Rekonstrukce dálnice D1 probíhá už několik let a ještě zdaleka není u konce. Když už to vypadalo, že si řidiči mohli od všech zúžení alespoň přes zimu odpočinout, ukázalo se, že stavební firmy, které konkrétně v úseku mezi Velkým Meziříčím a Lhotkou dálnici rekonstruují, prostě svou práci nezvládají. Dokonce to zašlo tak daleko, že ŘSD zde musí mít trvalý stavební dozor, aby nebyly obejity nutné stavební pokyny a práce odfláknuta.
Veškeré stavební práce pro tento rok měly být přitom ukončeny nejpozději do konce listopadu. Tak to stojí ve smlouvě a podle toho se měly společnosti Colas CZ a Inženierske stavby, které tendr na opravu D1 vyhrály, řídit. Jenomže modernizaci nestíhají, a tak se prostě staví dál. Zatím to pro obě společnosti znamená jen velké penále – v tuto chvíli už jde o částku asi 25 milionů Kč – protože smluvně je penále stanoveno na 800 tisíc Kč za každý zpožděný den. Ale jakmile začne sněžit, může to mít doslova katastrofální důsledky. Hlavně pro řidiče.
Stále opravovaný úsek D1 je totiž v zúženém režimu, takže pokud by začalo sněžit hodně, silničáři by sice úzké jízdní pruhy protáhli, ale došlo by k dalšímu zúžení vlivem sněhových stěn, které by se při úklidu zcela jistě udělaly. Na ty by pak musela nastoupit četa s klasickými sněhovými frézami, což je velmi pomalé. V důsledku toho by mohla být dálnice zcela uzavřena klidně až na 8 hodin. Ani jedna ze společností však toto vůbec neřeší. Neřeší ani to, že mrazy, které doposud panovaly, ji znemožňovaly samotnou pokládku asfaltového povrchu. Jediné dostupné vyjádření přišlo od firmy Colas CZ, která počítá s tím, že práce nasmlouvané na letošek dokončí nejspíš v únoru. Prostě žádný stres.
Také nechápete a ptáte se, jak je to vůbec možné? Vysvětlení je podle ŘSD velmi jednoduché. V průběhu letních měsíců, tedy v době, kdy se dá na stavbách nahnat hodně práce navíc, protože je dlouho světlo a ideální podmínky, se na D1 v tomto zmíněném úseku vůbec nic nedělo. Asi technologická letní přestávka…
Vlastně nevíme, co k tomu dodat. Asi jen to, že příště by to chtělo lépe dohlížet nad výběrovým řízením a nabídky důkladněji prověřovat. Navíc v tomto úseku společně s pracemi pokračuje úsekové měření maximální povolené rychlosti, která je zde 80 km/h.