Byl to opravdový očistec, shodují se jezdci Buggyra Racing. Devátá etapa měla být dle pořadatele nejobtížnější, což se posléze potvrdilo. Josef Macháček topil pod kotlem, rovněž ale šetřil techniku a po problémech průběžného lídra Quintera (USA) se ujal se speciálem Can-Am DV21 vedení v kategorii lehkých prototypů.
Téměř pět set kilometrů dlouhý měřený úsek jel Josef Macháček přes šest hodin. Radost v cíli ale zastínila dlouhou a únavnou etapu. „Pořadatel si dal opravdu záležet. Navigačně složitý, všude samý kámen, už na šestém kilometru začaly první kolize. Řešili jsme elektroniku a snažili se jet tak, abychom si pohlídali celkové druhé místo. Na trati jsme viděli stát vedoucího muže, tak uvidíme, jak bude pořadí po dnešním dnu vypadat. I když jsme se snažili jet opatrně, byly z toho dva defekty. Dnes za mě určitě maximální spokojenost,“ uvedl Josef Macháček, který figuruje na prvním místě v průběžném pořadí lehkých prototypů. Zároveň se zařadil mezi jezdce kalibru Peterhansela, kteří se těšili na Dakaru z průběžného lídrovství ve dvou různých disciplínách. V celkovém pořadí side-by-side je 13.
Mimořádný výkon podává při své premiéře rovněž, Tomáš Enge, který dnes zaostal za vítězem měřeného úseku jen o sedmačtyřicet sekund a skončil v etapě druhý. „Nejelo se vůbec v písku, ale vše vedlo po pistách nebo mimo ně a hrozně se prášilo. Tím, že jsme měli včera problém, jsme museli předjíždět spoustu aut a ztratili desítky minut. Byla to další zkouška odolnosti posádky a auta. S umístěním jsem samozřejmě spokojený. Doufám, že zítra využijeme dobré startovní pozice a poletíme,“ řekl v bivaku Tomáš Enge.
Hned od začátku letěl s kamionem Tatra Phoenix, Ignacio Casale. Ještě v polovině etapy trojnásobný vítěz kategorie quadů senzačně vedl! Pak ale přišly problémy s elektronikou a velká ztráta. „Bylo to neskutečné. Předjížděli jsme Kamazy a spolu s Alvarem věděli, že dnes máme na vítězství. Vše klapalo a navigace nám šla bez problémů. Pak jsme ale zastavili a zjistili, že nám odešly baterie a už nenatočili motor. Je to velká ztráta a velké ponaučení. Ale je to náš první rok v kategorii kamiónů, získáváme zkušenosti. Chceme tu být i příští rok a bojovat o první trojku,“ prohlásil v bivaku chilský závodník.
Problémům se nevyhnul ani Martin Šoltys, který si dojel pro deváté místo. „Hned na začátku etapy jsme měli problém se šrouby na turbu, s Tomášem Šikolou jsme vedli debatu, jestli to vyměníme nebo dojedeme. Je to tam vždy hrozně rozpálené a výměna trvá opravdu dlouho, až hodinu. Rozhodli jsme se, že to dojedeme a tu ztrátu vidíte sami. Do toho jsme řešili ještě jeden defekt pneumatiky. Zastavili jsme i u Ignacia, který měl problém s baterií, ale nedokázali jsme mu pomoci. Jsem opravdu rád, že jsme tady, protože to dnes bylo o štěstí,“ uvedl k dnešní etapě Šoltys.
Ani v desáté etapě nedají pořadatelé posádkám příležitost k oddechu. Na písčitém terénu, během etapy dlouhé 342 kilometrů to bude vedle techniky, v první řadě o kvalitní navigaci.