
      Jinak tady ti experti si neuvědomují, že nejedou rychleji, taky si neuvědomují jak huntují spojku a převodovku a už vůbec si neuvědomují, když nechají prostor a nebudou se v koloně lepit, pojedou plynuleji a ve výsledku rychleji. A taky to rychleji odklidí.

Přidat komentář