prvni-jizda-2019-renault-megane-rs-trophy-autodrom-most- (10)

První jízda s novým Renault Megane R.S. Trophy na okruhu

Autor: Pavel Srp - 27. 4. 2019


Je tomu rok, kdy byl na český trh uveden nový Renault Megane R.S. Tehdy nás české zastoupení značky pozvalo na mostecký okruh. Teď se na trh dostává ještě ostřejší verze Trophy a i tentokrát jsme se s ním poprvé seznámili na mosteckém okruhu.

15 let historie

Hot hatch Renault Megane R.S., na kterém vždy pracovalo závodní oddělení Renault Sport, čemuž napovídá právě zkratka, se poprvé objevil v roce 2004 u druhé generace modelu Megane. Modely R.S. sjížděly vždy z výrobní linky továrny v Dieppe, nikoliv ze stejných linek jako běžné modely.

První generaci Megane R.S. poháněl 225koňový (165 kW) dvoulitrový benzinový motor. V rámci této generace vzniklo několik speciálních verzí, včetně puristické R26.R, ale také ta s označením Trophy.

Nejinak tomu bylo i v druhé generaci, kdy Trophy dostalo motor posílený na 275 koní, zatímco „obyčejný“ Megane R.S. měl jen 250 koní. Vznikla ale také další hodně speciální edice R.S. 275 Trophy-R. Ta měla sice stejný motor jako Trophy, ale byla ještě ostřejší a odlehčená i o nějaké „zbytečnosti“ v interiéru a ve výbavě.

Teď tu máme třetí generaci Megane R.S. Tu obyčejnou už známe, ale před několika dny byla na trh uvedena i ta ostřejší s názvem Trophy. Ta je opět mnohem tužší, nalazená více na „sportovnější“ a opět má posílený motor.

Megane R.S. Trophy: výkonnější, tužší, pevnější

Pod kapotou je sice stále 1.8litrový čtyřválec, ovšem jeho výkon byl zvýšen na 300 koní a točivý moment vzrostl na 420 Nm (EDC), respektive 400 Nm (6° manuální převodovka). Renault Sport k tomu použil i několik velmi zajímavých technologií, které převzal z Formule 1. Speciálně jde o turbo. Jeho rotor, který se může otáčet rychlostí až 200 000 ot./min., spoléhá nyní na keramické kuličkové ložisko. Keramika je prý totiž lehčí, tvrdší a hladší než ocel a pomáhá tak až o třetinu snížit tření, což má za následek snížení reakční doby turbodmychadla.

Poprvé se objevuje výfukový systém s aktivní zvukovou klapkou. Tou je vybaven koncový tlumič. Její ovládání je spojeno nejen s jízdními režimy, ale lze ho upravit i v jízdním režimu Perso. Pokud je otevřená, zvuk je o poznání hutnější než u 280koňového R.S. Z výfuku se navíc neozývá jen jadrnější zvuk, ale po ubrání plynu si i „zapráská“.

Motor může být spojen buď s manuální převodovkou nebo dvouspojkovou převodovkou EDC, v obou případech šestistupňovou. Výkon putuje na přední kola, jimž s přenosem na silnici pomáhá samosvorný diferenciál Torsen.

Oproti R.S. 280 s podvozkem Sport a lze si připlatit za CUP, Trophy je Cupem vybaveno standardně. Tlumiče jsou o 25 % tužší, vybaveny jsou hydraulickými dorazy. O 30 % tužší jsou i pružiny a o 10 % stabilizátory. Ani u Trophy nechybí systém 4CONTROL s aktivním řízením všech čtyř kol.

prvni-jizda-2019-renault-megane-rs-trophy-autodrom-most- (1)

Nová jsou také 19″ odlehčená kola (snižují neodpruženou hmotu o 2,0 kg na kolo), pod nimiž prosvítají poměrně velké brzdy s červeně lakovanými třmeny. Průměr kotoučů se oproti R.S. sice nezměnil, na přední nápravě jsou 355mm kotouče, ale jde o bimateriálové brzdy. Ty nejen lépe odvádějí teplo, ale také snižují neodpruženou hmotu (o 1,8 kg na kolo). Tyto brzdy jsou u Trophy také ve standardní výbavě.

Několik drobných změn je také v interiéru. Tou největší jsou příplatková sedadla Recaro, díky nimž může řidič sedět o dva centimetry níže než u obyčejných sedadel. Je tu i palubní telemetrický systém R.S.Monitor.

Na okruhu z R.S. do R.S. Trophy

„Obyčejný“ Renault Mégane R.S. jsme v Mostě řídili při loňské prezentaci, ale rádi jsme si zážitky osvěžili. Navíc přesednout z jednoho auta přímo do druhého odhalí i ty nejmenší odlišnosti. Jde stále o velmi příjemně jezdící a rychlé auto. Jízdu doprovází pěkný zvuk z výfuku a může ho doprovázet i zvuk z reproduktorů, ale to jsme si s v režimu Perso deaktivovali. Vše ostatní jsme nastavili na režim Race, v němž lze navíc zcela vypnout stabilizaci.

Tohle auto nemá samosvorný diferenciál, ale vlastně mi ani nechyběl – kromě vracáku v zatáčce číslo 5, kdy bylo potřeba jít na plyn jemněji. Na ostrých brzdách je auto neklidnější od zadní nápravy, ale i tak působí poměrně jistě. Je i poměrně tuhé, ovšem to jen do té doby, než jsme se rozjeli s R.S. Trophy. Už prvních pár desítek metrů prozrazuje, že to, co jsme slyšeli na prezentaci – tedy, že jde o auto pro ty, jenž rádi občas vyrazí na závodní okruhy – nebyla jen planá slova. Auto je vážně o poznání tužší a ostřejší.

Test Renault Megane R.S. Energy TCe 280

Velkým překvapením je už první přidání plynu na výjezdu z boxové uličky a následné ostré brzdy do esíčka. Motor reaguje na pohyby plynového pedálu ještě ochotněji, jeho zvuk je výraznější a auto je celkově stabilnější. Ten rozdíl mezi oběma R.S. je opravdu velký a čím dál projíždím tratí, tím víc mě Trophy baví. Auto bylo opět v režimu Perso, nastavené stejné jako R.S.

Ačkoliv je prý 4Control nalazen stejně a žádné změny na něm neproběhly, při ostrých brzdách je díky tužšímu podvozku Trophy jistější. Na brzdy lze navíc jít později, a to i přesto, že se díky výkonnějšímu motoru brzdí z ještě vyšších rychlostí.

Přesto jednu (ano, zatím opravdu jen jednu) výtku mám, směřuje ale k oběma modelům. Je to manuální převodovka. Ta je sice skvělá a mnohem zábavnější než EDC, ale nemá úplně ráda opravdu rychlé řazení. Vytočený motor, rychlé sešlápnutí spojky až na zem, rychlé přeřazení a opětovné puštění spojky. Po puštění spojky „to“ ještě moment trvá. Megane R.S. tak při řazení vyžaduje trochu jemnosti a klidnější styl řazení, chybí mu mechaničnost řazení. Pokud chcete jezdit častěji na okruhy, možná bude přece jen lepší (hlavně pro auto) EDC…

Závěr

Jak Renault Megane R.S. Trophy funguje při běžné jízdě a na nekvalitních silnicích zatím nevíme, to budeme vědět až po redakčním testu, který již máme naplánovaný. Naopak víme, že oproti běžnému R.S. je mnohem tužší, ostřejší a rychlejší. Navíc přidává spoustu prvků, které při sportovní jízdě opravdu oceníte. Zvažujete koupi tohohle auta, ale nevíte kterého? Je to jednoduché. Pokud se rádi svezete opravdu ostřeji a sem tam zavítáte i na okruh, je pro vás Trophy jasnou volbou. Jen je o 100 tisíc dražší…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“40%|30%|30%“ colalign=“left|center|center“]
Typ vozu:,Nový,Nový
Značka:,Renault,Renault
Typ:,Megane R.S.,Megane R.S. Trophy
Motor:,řadový čtyřválec,řadový čtyřválec
Objem válců:,1798 ccm,1798 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo,turbodmychadlo
Palivo:,benzín,benzín
Pohon:,předních kol,předních kol + samosvorný diferenciál Torsen
Výkon:,206 kW/280 koní při 6000 ot./min,220 kW/300 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,390 Nm při 2 400 ot./min,400 Nm při 3200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,5.8 s,5.7 s
Maximální rychlost:,255 km/h,260 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.9,8.2
Emise CO2:,179 g/km,185 g/km
Objem nádrže:,49.7 litrů,49.7 litrů
Délka:,4372 mm,4372 mm
Šířka:,1874 mm,1874 mm
Výška:,1445 mm,1445 mm
Rozvor:,2669 mm,2669 mm
Pohotovostní hmotnost:,1437 kg,1419 kg
Ceník:,ke stažení zde,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru