100 km/h na dálnici? Mluví se o tom nahlas, poslední dobou hodně v Rakousku. Tamní propagátor této myšlenky, kterým je levicový politik Andreas Babler, pro to měl několik důvodů. Používal ale argumenty, které nebyly tak úplně pravdivé.
Změna rychlosti na dálnici je velké a časté téma v mnoha evropských zemích i na poli Evropské unie. Zatímco Česká republika před časem schválila zvýšení rychlosti na některých úsecích dálnic na 150 km/h, tak v Rakousku chtějí naopak rychlost snižovat až na 100 km/h.
Velmi slyšet je v případě tohoto návrhu zejména nový šéf rakouských socialistů Andreas Babler. Tvrdí, že nejde jen o ekologii – protože při nižší rychlosti mají auta nižší spotřebu a tím pádem vypouštějí méně škodlivých emisí – ale také o záchranu lidských životů. Podle něj by mohlo takové snížení rychlosti na dálnicích zachránit až 100 lidských životů ročně a zmenšit počet zraněných o 7000 ročně.
Podle jiných politiků, ale i podle největšího rakouského autoklubu OÄMTC to ovšem není pravda. Statistiky dopravních nehod to prý neukazují. Podle oficiálních statistik došlo na rakouských dálnicích v roce 2022 k celkem 34 úmrtím a 3058 zraněním. A to platí pro všechny dálnice, ale více než polovina všech nehod se zraněním osob a více než 40 procent všech nehod se smrtelnými následky se však stane na úsecích dálnice, kde je už nyní maximální dovolená rychlost nižší než 130 km/h.
Snížení rychlosti na dálnicích by jistě k vyšší bezpečnosti přispět mohlo, nicméně rozhodně to nebudou tak vysoká čísla, kterými se rakouský politik prezentuje. Na druhé straně je to vždy o řidiči, jeho chování, ale i o autě, kterým jezdí. Moderní auta jsou samozřejmě výrazně bezpečnější než ta starší, ale zároveň také mnohem rychlejší…
Z hlediska ekologie a vypouštění CO2 to má logiku. Odpor vzduchu roste s druhou mocninou rychlosti, úspora paliva bude určitě minimálně v řádu procent. Osobně mám dojem, že rychlost 90 – 100 km/h dodržuje už většina kamionů. Navíc nižší rychlost znamená nižší opotřebení auta -> delší životnost -> další snížení emisí (výroba auta taky není zrovna ekologická záležitost). Opět z vlastní zkušenosti: nevidím rozdíl v tom, že bych při 130 se výhradně věnoval řízení a při stovce bych se pouze kochal krajinou. Zas takový rozdíl to na dálnici pro řidiče není.
mam v pici jezdim 180
Nevím, ale když jsem kdysi nedodržování rychlostní limity, tak jsem byl soustředěný na jízdu. Naopak, když jsem musel jet pomalu, tak jsem se nudil, koukal okolo a málem měl několik nehod. Proč si k těmto úvahám nepřizvou psychology? Zase se někdo chce zviditelnit za každou cenu.