Je tomu už dvacet let, kdy španělská automobilka SEAT pustila do světa divokou kočku s označením Cupra. Ačkoliv mohl tehdejší krok, který měl závodní speciály jen lehce poupravit a pustit na silnice, vypadat až příliš odvážně, vyplatil se. Automobilka je s ostrými modely v černých číslech a tak přišel ten správný čas na to ještě více je okořenit a představit světu. To se také před několika dny stalo.

V Barceloně jsme měli jako jedni z prvních příležitost pořádně provětrat nový SEAT Leon Cupra 300. Posadili jsme se za volant třídveřové verze SC a kombi verzi ST s pohonem všech kol 4Drive. V nabídce je samozřejmě také pětidveřová verze.

První přišla na řadu krátký, třídveřový Leon Cupra. Modernizovaná Cupra má ostřeji tvarovaný nárazník a několik dalších nových detailů. Zmínit můžeme také přidání předních mlhových světlometů. Ani v interiéru se toho oproti verzi před modernizací mnoho nezměnilo. Vyzdvihnout musíme stále skvělá sedadla, která fantasticky ladí ke konceptu jménem Cupra. Jsou tvrdá, ale ne moc. Mají vysoké boční vedení, ale při nastupování si nenarazíte kostrč. A navíc skvěle vypadají.

Co si ale budeme povídat, nás zajímalo něco trochu jiného než mlhovky a sedadla. Ta jsou totiž v případě Cupry až druhotná. To nejzajímavější je totiž pod kapotou. SEAT zde nechal čtyřválec o objemu dvou litrů, ale přidal mu opět něco na výkonu. Ve výsledku tak nabídne rovných 221 kW/300 koní a točivý moment 380 Nm. Ten je dostupný v rozmezí 1800 až 5500 otáček za minutu. Působivé? Ano, vždyť SEAT tímto stvořil nejvýkonnější model ve své historii. Technické údaje slibují, že z klidu na 100 km/h zrychlí verze SC s pohonem předních kol a s manuální převodovkou za 5,7 sekundy. ST s pohonem všch kol a automatickou převodovkou DSG pak pouze za 4,9 sekundy.

Je podle nás zbytečné řešit u takového auta spotřebu, ale pro pořádek dodáme, že výrobce udává v případě krátké verze SC kombinovanou spotřebu 6,9 litrů na 100 ujetých kilometrů a v případě kombi s DSG a pohonem všech kol 4Drive je to 7,2 litrů.

Ale dost řečí okolo, pojďme za volant! První na řadu přišel SEAT Leon SC Cupra 300. Třídveřová Cupra působí překvapivě malým dojmem, ale jen de chvíle, než usednete za volant. Prostoru nabízí dost i pro opravdové dlouhány. Po nastartování o sobě s chutí dává už za studena, ale bohužel vzhledem k dnešním regulím je ten zvuk trochu vyumělkovaný. SC je k dispozici jak s manuální šestistupňovou převodovkou, která má až neuvěřitelně krátké a stoprocentně přesné dráhy řazení, tak s šestistupňovým DSG. My jsme dostali k dispozici právě šestistupňový manuál.

Po pár zahřívacích kilometrech jsme v okolí Barcelony narazili na zajímavě se klikatící okresku. Přepnuli jsme proto do režimu Cupra (Leon Cupra nabízí čtyři jízdní režimy Comfort, Sport, Cupra a Individual), který přenastaví auto – zrychlí reakce na sešlápnutí plynového pedálu a motor celkově přiostří, ztuhne posilovač řízení, zintenzivní se zvuk a adaptivní podvozek DCC začne citlivěji a pohotověji reagovat. Je schopen během okamžiku reagovat na aktuální jízdní podmínky a právě ve vyšších rychlostech jeho fungování pocítíte nejvíce. Pocitově nám SC v režimu Cupra pak přišlo tužší, než verze ST.

Auto na povely plynového pedálu reaguje až neuvěřitelně rychle. Těch 300 koní jakoby okamžitě chtělo ven z motorového prostoru a Leon Cupra se tak okamžitě žene kupředu. Ta chuť po rychlosti je prostě neskutečná. Je ale potřeba ho řídit. Pořád a neustále. Nic nedá zadarmo. Díky přítomnosti elektronického diferenciálu VAQ, který nahrazuje klasický mechanický samosvorný diferenciál, má chuť tahat za ruce a udržet ho pod plynem v zatáčce chce trochu práce a síly. Nesmíte to ale s tou rychlostí přehnat. Pokud se tak stane, může vám v zatáčce dát pěkně přes prsty tím, že bude bude mít tendence uskakovat a při rychlém průjezdu zatáčkou má tendence jít po točně ven.

Leon Cupra SC je prostě potřeba si důkladně osahat, seznámit se a dát si vzájemně čas. Jakmile zjistíte, kde jsou vaše limity, můžete si dovolit opravdu husarské kousky. Nesmíte ale zapomínat, že máte na předních kolech 300 koní. Ve vysokých otáčkách vás bude bavit i ten jeho lehce upravený zvukový projev, který jasné dává všem v okruhu pár kilometrů najevo, kdo se blíží. Třešničkou je pak „prdění“ do výfuku při řazení nahoru i dolů, kterého jsme se tak nějak nemohli nabažit. 🙂 SEAT Leon SC Cupra 300 je báječnou hračkou, která sice samozřejmě také má své limity, ale málokdo se jim byť jen přiblíží.

Po zkušenosti s SC jsme se opravdu nemohli dočkat toho, jaká bude verze kombi. V našem případě navíc opatřena pohonem všech kol 4DRIVE a automatickou převodovkou DSG. Mimochodem, pohon všech kol u Cupry není novinkou, jak by se možná zdálo. Disponoval jím již Leon Cupra v roce 2000. Pod kapotou byl tehdy navíc skvělý šestiválec, který na všechna kola (první generace Haldexu) posílal 204 koní výkonu a točivý moment 270 Nm. Zvolit ale bylo možno také 110 kW naftovou jednotku 1.9 TDI. Zpět ale k novému Leonu ST Cupra 300 4DRIVE. Ten jsme měli možnost vyzkoušet jak na nádherných klikatých okreskách kolem Barcelony, tak také na okruhu Parcmotor de Castellolí.

Závodní trať je otevřená od roku 2009 a měří 4,140 kilometru. Je to opravdu krásná trať obklopená přírodou s rozmanitými zatáčkami. Některé jsou báječně čitelné a můžete si je dokonale vychutnat, jiné si musíte projet vícekrát, abyste si správnou stopu nacvičili.

A právě tady jsme dostali příležitost, užít si už v únoru rozehřátý asfalt. Vedoucím vozem byl zbrusu nový SEAT Leon Cup Racer 2017, který bude možná slabším jedincům nahánět strach. Jeho zvukový projev je nepopsatelný a design velmi agresivní. V každé skupině aut bylo jen jediné kombi s DSG takže naše volba byla jasná. Prostě potřebujeme vědět, jak se bude dlouhá čtyřkolka chovat ve vysokých rychlostech, v zatáčkách a na plných brzdách. První kolo bylo zaváděcí a hlavně seznamovací. Poznávali jsme jak auto, tak okruh samotný. Druhé už se jelo o poznání rychleji. A tady přišel ke slovu jak výkon, tak hlavně pohon všech kol. Auto je fantasticky čitelné, do rychlosti se pouští s dravostí sobě vlastní a právě díky pohonu všech kol (a i díky lepivým pneumatikám Michelin Pilot Sport Cup) Cupra až neuvěřitelně držela stopu. Ačkoliv jde vlastně o praktické rodinné kombi, sportovních genů má na rozdávání. Jediným mínusem je tak vlastně to jeho plus. Mluvíme o pohonu všech kol. Právě ten vám dá tu jistotu, ten vám pohodu za volantem a nabídne rychlost v dárkovém balení i s mašlí. Ocení to především ti, kteří nemají za volantem tolik zkušeností, aby pevně podrželi pod krkem surovější SC. Přesto jsme na okruhu z Leonu ST Cupra s pohonem všech kol byli opravdu nadšení.

Z okruhu jsme se vydali do blízkých kopců, které jsou protkány těmi nejúžasnějšími vlásenkami, které jsme kdy viděli. Jedna zatáčka za druhou, hladký asfalt a málo jiných účastníků provozu. Přidejte k tomu sluníčko, 300 koní a pohon všech kol a asi je vám jasné, že nám úsměv celý den z tváře nezmizel. Do ostrých zatáček se Cupra umí poskládat i ve vyšší rychlosti a díky pohonu všech kol a automatické převodovce nedá žádnou práci ji vykroužit přesně tak, jak potřebujete. Kola se umí báječně zakousnout do asfaltu a nepříjemné může být jen o něco pomalejší řazení DSG směrem dolů. Vyřešit to ale můžou páčky pod volantem, díky kterým si můžete s jednotlivými převodovými stupni doslova hrát.

Vybírat mezi SEAT Leon Cupra 300 ve verzi SC nebo ST může být na první pohled celkem náročné. Ale každé nabízí to své. SC je živočišnější, hravější, ostřejší, ale také trochu náročnější. ST je rychlé, pohodlné, o něco čitelnější a snadněji ovladatelné. Ve zkratce si s krátkou verzí užijete víkendové okresky. Kombi je zase ideálním “sportovním autem pro každodenní život”. Nejvíc bude nakonec záležet na tom, jak dobrý a odvážný jste řidič. SEATu se ale s touto novinkou povedla více než kvalitní oslava výročí 20 let. Leon Cupra 300 si zaslouží pochvalu ve všech směrech a my už se nemůžeme dočkat, až ho pořádně proklepneme v klasickém redakčním testu.

Nový SEAT Leon Cupra 300 lze již v České republice objednávat. Ceny startují na 757 900 Kč za SC, 762 900 Kč za pětidveřovou Cupru a na 792 900 Kč za kombi. Příplatek za DSG je 45 tisíc.