Po zahřívacím sobotním prologu se Dakar 2021 rozjel naplno ve své první etapě a na závodníky čekala porce 623 kilometrů, z nichž 277 bylo měřených. Martin Prokop s Viktorem Chytkou vyráželi z Džiddy jako jedenáctá posádka celkového pořadí kategorie automobilů a možná ani oni sami nečekali, jakým fantastickým způsobem prolétnou měřeným úsekem nedělní etapy.
Jejich Ford Raptor RS Crosscountry v barvách Benzina Orlen Teamu byl v cíli jako třetí nejrychlejší automobil a stejné pořadí náleží posádce i v celkové klasifikaci. Luxusní třešničkou na dortu je potom historicky nejlepší etapové umístění české automobilové posádky v dějinách Dakaru!
Martin Prokop k prvním ostrým kilometrům Dakaru 2021 poznamenal: „První opravdová etapa letošního Dakaru byla úplně něco jiného, než loňský první rok tady v Saudské Arábii. Trať byla extrémně těžká se spoustou kamení a rozbitých úseků. K tomu složitá navigace, ve které jsme udělali jen pár drobných chyb, které jsme ale hned napravili. Prostě náročná, ale z naší strany čistá etapa bez problémů. Jsme spokojeni, ale do cíle je ještě hodně daleko! Když jsme přijeli do cíle etapy, svítilo na nás první místo, protože dvě buginy byly ještě za námi. Dostavil se zvláštní pocit, protože za roky, co Dakar jezdíme, se nám nic takového ještě nepovedlo a najednou to prostě „samo“ přišlo. Vůbec jsem během etapy nevěděl, v jakém jedeme tempu, ale neudělali jsme žádnou velkou chybu, a i když jsem se vydal po stopě třeba za Sebastienem Loebem, Viktor mne navedl správným směrem do druhého údolí. Začínal jsem tak trochu tušit, že se něco děje a potom padesát kilometrů před cílem, kde nastal na trati mumraj závodníků, kteří startovali před námi, jsem si už říkal, že by to dnes nemuselo být špatné. Vyvaroval jsem se defektů a v některých místech raději zvolnil, což se dnes vyplatilo.“
Skvělý etapový výsledek a nadšení celého týmu i fanoušků mohl ještě na chvíli pokazit problém s přehřátým palivem, když za cílem etapy nešel Prokopovi jeho závodní speciál nastartoval. Pomoc v dakarském duchu přišla od jednoho z nejzkušenějších závodníků Stephena Peterhansela, který neváhal a dotáhl na laně českou posádku do bivaku.
„Auto nešlo nastartovat a svítila na mě signalizace nízkého tlaku paliva. Vařil nám benzín a tak nezbývalo než se nechat do bivaku odtáhnout. Zastavil u nás největší mazák Stephan Petrhansel, za což mu patří obrovský dík. Malinko se mi tak možná vrací moje dobré skutky z předchozích Dakarů a je vidět, že dakarský duch nevymřel, když takový pilot jako Peterhansel umí pomoci,“ komentuje Prokop.
Oproti minulému Dakaru v Saudské Arábii Prokopův tým zapracoval i na Fordu Raptor RS Crosscountry: „Na autě jsme také udělali nějaké změny, které mne prostě nechaly jet v rychlosti, kterou si auto drží celou dobu. Minulý rok auto hodně brzdilo, ale letos tak zvláštně klouže a chce jet samo kupředu. K tomu mi změny na podvozku dodaly sebejistotu do velkých děr, takže v dnešní etapě to bylo opravdu ideální a jejímu charakteru změny na autě hodně svědčily.“