Elektromobilita je dnes už standardní součástí motoristického světa. Zatím ne moc pevnou, ale na silnicích potkáváme elektrifikované automobily stále častěji a není to nic, čemu bychom se dnes nějak výrazně divili. Ovšem, jak čas plyne, ukazuje se, že elektromobilita má celou řadu problémů. Pomineme vysokou pořizovací cenu elektrických aut či nedostatek nabíječek a zdlouhavé dobíjení. S narůstajícím počtem elektromobilů na silnicích začínají jejich řidiči čím dál tím víc bourat.

Nehodám elektromobilistů se věnoval průzkum zveřejněný magazínem politiken.dk, který pracoval s údaji dánských pojišťoven Topdanmark, Tryg a Codan. A právě tyto pojišťovny tvrdí, že elektromobily bourají mnohem víc než auta se spalovacími motory. A podle údajů od pojišťoven je ten rozdíl dokonce 20%, u modelů značky Tesla dokonce 50%. Jen v Teslách pak za poslední dva roky došlo k 1500 zranění posádky.

“Emisní revoluce Toyotu nepostihne, limity v Evropě splníme i bez elektromobilů,” říká šéf české Toyoty Peleška

Jens Røpke, vedoucí vývoje produktů v Topdanmark k tomu řekl: „Většina hlášených nehod je naštěstí jen malých, nejčastěji na veřejných či soukromých parkovištích. Podle našich zkušeností k takovým nehodám dochází proto, že elektromobily mají velmi citlivé plynové pedály a zvládají zrychlení lépe než auta se spalovacími motory. A řidiči na to nejsou zvyklí.“ Údaje další dánské pojišťovny Codan ukazují, že 50 % nových majitelů elektromobilů bourá už během prvního roku, kdy automobil vlastní. U majitelů aut se spalovacími motory je to jen 25-30 %.

A vraťme se ještě k Teslám. Dánské pojišťovny si všímají toho, že právě na tyto  elektromobily si jejich majitelé musejí hodně zvykat. Jsou to celkem velká auta, přičemž řidiči přesedají z aut mnohem menších. Z toho pak vzniká řada malých nehod, typických městských ťukanců.

V Česku levné povinné ručení

Fakt, že elektromobilisté častěji bourají, ukazují i čísla České kanceláře pojistitelů (ČKP). Podle ní jsou elektromobilisté pro pojišťovny rizikovější o zhruba polovinu. ČKP eviduje na 1000 pojištěných elektromobilů 54 škod, na 1000 pojištěných aut se spalovacím motorem „jen“ 36 škod.

I přesto ale jednou z výhod elektromobility je u nás velmi levné povinné ručení. To pojišťovny mimo jiné vypočítávají i podle obejmu motoru, který ale elektrická auta nemají. Proto je pojišťovny řadí do kategorie aut s malými motory. Samostatné kolonky pro ně ještě nemají. „Zatímco například pro majitele elektromobilu BMW i3 o výkonu 125 kW vychází cena povinného ručení u jedné z pojišťoven na 1 400 korun, vlastník stejně výkonného BMW se spalovacím motorem o zdvihovém objemu 1995 ccm si musí připravit 4 200 korun. Majitele elektromobilu tedy vyjde v tomto případě povinné ručení přibližně o dvě třetiny levněji,“ vypočítává analytik portálu ePojisteni.cz Ladislav Gruber.