Před reflektory stojí François Leboine, ředitel oddělení konceptů a show-cars, aby vysvětlil, jak splnit retro-futuristický úkol realizovaný na případu prototypu Renaultu 5 a udělat z něj most mezi minulostí a současností.

Oživit hezké vzpomínky, „rozhýbat svaly lícních kostí“, právě toto chtěl François Leboine způsobit s prototypem Renaultu 5. Jakožto osoba odpovědná za koncepty vozidel u Renaultu se vrací k tvorbě reflektorů prototypu, které, jak nám svěřil, samy ztělesňují práci na vozidle. Pro to použil velmi sofistikovanou metodu, kterou nám slíbil poodhalit.

Přečtěte si také:  Elektromobily Audi Q4 e-tron a Q4 Sportback e-tron představeny. Na trhu budou už v létě

„Pokud bych si měl zapamatovat jeden výjimečný prvek, který symbolizuje celou práci na prototypu Renaultu 5, tak jsou to určitě světla,“ říká.

Původní R5 ve všech svých podobách jako výchozí bod

K tomu, abyste mohli zahájit jakýkoliv tvůrčí proces, potřebujete surovinu. První etapa, řekněme analytická, spočívala ve shromáždění archivních materiálů s cílem analyzovat, pochopit a rozložit si původní vozidlo. A uchopit z něho to nejpodstatnější. Výkresy, náčrty, skici původního designéra Michela Bouého, dobové magazíny, časopisy a brožury umožnily prostudovat mýtickou R5 ze všech úhlů. Vozidlo zapůjčené od Renault Classic nám také pomohlo lépe pochopit určité prvky, jako jsou tyto slavné reflektory.

„Opravdu jsme zhodnotili historii Renaultu a zejména R5, která měla spoustu sympatií u lidí a ten dokonale rozpoznatelný šibalský pohled,“ prozrazuje.

Potom designéři načrtli na papír první skici jako karikaturisté, kteří se snaží vystihnout osobnost člověka na základě jeho pohledu. „Skici umožnily zachytit zásadní prvky, které bylo potřeba zachovat pro reprodukci rozpustilého pohledu původní R5,“ vysvětluje François Leboine. Následně se designéři vrhli na grafické formáty, aby definovali proporce, obrysy světel a mezeru mezi nimi, aby znovu zachytili výraz a smějící se pohled R5 ze 70. let.

Přečtěte si také:  Praha převzala nové elektromobily od Nissanu. Sloužit budou příspěvkovým organizacím hlavního města

Návrat do budoucnosti a metoda posunu

Po analýze grafických vlastností a práci na proporcích provedli designéři to, čemu se říká posun, což je metoda spočívající v tom, že se vezme předmět a překlopí se do jiného světa. „Použijí veškeré grafické práce vzešlé z předchozího výzkumu, smíchají je s mood board a kódy dnešních předmětů s cílem promítnout kresbu detailů do futuristického světa.“ U prototypu Renaultu 5 se designéři inspirovali zejména světem letectví, architektury, designu výrobků, a dokonce i elektroniky.

Díky této metodě posunu vizuálních kódů se světla prototypu stala skutečnými technologickými a futuristickými prvky. Pokud jde o mlhovky, které se v té době často přidávaly, tak udělaly skok do budoucnosti. Přeměnily se na denní potkávací světla zcela začleněná do předního nárazníku.

„Bylo opravdu důležité, aby prototyp Renaultu 5 nebyl pouhou servilní kopií minulosti, ale aby byl opravdu vozidlem, které obsahuje prvky budoucnosti,“ říká Leboine.

Poslední etapa: konfrontace

A nakonec přichází konfrontace, poslední etapa pro designéry, která jim umožňuje se dozvědět, jestli se jejich práce povedla. „Všechno, co jsme udělali, jsme konfrontovali s lidmi, kteří byli kolem nás, abychom se dozvěděli, zda se nám to stoprocentně povedlo; zda jsme oživili R5, nebo zda jsme to zpackali,“ vysvětluje François Leboine.

„Reakce našich lidí nám už říkala, že vozidlo bude mít určitý úspěch, ale nakonec to překonalo naše očekávání,“ raduje se.

Přečtěte si také:  Test Hyundai Kona Electric (2020)

Prototypu Renaultu 5 se nakonec dočkalo velmi srdečného a jednoznačného přijetí. Ať už to bylo na světlech nebo na celém vozidle, zpracování linií a futuristické detaily byly hodnoceny velmi kladně. V podobě prototypu Renaultu 5 má nyní emblematický model z dědictví Renaultu důstojného dědice. Moderní vozidlo, které je v souladu se svou dobou a je plné šarmu.

DNA Renaultu dodržena, úspěšný posun do budoucnosti: úkol splněn!