Na prvních 114 kilometrech ochutnaly posádky týmu Buggyra ZM Racing obávanou poušť Empty Quarter, kam je zavedla dnešní desátá etapa Rally Dakar. Jaroslav Valtr v ní obsadil šesté místo a průběžně je mezi piloty kamionů pátý. Martin Šoltys si z pouště odvezl osmou pozici, celkově je hned za svým týmovým kolegou. Róbert Kasák si z dnešních soubojů s dunami odvezl 17. pozici a celkově je dvacátý. V kategorii T3 – Lehké prototypy byl čas Aliyyah Koloc dnes hodnocen jako osmnáctý nejrychlejší, v průběžném hodnocení je na 35. pozici. Josef Macháček byl dnes klasifikován dvě pozice za dakarskou debutantkou a stále je jen místo za elitní desítkou aktuálního pořadí této kategorie. Jezdci Dakaru Classic mají za sebou první část své maratonské etapy. V ní byl Radovan Kazarka čtvrtý, což mu stačilo k udržení třetího místa své kategorie.
Jaroslav Valtr nestartoval v nejlepším rozpoložení, přesto dokázal se svými soupeři držet krok. „Stálo to za prd. Myšlenkama jsem byl pořád za Alešem (Lopraisem), Jardou (synem Jaroslavem Valtrem) a Petrem (Pokorou). Nějakým způsobem jsme to přežili. Duny nebyly až tak úplně těžké. Kilometr před cílem jsme nemohli vyjet jednu dunu. Zkoušeli jsme to natřikrát. Při třetím pokusu jsme centrální podvozkovou rourou narazili do nějakého hrbu, až mi z toho hrklo v zádech. Brněly mě z toho nohy, ale to už odeznělo. Pak jsme tu dunu objeli a byli v cíli,“ uvedl v cíli jezdec týmu Tatra Buggyra ZM Racing.
Martina Šoltyse zaskočilo, jak dlouho musel speciální zkoušku jet. „Celou dobu jsem si říkal, že etapa bude trvat hodinu a půl, jak jsme si říkali v bivaku. A ono to bylo dvě a půl hodiny,“ divil se.
Poušť Empty Quarter Šoltysově posádce hned ukázala svoji zrádnost. Všichni tři museli vzít lopaty a kopat v písku. „Začátek byl super, jelo se mi velmi dobře. Prvních šedesát kilometrů bylo perfektních. Jenže pak jsem udělal chybu. Na jedné duně jsme zůstali nahoře viset. Museli jsme vzít lopaty a začít kopat. Ztratili jsme nějakých patnáct minut. Pak jsme jeli s Van den Brinkem. Pořád se trápíme s tlumiči. Jak bylo teplo a uskákaný, tak nám auto tak dobře netlumilo. Proto jsme ke konci trošku zvolnili. Tyhle velké duny, to bude maso,“ uvědomuje si Martin Šoltys.
Róbert Kasák byl rád, že nezapadl, a ani nechystá házet lopatou písek. „Byla to pořádná etapa. Písek byl měkký a hřebeny následovaly jeden za druhým. Poslední výjezd do kopce byl pořádně krkolomný, ale přeskákali jsme to. Přejedete dunu a nevíte co je za ní. Jeli jsme po předním nárazníku, ale v takových etapách je to normální,“ uvedl pilot v barvách Tatra Buggyra Slovakia.
„Museli jsme zvažovat strategii, jak objet duny nebo jestli přes ně přejedeme a jak pochytáme kontrolní body. Radši jsme si dali na čas a na hřebenu jsme se rozhlédli, jakou zvolíme cestu,“ dodal Kasákův navigátor Tomáš Kazarka, pro něhož to je dakarský křest ohněm.
Aliyyah Koloc vedle dun musela krotit i svůj speciál Buggyra Can-Am DV 21, jehož zadní náprava nebyla po jednom ze skoků v ideálním stavu. „První etapa v poušti Empty Quarter a duny byly úplně všude. Měřený úsek byl krátký, ale o to náročnější. Byla tam spousta dun obtížnosti dvě. Odstartovali jsme rychle, brzy jsme dohnali Martina Šoltyse a předjeli ho. Aliyyah jela v dunách výborně. Na jedné větší duně asi 40 kilometrů před cílem jsme dopadli trochu našikmo a měli jsme drobný problém na zadní nápravě. Až do cíle byl Can-Am trochu neklidný, ale Aliyyah si s tím velmi dobře poradila,“ pochválil navigátor Stephane Duple svoji pilotku Aliyyah Koloc.
Josefu Macháčkovi vadil dlouhý, více než pětisetkilometrový přesun na start erzety, ale jízdu v dunách si pochvaloval. „Přejezd byl strašně dlouhej. Bylo chladno a šli po nás komisaři, nemohli jsme si ani nasadit provizorní okno. Pak přišlo 114 kilometrů dun. To byla asi taková zahřívačka na další etapy. Naše vozítka nemají žádný problém s dunami, tak jsme se tam byli pěkně projet,“ liboval si šestinásobný vítěz Dakaru.