Dacia Sandriders udělala při svém prvním vystoupení na jedné z nejnáročnějších soutěží v motoristickém sportu silný dojem. Díky kombinaci bezchybného týmového ducha a skvělého výkonu, který zahrnoval i vítězství v etapě, se Nasser Al-Attiyah a Édouard Boulanger snažili probojovat na stupně vítězů až do cíle Rallye Dakar. Po téměř 5 000 soutěžních kilometrech v těžkých podmínkách se těšíme na zbytek sezony v mistrovství světa FIA v rallye před ročníkem 2026.
Po vítězné premiéře na Marocké rallye v říjnu loňského roku se Dacia Sandriders vydala na jeden z nejznámějších závodů na světě. S vědomím obrovské výzvy, která je čekala, se tým také pustil do jedné z nejtěžších tratí v novodobé historii Rallye Dakar, která se již šestým rokem konala v Saúdské Arábii.
Během dvou týdnů Sandrider vybavený pneumatikami BF Goodrich a udržitelným palivem Aramco dokázal, že robustní základy a přístup značky Dacia mají své místo i v tom nejnepříznivějším terénu. V tomto rychlém lidském a technickém dobrodružství skončil tým pod vedením Tiphanie Isnardové jen kousek od stupňů vítězů, což je slibný výsledek do budoucna.
Rekord pro Al-Attiyaha
Nasser Al-Attiyah, který se stal trojnásobným mistrem světa v rallye, když zvítězil při soutěžním debutu Sandrideru, se vydal na Rallye Dakar hledat šesté vítězství.
Katarský jezdec vyrazil na trať jako první s navigátorem Édouardem Boulangerem a od prologu se držel tempa. Jako výborný taktik pak své zkušenosti zúročil při přípravě na „48 h chrono“, kde si upevnil pozici na prozatímních stupních vítězů, než došlo k prasknutí vnějšího kulového kloubu spodní vahadla zadního zavěšení.
Dvojice zajela necelou půlhodinu díky pomoci svých týmových kolegů a inovacím Sandrideru, které mají usnadnit mechanické zásahy, jako jsou magnetické zóny integrované do karoserie. Po návratu do útoku byli před dnem odpočinku v Hailu nejrychlejší, ale absence náhradního kola kvůli oslabenému nosiči jim vynesla desetiminutovou penalizaci a připravila je o první místo o pouhou jednu sekundu.
V druhém týdnu tým pokračoval ve svém úsilí. Mezi městy Hail a Al Duwadimi obsadili třetí místo a v úterý mezi Rijádem a Haradhem předvedli mistrovský výkon, kterým si připsali první etapové vítězství Sandrideru na Rallye Dakar.
Když se vrátili k vedoucí trojici, museli si oba muži otevřít cestu v prvních dunách Prázdné čtvrti. Nasser Al-Attiyah a Édouard Boulanger, které uvěznila navigace a poté i prach soupeře, se nevzdali. Nasser Al-Attiyah, který se stal jediným jezdcem v historii, jenž dosáhl nejrychlejšího času při osmnácti po sobě jdoucích účastech na Rallye Dakar, dojel se dvěma druhými nejrychlejšími časy a zpečetil čtvrté místo, pouhé 3’37„ od stupňů vítězů a 23’58“ za vítězem.
Gutiérrez a Moreno: Duch Rallye-Raid
Rok po vítězství ve třídě Challenger Cristina Gutiérrezová a Pablo Moreno znovu objevili Rallye Dakar v kategorii Ultimate. Při svém debutu s vozem Sandrider v Maroku obsadili sedmé místo a Španělé skutečně zazářili svým přínosem, týmovým duchem a příkladným chováním během celého dvoutýdenního závodu.
Posádka začala dobře, když v první etapě dojela v první pětce, a poté pomáhala Sébastienu Loebovi a Fabianu Lurquinovi v první části „48hodinového chrono“. Cristina Gutiérrezová a Pablo Moreno však byli za své úsilí špatně odměněni, když posádka byla nucena odstoupit kvůli problémům s posilovačem řízení po silném nárazu.
Od té doby byli k dispozici týmu, pomáhali Sébastienu Loebovi a Fabianu Lurquinovi po jejich nehodách a poté pomáhali Nasserovi Al-Attiyahovi a Édouardu Boulangerovi během maratonské etapy.
Zejména Pablo Moreno využil veškerý svůj mechanický talent k opravě kulového kloubu na rychlostní zkoušce, než večer vyměnil převodovky Sandriderů. To byl rozhodující přínos, protože jejich týmoví kolegové nyní opět bojovali o stupně vítězů.
Ve druhém týdnu posádka naplno plnila svou úlohu, když zvýšila tempo při příjezdu k dunám Rub al-Chalí, největšímu nepřerušovanému písečnému pásu na planetě. Navzdory zvýšené hmotnosti náhradních dílů na palubě dosáhla dvojice během čtyř dnů tří umístění v první desítce a předním jezdcům nadělila jen velmi málo času. Cristina Gutiérrezová a Pablo Moreno pokračovali v získávání cenných zkušeností v závěrečných etapách s výhledem na další výzvy.
Odklad pro Loeba
Také Sébastien Loeb při své deváté Rallye Dakar předváděl od prvních kol Sandrideru v Saúdské Arábii slibné tempo.
Devítinásobný mistr světa v rallye, kterého podporoval Fabian Lurquin, se v prologu umístil v první desítce a poté vsadil na výhodnou pozici ve startovním pořadí „48 h chrono“. První skutečná obtíž soutěže zasadila ránu nadějím francouzsko-belgické dvojice, která se stala obětí problému s elektřinou. S pomocí Cristiny Gutiérrezové a Pabla Morena se po noci uprostřed pouště probojovali zpět a odskočili svým soupeřům o více než dvacet minut.
Oddech trval jen krátce. Po prudkých bouřkách v oblasti Al Henakiyah nabídla třetí etapa lehčí program, ale plný výzev. Sébastiena Loeba a Fabiana Lurquina zastihl obrubník, který je poslal do protisměru. Díky bezpečnostním systémům zabudovaným do konstrukce vozu Sandrider se jim nic nestalo a ztratili pouhých pět minut. Tým dojel do cíle i přes zlomení táhla řízení, které bylo při nehodě oslabeno, ale stewardi FIA je nakonec ze závodu vyloučili kvůli deformovanému roll baru.
„Předčasný návrat domů byl frustrující, zejména proto, že události ukázaly, že během tohoto ročníku byly příležitosti. Nasser, Edouard, Cristina a Pablo dokázali závod dokončit a hodně se z něj naučit a jsem přesvědčen, že tým toho dokáže velmi rychle využít, protože to byl teprve náš druhý závod s vozem Sandrider. Příští měsíc se budeme snažit o odvetu na Abu Dhabi Desert Challenge,“ řekl Sébastien Loeb.
The Dacia Sandrider a Mistrovství světa
Rallye Dakar byla také začátkem sezóny 2025 mistrovství světa FIA v rallye, v níž se premiérově představily vozy Dacia Sandriders.
Po tomto nejotevřenějším ročníku, kdy deset posádek a čtyři značky vyhrály alespoň jednu ze třinácti rychlostních zkoušek (včetně prologu), zahájil Nasser Al-Attiyah svou cestu za novým titulem mistra světa s osmačtyřiceti body na kontě. Díky svým výkonům je nyní Katařan v šampionátu třetí. Čtyři body nasbíral také Cristina Gutiérrez a dva Sébastien Loeb, zatímco Dacia Sandriders opustila Saúdskou Arábii na třetím místě mezi výrobci soutěžícími ve třídě Ultimate.
Tým prokázal skvělý kolektivní výkon a slibný potenciál a nyní bude v rámci procesu zlepšování analyzovat shromážděná data, aby mohl dále vyvíjet Sandrider. První poznatky si Dacia Sandriders vyzkouší během svého dalšího dobrodružství na Abu Dhabi Desert Challenge (21.-27. února).
Co řekli po závodě?
Nasser Al-Attiyah: „Jsem velmi rád, že jsem v cíli. Sandrider fungoval opravdu dobře, byl výkonný a pevný. Za volantem jsem se cítil opravdu dobře. Věděli jsme, že na první pokus bude vítězství těžké, ale čtrnáct dní jsme dělali, co bylo v našich silách. Toto umístění v první pětce je dobrý způsob, jak začít obhajobu titulu v mistrovství světa v rallye. Samozřejmě bych rád vyhrál a vyrovnal rekord padesáti vyhraných rychlostních zkoušek dvou legend, kterých si vážím, Ariho Vatanena a Stéphana Peterhansela, ale to se jen odkládá. Udělali jsme velký pokrok a na Abu Dhabi Desert Challenge se vrátíme silnější. Věříme v naše šance na Dakaru 2026, ale je to dlouhý závod, stále více konkurenční, jak pro jezdce, tak pro výrobce, kde se může stát cokoli.“
Cristina Gutiérrez: „Byla to náročná rallye, protože jsme poprvé jeli s Dacií Sandriders v kategorii Ultimate, ale jsem velmi spokojená s tím, čeho jsme s Pablem dosáhli, a se zkušenostmi, které jsme získali. Při překonávání výzev jsme si užili spoustu legrace s pozitivní myslí. Ve druhém týdnu jsme zaznamenali několik umístění v první desítce a je příjemné vědět, že dokážeme být konkurenceschopní. Jsem nesmírně vděčná za příležitost být součástí tohoto dobrodružství a už se těším, až budeme moci všechny naše poznatky uplatnit v praxi na další soutěži, které se zúčastníme. Dakar není nikdy jednoduchý a nejen mě a Pabla, ale i celý tým stál hodně tvrdé práce, než jsme dojeli do cíle. Vždy nás podporovali a vždy tu pro nás byli, takže všem patří obrovský dík. Teď si trochu odpočineme, ale nikdy nepřestaneme útočit.“
Tiphanie Isnard, vedoucí týmu The Dacia Sandriders: „V první řadě bych chtěl Yazeedu Al Rajhimu, Timo Gottschalkovi a Toyotě srdečně poblahopřát k vítězství. Při svém jedenáctém startu dosáhl Yazeed svého prvního úspěchu, a navíc na domácí půdě. Je to pro něj fantastické, ale také to dokonale odráží skutečnost, že k vítězství na Dakaru je potřeba čas. K této soutěži jsme přistupovali s velkou pokorou, vědomi si toho, že potřebujeme zkušenosti. Během těchto dvou týdnů jsme se toho hodně naučili a z každého kilometru a každého zrnka písku jsme si odnesli spoustu poznatků. Jsem také nesmírně hrdá na tým, který jsme vytvořili, a na jeho pozoruhodného ducha. Tvrdě pracovali na přípravě a soutěži v tomto náročném závodě, vždy soustředění a v dobré náladě. Dokázali jsme si také vzájemně naslouchat, abychom mohli společně postupovat. Byla to opravdová horská dráha emocí a my můžeme mít radost z umístění v první pětce na našem prvním Dakaru!“
Konečné pořadí:
- 4. Nasser Al-Attiyah / Édouard Boulanger +23’58’’
- 41. Cristina Gutiérrez / Pablo Moreno +38h44’31’’
- Nedokončil: Sébastien Loeb / Fabian Lurquin