První jízda: BMW X1 sDrive18d

První kilometry za volantem BMW X1 sDrive18d na českých silnicích

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 20. 10. 2022


Nová generace BMW X1 přijíždí i na český trh a my jsme se s ní na českých silnicích krátce svezli. Používá stejný recept jako v předchozí generaci, ale tentokrát chutná o něco lépe. První seznámení proběhlo v naftové verzi 18d s pohonem předních kol sDrive.

Větší, prostornější a digitálnější

BMW představilo novou generaci X1  v červnu letošního roku. Auto znatelně narostlo. Ve srovnání s předchozí generací je o 53 mm delší (4500 mm), o 24 mm širší (1845 mm) a o 44 mm naměříme i do výšky (1642 mm). Delší je i rozvor náprav, který narostl o 22 mm (2692 mm). Díky tomu je v interiéru více místa a na předních i zadních sedadlech se bez problémů usadí čtveřice pasažérů. BMW vybavilo novou generaci X1 podobně jako novou řadu 2 Active Tourer posuvnou zadní lavicí (prvek na přání). Bude tedy na vás, zda potřebujete prostor pro posádku na zadních sedadlech anebo naopak větší objem kufru. Jeho standardní objem mezigeneračně také narostl, výrobce přidal 35 litrů na celkových 540 litrů. Pokud sklopíte opěradla zadních sedadel, dostanete se až na 1600 litrů (+50 litrů) Opěradla jsou dělená v poměru 40:20:40.

Zatímco design exteriéru je spíše evoluční, tak interiér je revoluční. Nové totiž BMW X1 přebírá design, s nímž poprvé přišlo čistě elektrické BMW iX. Před řidičem tak jsou dva opticky propojené displeje, které jsou „do zatáčky“ a nakloněny jsou právě na řidiče. Ten levý zobrazuje jízdní data (má úhlopříčku 10,25″), ten pravý slouží pro displej infotainmentu a multimediálního systému (úhlopříčka je 10,7″). Současně s tím je tu nejnovější generace iDrive OS8, takže oba displeje dostaly novou grafiku i způsob ovládání.

První jízda: BMW X1 sDrive18d

BMW X1 se bere jako malý model, takže na středovém tunelu nenajdeme otočný ovladač systému iDrive, ten budou mít už jen větší modely, kde nebude tak jednoduché dosáhnout na středový displej. Infotainment se totiž v malých modelech BMW bude ovládat už pouze dotekem na displeji. Je to škoda, protože právě otočný ovladač, který BMW používalo, fungoval skvěle nejen co do opravdové funkčnosti, ale i logiky ovládání. 

Benzin, nafta i elektřina

Elektřina se pod kapotu nové generace BMW X1 dostane v nejedné verzi. Už během několika týdnů se objeví plug-in hybridní varianta xDrive 25e a výkonnějšího xDrive 30e. Ta budou kombinovat 1,5litrový benzinový tříválec s elektromotorem, přičemž jejich celkový výkon bude 180 kW, respektive 240 kW a točivý moment v obou případech shodných 477 Nm. Později přijde ještě poprvé v historii X1 také čistě elektrická varianta s označením iX1.

Zatím je ale možné vybírat ze dvou benzinových (tříválec 18i se 100 kW a 230 Nm a čtyřválec 23i xDrive se 150 kW a 320 Nm) a ze dvou naftových motorizací (čtyřválce 18d se 110 kW a 360 Nm a 23d se 155 kW a 400 Nm). U některých motorizací bude na výběr mezi standardním pohonem všech kol, případně příplatkovým pohonem všech kol xDrive. Motor bude však vždy spojen výhradně s automatickou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Steptronic.

První jízda: BMW X1 sDrive18d

První kilometry za volantem

Pro první seznámení padla volba na základní BMW X1 sDrive18. Jde o verzi s pohonem předních kol a naftovým dvoulitrovým čtyřválcem. Jeho 110 kW/150 koní a 360 Nm nejsou vůbec špatné hodnoty, což potvrzuje i zrychlení z místa na stovku za 8,9 sekundy a maximální rychlost 210 km/h.

Motor je dobře odhlučněný. A to jak na místě na volnoběh, tak i při jízdě. Jeho projev je zcela lineární, bez výraznější špičky a bez výraznějšího vzrušení. Z pohledu dynamiky jede slušně a pro bezpečné předjetí je zcela dostačující. Převodovka se při běžné jízdě snaží držet motor v co nejnižších otáčkách, což přispívá ke klidu na palubě. Klid na palubě naopak není úplně bezchybný na dálnici, kdy do interiéru nejvíce proniká hluk od pneumatik. I když se snaží převodovka při běžné jízdě držet motor v co nejnižších otáčkách, pocitově jej nepodtáčí. Když řidič přišlápne plynový pedál, nebojí převodovka podřadit a motor vytočit do optimálních otáček. Při jízdě převodovka řadí hladce, prakticky je změna rychlostí nepostřehnutelná.

Spotřeba paliva je působivá. Dostat se k pěti litrům na sto kilometrů podle palubního počítače nebude při klidné jízdě problém. Vzhledem k tomu, že jde o shodnou techniku, kterou má nedávno testované  BMW 218d Active Tourer, při standardní jízdě se dá počítat s tím, že si auto vezme do 6 l/100 km.

Ačkoliv neměla naše X1 úplně velká kola (obouvala příplatkové 18″ s pneu 225/55 R18) a měla docela vysoké pneumatiky, byla přední náprava po přejetí nerovností docela hlučná. Nezřídkakdy se stalo, že po přejetí kanálu nebo větší nerovnosti se od předních kol ozvala nepříjemná rána. Podvozek je spíše tužší, na sportovní jízdu se ovšem testovaná verze úplně nehodí. Rychlé tempo si na palubě X1 úplně neužijete, ale to neznamená, že to nezvládne. Naopak. Právě díky tužšímu naladění podvozku dokáže oblouk vykroužit velmi hezky a brzy se dostane na hranici přilnavosti pneumatik. Od podvozku ale nová generace působí výrazně dospěleji než předchozí generace.

Závěr a cena

Nová generace BMW X1 povyrostla, dostala se svými rozměry prakticky na úroveň první generace BMW X3. Díky tomu je v kabině dostatek místa i pro nadprůměrně vzrostlé pasažéry. Navíc také jezdí lépe než ta předchozí. Ve verzi sDrive18d, kterou jsme jezdili, nejde o žádného trhače asfaltu, dynamika není špatná, ale motor působí až příliš sterilně, bez špetky vzrušení. Abyste se za volantem X1 bavili, zvolte raději vrcholný benzinový motor, který má podle prvních jízdních zkušeností v BMW 223i Active Tourer o poznání více elánu a šťávy.

A cena? Nejlevnější je benzinové BMW X1 sDrive18i s benzinovým tříválcem, které se jako jediné vejde (o 400 Kč) pod 900 tisíc korun. Testované provedení X1 sDrive18d začíná na 959 400 Kč, přičemž auto z fotek je díky příplatkové výbavě dražší, jeho cena je 1 158 538 Kč.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru