prvni-jizda-2020-seat-leon-15-eTSI- (1)

Posledních několik měsíců se v koncernu Volkswagen nese ve znamení postupného uvádění nových modelů. Škoda představila novou Octavii, Volkswagen ukázal novou generaci Golfu a pozadu nezůstal ani SEAT, který jen před několika týdny uvedl na český trh novou, již čtvrtou generaci Leonu. A my jsme se se s ní měli možnost během včerejšího dopoledne krátce seznámit. A rovnou prozradíme, že první rande se stylovým Španělem nedopadlo vůbec špatně.

Design

SEAT Leon přišel kvůli zrušení ženevského autosalonu o svou chvilku slávy a tak jsme si jej měli možnost zatím prohlédnout jen na oficiálních fotkách. Nevypadal zle, ale upřímně přiznávám, že jsem s nějakými soudy čekala až na živé setkání. Fotky jej dělají baculatým, jako kdyby přišel o veškerý designový temperament. Jenomže naživo je všechno jinak.

Kus, který jsem zkoušela, byl lakován červenou perleťovou barvou Desire Red, a nutno říct, že právě tahle barva mu vážně sedí. Hezky zdůrazní všechny křivky a tvary karoserie. Přední část je hodně podobná modelu Tarraco. Ostatně právě toto SUV přineslo nový designový podpis značky a všech nadcházejících modelů, Leon je jen lehce atletičtější.

Dobře podle mého vypadají ostře řezané světlomety, sahající až k nové masce chladiče. Velká změna proběhla hlavně v zadních partiích. Nemyslím lehce upravený zadní nárazník, ale hlavně víko zavazadelníku, které dostalo výraznou hranu a navíc pás spojující zadní světlomety se zabudovaným třetím brzdovým světlometem. Pod tradičním logem, které slouží k otevírání kufru, je nápis Leon, ovšem vyvedený novým fontem. Dvojice koncovek výfuku, které jsou v rozích zadního nárazníku, jsou samozřejmě atrapy. Nevypadají podle mého ale vůbec špatně, takže faleš odpuštěna.

prvni-jizda-2020-seat-leon-15-eTSI- (6)

Interiér

SEAT pro čtvrtou generaci nejprodávanějšího modelu značky zvolil zcela novou palubní desku. Volant a ovladače na něm umístěné zůstaly stejné, na rozdíl od těch, které dostala nová Škoda Octavia. Ty jsou na ovládání multimédií o poznání složitější.

Protože nový Leon narostl mezigeneračně do délky o 86 mm (na 4368 mm) a prodloužil se i rozvor a to na 2686 mm (o 50 mm více než u třetí generace SEATu Leon), je v interiéru, především pak na zadních sedadlech opravdu spousta místa. Přední sedadla zaslouží velkou pochvalu. Sice byla čalouněna standardní látkou, ale mají dobrý tvar a skvělé boční vedení jak v oblasti zad, tak nohou. Jsou standardní součástí výbavy FR.

Přečtěte si také:  První opravdová CUPRA vyjede na silnice na podzim

Dominantou interiéru je velký, až 10palcový, dotekový displej infotainmentu a na první pohled zaujme také volič automatické převodovky. Dnes už standardní páky nejsou v kurzu, proto je zde jen malý joystick a tlačítko pro aktivování parkovacího režimu. Před ním je velká přihrádka s bezdrátovým dobíjením mobilních telefonů, kam se v pohodě vejde i opravdu velký mobil. U ní jsou pak ještě dva USB-C konektory a v loketní opěrce je 12V zásuvka.

Zcela nový infotainment

Zapomeňte na tlačítka infotainmentu. Na ty se dnes nehraje, proto SEAT skoro vše, co mohl, přesunul právě do dotykového displeje. Mimo něj lze ovládat pouze teplotu v interiéru a hlasitost audia. Slouží k tomu lesklé dotykové plošky, které byly hned upatlané a plné otisků prstů. Tohle bude milovníky dokonale čistých povrchů hodně štvát.

prvni-jizda-2020-seat-leon-15-eTSI- (12)

Vše ostatní se ovládá přímo přes dotekový displej. Jeho ovládání a práce s infotainmentem je podobná současným mobilním telefonům. Ovládá se buď dotykem nebo gesty. Celý systém má moderní prostředí i grafiku, ale je místy trochu nepřehledný. V autě jsem strávila asi dvě hodiny, za které jsem si sice základní funkce (klimatizaci, audio, telefon) zapamatovala, ale jako intuitivní bych nový systém rozhodně nenazvala. Určitě to bude chtít pár hodin, možná dnů na to, aby se řidič se systémem sžil. Ikony infotainmentu se ale dají přesouvat a upravit podle preferencí, což hodně pomůže. Líbila se mi odezva displeje na dotyk i rychlost jeho reakcí.

Nový SEAT Leon dostal hlasovou asistentku, jakou má třeba Mercedes-Benz nebo škodovka. Ale jak už to s těmito systémy bývá, nejsou úplně přátelské. Ačkoliv jsem ji zkusila oslovit přednastaveným “Hola!“ (španělsky Ahoj), povídat si se mnou nechtěla. Mimochodem, toto slovo je možné v menu změnit na vámi zvolené.

Nový mild-hybridní motor

Kompletní přehled motorizací už jsme vám ukazovali a to včetně jejich cen. Jistě jste si tedy všimli, že kromě standardních benzinových, dieselových a plynových (CNG) verzí přijel nový SEAT Leon také s mild-hybridním agregátem. Jde o benzinové eTSI o objemu 1,5 litru, jehož výkon je 150 koní. Tuto hodnotu na přední kola posílá sedmistupňová automatická převodovka DSG.

Přečtěte si také:  Test BMW 330d xDrive Touring (2020)

Motor dostal systém vypínání válců a pracuje s 48V palubní sítí. Umí rekuperovat energii a ukládat ji do akumulátoru, který je uložen pod sedačkou spolujezdce. Nebojte, neznamená to, že by sedadlo bylo nějak výrazně výše a spolujezdec měl pocit, že jede v tramvaji. O baterii ani nevíte. Díky této kombinaci může auto takzvaně plachtit, tedy v určitých chvílích zcela deaktivovat motor. Funguje to dobře, jakmile sundáte nohu z plynu, motor se vypne a auto pokračuje v jízdě neslyšně. Jakmile mu energie dojde nebo znovu šlápnete na plyn, motor bez jediného cuknutí plynule naskočí. Elektrická energie pomáhá také při rozjezdech. Tato kombinace má za úkol snížit spotřebu a hlavně dnes tolik řešené emise.

prvni-jizda-2020-seat-leon-15-eTSI- (10)

V případě, že motor, respektive jeho řídící jednotka, uzná za vhodné (zejména při velmi nízké zátěži motoru), vypne dvojici válců a nechá vás jet „na dva“. To, že se tak děje, řekne malá kontrolka v digitálním přístrojovém štítu. Bez ní bych to ani nepoznala. Částečné i úplně vypínání a zapínání válců je opravdu absolutně plynulé. Motor je dobře odhlučněný, výrazněji jsem o něm věděla až při vyšších dálničních rychlostech. Ale rozhodně to nebylo nic hrozného. Ve vyšších rychlostech se pak do kabiny lehce dostal i aerodynamický hluk. 

Závěr

Na první svezení musím zmínit jen jednu maličkost, která mě trošku zarazila. Tou je chybějící záslepka zámku ve dveřích řidiče. Ano, je to maličkost a navíc, přiznaný zámek dveří má třeba i Rolls-Royce Cullinan, ale i Dacia Duster

Tohle první seznámení ale jinak dopadlo na výbornou. Nový SEAT Leon je velmi příjemné, pohodlné auto. Vím, že design je subjektivní, ale mně se i líbí. Osobně jsem trochu bojovala s infotainmentem, ale s těmito systémy já se vždy sžívám o něco déle. Někteří tvrdí, že má tuhý podvozek, s čímž nemůžu souhlasit. Ne, houpavou jízdu nenabídne, ale výrazněji vás vytřepe až na opravdu velkých nerovnostech. Jinak je jistý a pohodlný. V rámci standardního týdenního redakčního testu jistě vyzkoušíme i jeho chuť do zatáček.