Kola Dakaru 2019 se roztáčejí. Martin Macík i Jan Brabec z týmu Big Shock Racing už mají za sebou všechny nezbytnosti, které k účasti v nejnáročnějším motoristickém závodě patří. Martin na svůj žlutý kamion Liaz ještě v Limě stihl nalepit poslední sponzorská loga a pak si s Honzou s chutí zajezdili v rámci shakedownu, cvičného tréninku v dunách za Limou. Ubezpečili se tak, že na jejich závodních strojích vše šlape. Následovaly technické přejímky, nepříliš oblíbený bod programu všech dakarských týmů. Pro Big Shock Racing už znamenají rutinní záležitost, bez větších komplikací předstartovními kontrolami procházejí každý rok. Tentokrát byl největší výzvou celého procesu pas Martina Macíka, zapomenutý v hotelu.
Před stratem legendárního Dakaru mají závodníci i jejich týmy napilno. Stejně na tom byl i Martin Macík, 29letý pilot kamionu Liaz, který v loňském roce dojel legendární závod na výborném 5. místě a před sebou má svůj 7. Dakar (pětkrát kamion pilotoval, dvakrát navigoval). Martin ještě před startem na svůj závodní speciál stihl nalepit loga nového týmového partnera Champion, výrobce motorových olejů a musel zařídit také kabinu svého kamionu, aby posádka měla po ruce vše potřebné. Spoustu práce měl i Jan Brabec, jenž s tátou těsně před přejímkami ladil svůj motocykl Husqvarna, na kterém vyjede do svého druhého Dakaru. Oba závodníci se snažili vše důkladně připravit na extrémní zátěž na maratónské trati, kde většinou nevítězí nejrychlejší, ale ti, kteří se dokáží vypořádat se všemi neočekávanými komplikacemi.
A první neplánovaná dakarská výzva na sebe nenechala dlouho čekat. Tým musel projít technickými a administrativními přejímkami, přičemž Martin Macík na poslední chvíli zjistil, že si v hotelu zapomněl pas. Nezbývalo než se vrátit, nechat závodní kamion „na blikačkách“, na chvíli zastavit provoz jedné z limských ulic a následně poprvé nasadit závodní tempo, aby přejímky stihl. To byla naštěstí nejzávažnější nedělní komplikace. Pak už šlo vše hladce. Motorkáři Janu Brabcovi i posádce žlutého kamionu ve složení Macík, Tomášek, Kalanka, pořadatelé zkontrolovali administrativní náležitosti, technický stav závodních strojů i bezpečnostní prvky. „Vše šlo podle plánu. Organizátoři nám prošli iritrack a GPSky, prohlédli, zda je vše zaplombované, převážili Frantu, ověřili, že bliká, svítí a technicky splňuje všechny předpisy. Následovala přehlídka bezpečnostního vybavení, kontrola nehořlavého oblečení, helem, hasicích přístrojů a tak dále, vše pěkně podle seznamu,“ popisuje Martin Macík. Přejímkami jezdci týmu Big Shock Racing prošli hladce a poté odevzdali stroje do uzavřeného parkoviště.
Den završila neuvěřitelně euforická atmosféra na slavnostním podiu v Limě, odkud závodníci pozdravili fanoušky. Poté pospíchali do bivaku, aby načerpali poslední síly před pondělní první ostrou etapou z Limy do Pisca, na kterou už se všichni moc těší.