Ačkoliv to původně vypadalo, že se k nám druhá generace Subaru BRZ nedostane, nakonec ho tu mít budeme. A my jsme se s ním i s jeho předchůdcem velmi krátce seznámili.
Co je nového?
Druhá generace oblíbeného malého sportovního modelu, na němž Subaru opět spolupracovalo s Toyotou, vychází z první generace. Inženýři vzali její základ, který však poměrně výrazně upravili a vylepšili. To důležité, jako je nízká hmotnost, pohon zadních kol, mechanický pocit z řízení a hlavně vtažení řidič do děje, zůstalo.
Karoserie druhé generace je výrazně tužší, k čemuž přispěla extrémně tuhá podlaha a lepené spoje. To způsobuje zvýšení odolnosti přední části vůči ohybu v příčném směru o 60 %, ale také nárůst torzní tuhosti o 50 %. Tužší karoserie zlepšuje odezvu řízení, přináší lepší ovladatelnost a dokonalejší přilnavost v zatáčkách. Lepší ovladatelnosti pomáhá i nízká hmotnost a o 4 mm nižší těžiště. Subaru BRZ i Toyota GR86 používají na střechu hliník, stejně jako na přední blatníky a kapotu. Přestože má druhá generace větší motor, pevnější karoserii a bohatší výbavu, je nakonec těžší jen 10 kg než ta první. Hmotnost je také lépe rozložena.
Nejsou to ale jediné novinky, těch úprav je mnohem víc. Odehrály se i na technice. Upravené je uložení motoru, převodovky i zavěšení kol. Druhá generace má oproti té první také o 5 mm delší rozvor a o 10 mm zvětšený rozchod zadních kol. Celková výška je nižší o 10 milimetrů.
Větší a výkonnější motor bez propadu výkonu
Tou největší změnou je jednoznačně nový motor. To je stále atmosférický boxer, ale s objemem zvětšeným z původních dvou litrů na 2,4 litru. To se projevuje nejen na vyšším výkonu i točivém momentu, ale celkově na lepším průběhu obou křivek v rámci celého otáčkoměru. Původní dvoulitr měl znatelný propad tahu kolem čtyř tisíc otáček, to už novinka nemá. Kombinace přímého a nepřímého vstřiku paliva Toyota D-4D zůstala.
A jak je na tom Subaru BRZ z pohledu čísel? Jeho výkon je 172 kW/234 koní při 7000 ot./min a točivý moment vrcholí 250 Nm při 3700 ot./min. To je mezigeneračně o 34 koní a 45 Nm více, ale pocitově je to jako byste auto polili živou vodou, což jsme si na okruhu v Sosnové vyzkoušeli na vlastní kůži, protože jsme bezprostředně po sobě mohli obě generace porovnat. Z místa na stovku zrychlí novinka za 6,3 sekundy a jede maximálně 226 km/h. To platí pro verzi s manuální převodovkou, ale můžete si objednat i automat (v obou případech dostanete 6 rychlostí). S automatem BRZ zrychlí na stovku za 6,9 sekundy a pojede maximálně 216 km/h.
S automatickou převodovkou se vlastně o zážitek z řízení zase tolik neochudíte, ale v každém případě to bude auto, které se bude více hodit pro každodenní ježdění. Automaty totiž dostanou pro vozy Subaru typický bezpečnostní prvek: systém EyeSight. Automatická převodovka navíc dostane přepracovaný software, díky kterému ve vylepšeném sportovním režimu bude držet optimální rychlostní stupeň, před zatáčkou podřadí, v zatáčce bude rychlostní stupeň držet (pokud to dovolí otáčky motoru) a vyšší zařadí až za zatáčkou. I tak ale samozřejmě bude mít řidič k dispozici páčky na volantu pro manuální řazení.
Za volantem
Bylo to opravdu krátké první seznámení, ale i po těch pár minutách – zkusili jsme si po třech kolečkách na okruhu v Sosnové v obou generacích – je jasné, že nová generace je svým projevem autem, které je takové radostnější, jistější, dospělejší, ale rozhodně mu nechybí zábavnost. Už od prvních metrů se motor do otáček žene výrazně ochotněji a na sešlápnutí plynového pedálu reaguje takřka bez zpoždění. Nemá vysoké stovky koní, ale i těch necelých dvě stě čtyřicet mu při provozní hmotnosti 1350 kg (automat má o 21 kg více) vlastně úplně stačí. Reakce plochého čtyřválce, gradace výkonu a jeho celkový projev je působivý.
Pořád platí, že to není auto na jízdu rovně, ale naopak pro co nejklikatější okresky. Lehkost, s níž mění směr, je návyková. Řízení je přesné a má docela rychlý převod. Potěší, že tohle auto je zábavné od prvního metru a zábavu za volantem vám dopřeje i v bezpečných rychlostech, kdy vám nemusí hrozit ztráta řidičáku. Vyrazte na svoji oblíbenou okresku a věřím tomu, že si ji užijete tak, jako už dlouho ne. A ty brzdy… Jsou ostré a přitom je při tvrdém brzdění auto stabilní.
Ve srovnání s předchozí generací ta nová působí víc jako „auto“, nejen jako „hračka“. To ale myslíme se vším respektem k první generaci, jehož řízení byla opravdová zábava. Vynikne to tím spíše, pokud z nového přesednete do toho staršího. Nová generace je zase o hodně lepší, ostatně, bylo by někde něco moc špatně, kdyby to tak nebylo. První generace tolik nejede a při zatáčení se do ní nedá opřít tolik. Přesto je u ní něco, co se mi líbilo víc. A tím je zvuk motoru, protože v té nové je o poznání více hluku, což by nebylo vůbec špatné, ba právě naopak, ale ten zvuk je dokreslen z reproduktorů. Už i ty, Subaru…?
Závěr a cena
Na bohatší jízdní dojmy nebyl prostor ani čas, ale jisté je, že tohle se Subaru a Toyotě povedlo. Druhá generace malého sportovního auta s rozumným, ale přesto dostatečným výkonem je zárukou toho, že se za volantem budeme bavit i v rychlostech, které neznamenají fatální průšvih. Přesto jsme ani z těch pár minut za volantem neměli pocit z toho, že by výkonu bylo málo. A to i díky rychlým reakcím motoru na sešlápnutí plynového pedálu.
Chápu, pokud byste Subaru BRZ druhé generace chtěli hned objednat, ale to asi nebude tak jednoduché. Do Evropy se dostane asi jen 800 aut, které se budou muset rozdělit do jednotlivých zemí (kromě ČR to bude ještě Německo, Švýcarsko, Itálie, Polsko a Maďarsko). Česká republika má ale šikovného importéra, který první generaci BRZ prodával skoro jako rohlíky na krámě, takže má pro začátek přislíbeno více než 10 % celkového evropského prodeje (87 aut). Navíc to vypadá ta, že by se mohlo podařit ukořistit ještě pár dalších aut.
A cena? Překvapivě docela příznivá. Prodávat se bude pouze jediná verze s jedním motorem a jednou výbavou. Na vás bude pouze výběr převodovky a jedné z pěti barev:
- 2.4l Limited, 6MT – 1 030 000 Kč včetně DPH
- 2.4l Limited, 6AT, EyeSight – 1 080 000 Kč včetně DPH
Příplatková výbava:
- STI packet (speciálně vyvedené koberečky STI, hlavici řadící páky, přední, zadní a boční spojlery a spojler víka zavazadelníku) – 60 500 Kč včetně DPH
- metalické a perleťové barvy karoserie: 12 000 Kč včetně DPH