Peugeot nás včera pozval na tiskovou konferenci, v rámci níž jsme se mohli seznámit se dvěma zcela novými modely. Jedním z nich je „radikální fastback“ (jak ho nazývá sama automobilka) 508 a tím druhým je rodinný model Rifter, který je dvojčetem Citroënu Berlingo a Opelu Combo Life.
Peugeot 508
První přišel na řadu Peugeot 508. Nová generace tu předchozí, které vytrvale klesaly prodeje, ničím nepřipomíná. Design je revoluční, na fotkách i naživo je auto parádní. Je to sice naprosto subjektivní vjem, ale zatím jsem se nesetkal s opačným názorem. I v tomto případě však platí, že hodně záleží na zvolené výbavě, ale také motorizaci.
Nejnižší výbava totiž nemá ve svislém pruhu v předním nárazníku LED denní svícení kombinované s blikačem, jako vyšší výbavy, ale má tam jen lištu s chromavnou malou lištičkou, a liší se také zadní světla (viz poslední tři fotky v galerii výše). Podle výfuků poznáte i motorizaci. Zatímco benzinové verze mají po jedné kulaté koncovce výfuku v obou rozích nárazníku, motorizace 1.5 BlueHDi mají v obou rozích nárazníku falešné oválné koncovky, výfuk ústí vlevo za nárazníkem dolů. Dvoulitrové motory BlueHDI pak mají dvě chromované koncovky v levém rohu nárazníku.
Nejlépe samozřejmě vypadá výbava GT, která je zároveň nejvíce vybavená a s nejvýkonnějšími motory. Tu ale pod milion nekoupíte. Stříbrné auto z fotek je právě verze GT a podle ceníku stálo s příplatkovou výbavou dokonce více než jeden a čtvrt milionu.
Na Peugeotu 508 upoutá na první pohled jeho design. Designéři si dali zvlášť záležet na proporcích. Auto je poměrně placaté, na výšku měří jen 140 cm! Když u něj stojíte, je to znát. Jenže tak nízké siluety šlo za standardní podoby karoserie docílit jen stěží, a tak se 508 může pochlubit jednou „frajeřinkou“, kterou mají spíše prémiové sedany Mercedes-Benz CLS anebo BMW řady 6 Gran Coupé. Tohle auto totiž dostalo bezrámové dveře. Aby neutrpěla hlučnost při jízdě, dostalo tlustší skla. Jestli se to povedlo, to jsme zatím posoudit nemohli. Za volantem jsme strávili pouze pár minut, budeme si muset počkat do klasického redakčního testu.
Při prezentaci zaznělo i to, že i přes poměrně nízkou karoserii neutrpěl prostor pro posádku a to je tvrzení velmi odvážné. Se svými 180 cm jsem se zkoušel posadit dopředu, ale i dozadu. Na předních sedadlech se dá s tvrzením beze zbytku souhlasit, a to i přes přítomnost panoramatického otevíratelného střešního okna, které pár centimetrů na výšku ubere. Na zadních sedadlech mám ale výhrady, a to i přesto, že přímo nad sedadly v místech, kde budete mít hlavu, je čalounění stropu o pár centimetrů vybrané. Když jsem si ale chtěl opřít hlavu o opěrku, zároveň jsem ji opřel i o strop.
Velkým plusem auta je také fakt, že nejde o sedan, jak by se možná mohlo na první pohled zdát, ale o pětidveřový liftback, podobně jako u Opelu Insignia nebo Škody Superb. Do několika měsíců se na trh chystá vstoupit také ještě praktičtější verze 508 SW s karoserií kombi.
Peugeot 508 dostal do vínku spoustu zcela nových prvků výbavy, některé z nich šlo dosud vidět pouze u prémiových výrobců. Tou nejzásadnější novinkou je systém nočního vidění pomocí infrakamery, doplňuje ho adaptivní tempomat s funkcí stop & go (do 3 sekund od zastavení se auto samo opět rozjede) či aktivní asistent jízdy v pruzích, který se drží nejen nakreslených čas na silnici, ale umí auto udržet uprostřed pruhu anebo na krajnici.
A jak jezdí?
Posadili jsme se za volant toho nejdražšího provedení, které lze aktuálně v ceníku 508 najít. Jde o verzi GT s motorem 2.0 BlueHDi 180 S&S s automatickou osmistupňovou převodovou EAT8. Jeho základní cena startuje na 1,07 milionu korun. Auto ale vypadalo naživo zvenku i uvnitř, kde bylo čalouněno příplatkovou červenou kůží Nappa a doplněné o dřevěné (!) obložení, vážně hodně dobře!
Peugeoty dostaly v posledních modelech tzv. iCockpit, tedy kapličku přístrojů až na vrchu palubní desky, a nejinak je tomu i v 508. Jeho grafika se podobá posledním modelům 3008 a 5008, zobrazení se dá měnit. Zbytek interiéru je ale úplně jiný. Středový panel kombinuje mechanické ovladače a dotekové plošky pod nimi, kde je konečně možnost deaktivace systému Start/Stop napřímo a není potřeba se k němu složitě proklikávat přes menu.
Po startu je motor příjemně tichý, velmi dobře odhlučněný a příliš se to nezmění ani za jízdy. Motor je docela pružný, potěší přísunem newtonmetrů v nízkých otáčkách, ve vyšších otáčkách mu ale dochází dech a působí tupým dojmem. Na dovádění na okreskách to není, ale na běžnou jízdu je jeho naladění s dostatečnou silou dole parádní. Osmistupňová převodovka si s motorem také rozumí velmi dobře, ačkoliv překvapilo, že nechává poměrně dlouho (do vyšší rychlosti) zařazenou první rychlost.
Nejlepší na celém autě je podvozek. Ten je naladěn hodně komfortně. A to ve všech jízdních režimech. Nerovnosti auto žehlí vážně jistě, navíc se od kol neozývají žádné rány ani pazvuky a v interiéru nejsou znát ani žádné nepříjemné rázy.
Po prvním, nutno zmínit, že opravdu velmi krátkém seznámení, se zdá, že zavedení konkurenti by se mohli začít obávat jednoho velmi povedeného auta se lvem ve znaku. Už teď se těšíme na to, až nový Peugeot 508 vyzkoušíme v klasickém týdenním redakčním testu.
Peugeot Rifter
Druhým modelem, který Peugeot uvedl na trh, je rodinný Rifter, jenž nahrazuje Peugeot Partner Teepee. Značka s ním chce oslovit nejen drobné řemeslníky, kteří auto používají přes týden k práci a o víkendu s rodinou, ale i rodiny s dětmi.
V nabídce jsou dvě délky, které se dají kombinovat s pětimístnou, ale i sedmimístnou variantou. Díky tvaru karoserie potěší také objem zavazadlového prostoru, jenž se podle verze pohybuje od 775 litrů až po čtyři tisíce litrů (po strop se sklopenými sedadly u dlouhé verze). Do auta lze v delší verzi naložit po sklopení opěradla předního sedadla (je potřeba vyndat loketní opěrku!) až tři metry dlouhý předmět, u kratší verze je to o 30 cm méně.
Že jde o ideální auto pro rodiny dokazuje i počet, umístění a celkový objem odkládacích přihrádek v interiéru. Odložit věci lze do obrovské díry na středové konzole, do dlouhé kapsy na stropě, ale i do dveří nebo u stropu v zavazadelníku. Celkový objem všech těchto přihrádek může být v závislosti na verzi až 186 litrů.
Přístup na tři samostatná sedadla ve druhé řadě je pomocí posuvných dveří. Sedadla se v autě, kterým jsme jeli, nedala posouvat, dala se ale nezávisle na sobě sklápět. Po jejich sklopení vznikne zároveň s kufrem rovná podlaha. Do kufru se navíc dá přistupovat nejen otevřením celých pátých dveří, ale u některých verzí podobně jako třeba u Travelleru také i otevíracím sklem.
První kilometry
První minuty za volantem jsme strávili s verzí GT line a s nejvýkonnějším motorem BlueHDi 130 S&S s šestistupňovou manuální převodovkou.
Ani tady není interiér ochuzen o iCockpit a maličkatý, nahoře i dole zploštělý volant. Naopak velký je středový tunel, který omezuje prostor pro kolena. Budiž mu k dobru, že se v jeho útrobách alespoň nabízí bezdrátové dobíjení telefonu a zdířky na USB.
I v Rifteru je motor po startu poměrně tichý. Potěšila řadící páky, která není jako v ostatních peugeotech celokovová, ale obšitá kůží (mimochodem 508 s manuálem má celokovovou) a tak nehřála nepříjemně do ruky. Řazení je delší, ale poměrně přesné a nikoliv nepříjemné.
Podobně jako v předchozí jízdě v 508, je i v Rifteru podvozek spíše komfortněji nastaven. Auto se i díky své výšce v zatáčce nakloní, ale přes nerovnosti se přenáší velmi zlehka a tiše.
Jistě jste si všimli, že auto jsme fotili na prašné cestě. Podle zástupců značky má totiž outdoorově vyhlížející rifter prvky SUV a pro cesty mimo silnici může být vybaven elektronickým pomocníkem Advanced Grip Control. Pokud si za něj připlatíte, dostanete vždy také pneumatiky Michelin Latitude Tour Mud & Snow. Systém je navíc spojen s funkcí Hill Assist Descent Control, která pomáhá udržvat rychlost při jízdě z kolmých kopců.
Na obsáhlejší závěry jsme na auto neměli dostatek času, a tak si stejně jako v předchozím případě budeme muset počkat až na klasický redakční test.