V naší zemi, ale vlastně obecně na našem kontinentu není důvod vlastnit opravdový off-road. Máme všude silnice, i když o jejich absolutní kvalitě se dají vést dlouhé debaty, ale na běžné ježdění nám úplně klidně stačí obyčejné hatchbacky. Přesto nás ale off-roady baví, rádi se v nich vozíme a rádi v nich jezdíme mimo silnice. Vyzkoušeli jsme hned dva projekty českého zastoupení Mitsubishi. Do terénu jsme vzali Pajero a pick-up L200 v úpravě Expedition.
Žádné velké zásahy, jen jednoduché úpravy
V případě obou aut nejde o žádné opravdu velké zásahy, jde o jednoduché a jednoduše vratné úpravy, díky nimž se však s oběma auty nemusíte bát vyjet i do těžšího terénu. Tam nakonec budete limitovaní hlavně jejich rozměry, v případě pick-upu L200 zejména jeho zadním převisem. České Mitsubishi má upravena dvě auta:
- Mitsubishi Pajero LWB 5dv., motor 3,2D, pětistupňová automatická převodovka, redukce, uzávěrka mezinápravového a zadního diferenciálu
- Mitsubishi L200 Double cab, motor 2,4D, nástavba, šestistupňová manuální převodovka, redukce + dodatečně dodělaná uzávěrka zadního diferenciálu
Obě auta se od sebe výčtem úprav příliš neliší. Tím nejzásadnějším je dodělávaná vzduchová uzávěrka zadního diferenciálu u L200 a zvýšený podvozek u Pajera. Kromě toho jsou tu úpravy v podobě:
- Zakrytování podvozku a spodní části vozu
- Terénní pneumatiky
- Zvýšené sání vzduchu
- Přídavné nezávislé topení
- Naviják s možností umístění vpředu i vzadu
- Navigační systém
- Střešní stan a markýza
- Expediční lednička
- Kempingové vybavení – stůl a židle
- Vařič
- Grill
- Nádobí
- Zásobník na vodu
- Lopatka polní
- Karimatky, deky
- Večerní LED osvětlení
Z toho vyplývá, že kromě výletu do terénu se nemusíte bát ani delší expedice, protože auta pro ni mohou být plně vybavena. My jsme s nimi vyrazili na dvoudenní výlet, abychom to zjistili.
Nejdříve po dálnici
Už při prvním pohledu na auto si nelze nevšimnout terénních pneumatik s výrazným vzorkem. A to je na autě vlastně nakonec jediný nekomfortní prvek při běžném cestování. Ovšem nemyslím nekomfortní z hlediska jízdního pohodlí, to právě naopak, ale spíše z hlediska zvukového. Při dálniční jízdě gumy opravdu hodně hučí (v Pajeru víc a to byly na obou autech stejné). Dalším jejich negativem v kombinaci se střešním boxem, v němž se ukrývá stan, je zvýšená spotřeba paliva, protože při dálniční 120km/h rychlosti je spotřeba kolem 14 l/100 km.
Výhodou je, že pokud byste náhodou vezli někoho, s kým si nechcete povídat, stejně ho neuslyšíte. Nevýhodou je ale fakt, že pokud si naopak chcete s někým povídat nebo si potřebujete zavolat, budete muset mluvit více nahlas.
Do cíle nás dovedla aftermarketová navigace, kterou byla obě auta vybavena. Její grafika sice není z nejmodernějších a jakýkoliv dotek doprovází pípnutí, ale svůj účel splní bez problémů.
Mimo silnici
Konečně! Sjíždíme ze silnice do off-roadového parku ve Stříbře a čekají nás dva dny ježdění v terénu. A tady je Pajero výjimečné jednou věcí. I když jde o opravdový off-road, je vybaveno nezávislým zavěšením vpředu i vzadu. I díky tomu – ostatně to je vidět i na úvodním obrázku videa – velmi často zvedá kola do vzduchu. Ani s kolem ve vzduchu ale není problém jet dál, jeho pohon všech kol si s tím, třeba i s pomocí uzávěrky zadního diferenciálu poradí. Díky tomu je ale samozřejmě pohodlnější při běžném ježdění na silnici.
Obě auta mají standardně poháněna kola zadní nápravy, k nimž se dá připojit pohon předních kol. A i to, co lze projet s pohonem jen zadních kol, je obdivuhodné. V našem případě to nicméně bylo hodně způsobeno i použitými pneumatikami. V přiloženém videu některé z terénů vidět jsou.
Pajero má větší výhodu v kratším rozvoru a menších převisech, díky čemuž má lepší nájezdové a přejezdové úhly. Častěji si ale škrtalo o zem ve vyjetých kolejích a v podobných místech. Díky masivní ochraně podvozku (diferenciály, převodovka apod.) to ale nebyl vůbec žádný problém.
V terénu je velmi náchylná na poškození také karoserie. V našem případě na to ovšem bylo pamatováno tím, že karoserie byla polepena fólií. Pokud jste citliví na jakýkoliv škrábanec na laku svého auta, mělo by to být to první, co před vyjetím do terénu budete řešit. Nemusí být ani reklamní, jako na našich autech, dělají i čistě průhlednou.
V případě obou aut se pod kapotami schovávají čtyřválcové přeplňované motory. Zatímco L200 má motor s objemem 2,4 litru, Pajero má 3,2litrový motor. Výkon i točivý moment jsou podobné, ale samozřejmě v neprospěch pro menší motor (133 kW/181 koní a 430 Nm vs. 140 kW/190 koní a 441 Nm), Pajero má navíc maximum krouťáku k dispozici o 500 ot./min níže. I proto je s ním jízda pohodovější a motor působí „dospěleji“ a to i přes nevýhodu téměř čtyř metráků pohotovostní hmotnosti.
Automat nebo manuál?
Zatímco Pajero mělo převodovku automatickou, L200 bylo vybaveno manuální převodovkou. Pro nezkušeného anebo pohodlnějšího řidiče v terénu bude lepší automatická převodovka, a to hlavně v případě, kdy je vybavena redukčním převodem. Navíc díky hydrodynamickému měniči budou rozjezdy ještě plynulejší, což je v některých místech opravdu potřeba. Jízda v terénu totiž není o rychlosti, jako spíše o citu a jemnosti, mnohdy je potřeba manévrovat, aby se vám ani autu nic nestalo, velmi přesně.
S manuální převodovkou máte ale auto více pod kontrolou z pohledu například brzdění z kopce motorem a podobně. Složitější jsou ale rozjezdy, protože musíte citlivě sladit svoji nohu s tím, co máte pod koly a pokud bude záběr brzký anebo naopak pozdní, může to znamenat nepříjemný problém. V terénu, kde jsme s auty jezdili, byla ale příjemnější automatická převodovka v Pajeru.
Domov na střeše
Když se na obě auta podíváte, nemůžete si nevšimnout střešních boxů. Do těch sice nenaložíte žádný náklad a na dálnici výrazně zvyšují aerodynamický hluk i spotřebu paliva, ale ušetříte za hotel. Nejsou to totiž tzv. rakve na náklad, ale jsou to střešní stany. Přespat tak můžete prakticky kdekoliv.
Příprava lože není nijak složitá. Stačí jen v kufru najít kličku, umístit ji do otvoru a pak už jen točit. Stačí několik minut a stan je připraven Pak už stačí jen vyndat žebřík, abyste se na střechu dostali a můžete jít spát. Do tohoto provedení se podle výrobce vejdou prý až tři lidé a je pravda, že ve dvou nám místo vedle ještě zbývalo. Není tu ale topení, to je jen v autě (v obou případech našich aut navíc nezávislé), takže v zimě budete potřebovat kvalitní spacák.
Stejným způsobem, tedy kličkou, se stan opět uklidí. Je jen potřeba dávat pozor na to, abyste někde nepřiskřípli bočnici, protože by se mohla protrhnout. Je to otrava, protože budete muset auto občas obejít nebo zaúkolovat spolujezdce.
A teď domů…
Druhý den radovánek máme za sebou. Bylo to příjemné, i když chybí sprcha a pořádné kafe. Zbytek se dá bez problémů vyřešit. Vaříme na grilu nebo na ohni, jídlo vozíme ve velké ledničce v kufru, vodu si vozíme s sebou v kanystrech a jako záchod tu máme kadibudky (anebo přírodu). Díky kvalitnímu posezení a stolkům přímo ve výbavě aut a markýze navíc nemusíme sedět na pařezu, ale jako lidi.
Jako problém se tak nakonec ukázalo pouze bláto. Nikoliv to na autě, ale to v kolech. Pajero nám totiž zapadlo v bahně a než jsme ho vytáhli s L200 za pomoci navijáku, snažili jsme se ho vyprostit vlastní silou. Nepovedlo se, ale díky tomu se do kol dokonale dostalo bahno a rozvážilo je. Cesta mimoměstskými rychlostmi tak byla utrpením nejen pro posádku, ale hlavně pro auto. A že ho tam bylo…
Už je nekoupíte
Pokud vás jízda v terénu láká a přemýšlíte, že si otevřete stránky Mitsubishi, pak rovnou zadržte. Ceníky aut tam sice najdete, ale Pajero už nové neobjednáte. To totiž skončilo bez náhrady. České Mitsubishi se sice několika desítkami kusů předzásobilo, ale i díky oznámení konce výroby byl o auto ještě větší zájem než obvykle, kdy se ročně prodávalo mezi 50 a 60 auty. A to je aktuální generace stará už více než 12 let!
V případě pick-upu L200 je situace jiná. Aktuální generace už sice taky končí, ale v jeho případě se můžeme radovat dál, protože nedávno byla v Bangkoku představena generace nová.
Pokud ale doma některý z těchto modelů máte a chtěli byste ho pro jízdy do terénu trochu vylepšit, pak se můžete na české zastoupení Mitsubishi obrátit. Jistě vám rádi poradí a pomohou. Jen je potřeba říci, že dodatečné úpravy na těchto autech vyšly celkem na více než 400 tisíc korun. Na každém z nich.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]