Evropská unie odhlasovala ve svých členských zemích zákaz prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035, stejně tak chystá od roku 2025 přísnou emisní normu Euro 7. To se ale některým členským státům nelíbí a snaží se proti tomu bojovat. V Evropě tak vzniká aliance několika zemí, které to chtějí zvrátit. Česká republika je její součástí.
S informací přišla agentura Reuters, která má informace ze zákulisí. Hlavními zeměmi, které jsou v Evropě ohledně odporu proti schváleným omezováním spalovacích motorů v EU, jsou zejména Německo a Itálie. A právě Německo stojí z velké části za tím, že taková aliance vzniká. Německo a její federální ministr dopravy Volker Wissing její založení vyvolali před posledním hlasováním evropského parlamentu.
Včera se ve Štrasburku sešli ministři dopravy České republiky, Německa, Itálie, Polska, Rumunska, Maďarska, Slovenska a Portugalska a společně jednali o nutných změnách v plánech EU.
„Návrh potřebuje změny,“ řekl na setkání německý spolkový ministr dopravy Volker Wissing a dodal, že zákaz prodeje spalovacích motorů se nelíbí mnohem víc evropským zemím. Připomněl, že chce, aby auta s motory s vnitřním spalováním mohly v EU jezdit na syntetické, uhlíkově neutrální paliva. „Zákaz spalovacích motorů, které mohou fungovat klimaticky neutrálním způsobem, je podle nás nesprávný,“ dodal Wissing.
Euro 7 je potřeba přepracovat také
Nejde ale jen o definitivní zákaz prodeje spalovacích motorů, ale i o normu Euro 7, které chce EU zavést od července 2025. Její finální znění ještě není kompletní, takže automobilky neví, na co se mají připravovat. Na potřebné zapracování změn tak nemusí zůstat dostatek času. „Od představení návrhu emisní normy Euro 7 intenzivně jednáme s ostatními zeměmi a stále jasněji se ukazuje, že je zde silná koalice podobně smýšlejících států, které mají se současnou podobou návrhu Euro 7 problém,“ řekl na jednání český ministr dopravy Martin Kupka.
EU sice návrh normy Euro 7 představila, ale nepředstavila prováděcí vyhlášky, nad čímž se pozastavuje i konstruktér Martin Hrdlička, který v současnosti v automobilce Škoda vede vývoj podvozku a agregátu.
„Naším společným cílem je změnit podobu Euro 7 tak, aby byla pro evropský automobilový trh splnitelná, nebude ho poškozovat vůči ostatním světovým konkurentům a zároveň nebude představovat medvědí službu životnímu prostředí a snaze snižovat emise z dopravy,“ komentoval výsledky jednání český ministr Kupka. ČR tak chce čtyřletý odklad, aby mohly automobilky a na ně navázaný dodavatelský průmysl pokračovat dále ve vývoji a prodeji automobilů, aniž by musely výrobu omezit nebo pozastavit, protože potřebné technologie nestihnou vyvinout a zapracovat. EU totiž na jedné straně něco chce, ale na té druhé nedodala například informace o tom, jak to chce měřit a podobně.
Podobný názor má i Polsko, to je ale ještě razantnější. Jeho zástupci oznámili, že jejich nesouhlas je ještě mnohem zásadnější. Nejde jen o typ paliva (tedy e-paliva), které má být možné používat po roce 2035, ale chce zrušit zákaz prodeje spalovacích aut jako takový. Upozorňuje na výrazně zdražení osobní dopravy pro koncové spotřebitele.
Do boje se zapojují i některé automobilky, které chtějí, aby EU své návrhy přepracovala, například šéf Porsche Oliver Blume uvedl, že „Berlín už podniká konkrétní kroky“, mluvil přitom o syntetických palivech, které Porsche vyrábí ve své továrně v Chile.
Loni v předsednictví EU mistr Fiala a spol. nutil některé země EU k souhlasu zákazu spalovacích motorů. Nyní tento prolhaný Fialův spolek otočil a hop do zadku Německa a Itálie, kteří se vzpamatovaly a zákaz spalovacích motorů chtějí změnit a oddálit, včetně emisní normy euro 7, která je vražedná pro ekonomiku.