Téměř čtyři z deseti letos prodaných aut na nejvýznamnějších evropských trzích využívají některou formu elektromobility. Zatímco v západní Evropě převažují hybridní modely, trh čistě elektrických aut táhne Čína. Elektromobilita bude i díky regulacím a dotacím hrát stále silnější roli, za 5 let bude po světě jezdit skoro 50 milionů aut s hybridním či elektrickým motorem, vyplývá z nejnovější studie PwC Strategy & Electric Vehicles Sales. Česká republika přitom výrazně zaostává.
Po loňském částečném útlumu způsobeném koronavirem zaznamenávají nejvýznamnější světové trhy pro elektromobilitu (10 zemí západní Evropy, USA, Čína, Japonsko, Jižní Korea) prudký nárůst zájmu. Počet nových registrací těchto vozů dosáhl v letošním prvním pololetí 4,53 milionu, meziročně o 128 % více. Na celkových prodejích tak auta poháněná alespoň částečně elektřinou dosáhla 18% tržního podílu.
V 10 sledovaných zemích západní Evropy mají přitom elektrický či hybridní pohon téměř čtyři auta z deseti – podíl elektromobility na nových prodejích dosáhl v 1. pololetí 38 %. „Zatímco v Evropě stále tvoří největší část hybridní vozy, v absolutních počtech i rychlosti růstu je tahounem čistě elektrických autČína. Každé desáté nově prodané auto v Číně je čistě elektrické a čínský trh tak ovládá 59 % celkové produkce čistě elektrických aut,“ uvedl expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Česká republika v tomto směru výrazně zaostává. Prodeje čistě elektrických aut se meziročně téměř nezměnily, v 1. pololetí se prodalo přes 1200 bateriových aut, to je jen jedno auto ze sta. „V České republice chybí ze strany státu jakákoli podpora i osvěta. Celkově je cítit skepse k podpoře udržitelnosti jako takové. Překážkou jsou samozřejmě vysoké ceny elektromobilů i nedostatečná infrastruktura,“ uvedl Pavel Štefek.
Za první pololetí přibylo mezi vozy na alternativní paliva nejvíce těch s pohonem na LPG
Fenoménem podle podílu na trhu (ale díky malému trhu nikoli v absolutních číslech) je naopak Norsko, kde elektrická auta tvoří 57 %. „Devět z deseti nově prodaných aut v Norsku jezdí alespoň částečně na elektřinu,“ dodal Pavel Štefek.
Čistě elektrická auta stále více posilují svou pozici, přes 10% tržní podíl na nových autech mají i ve vyspělých evropských trzích, jako je Německo, Nizozemsko, Švédsko či Rakousko. Přes rychlý růst Evropa za Čínou zaostává i v rozvoji nabíjecích míst (charging points). Zatímco v Evropě jich je 285 tisíc, z toho jen 38 tisíc vysokorychlostních s výkonností přes 22 kWh, v Číně jich je 725 tisíc, z toho téměř polovina vysokokapacitních. Na jedno vysokokapacitní dobíjecí místo tak v Číně připadá 16 aut, v Evropě je to 49 aut.
Nové registrace elektromobilů podle typu ve 2. čtvrtletí 2021
(na deseti největších trzích západní Evropy)
Typ vozu | Nové registrace 2Q21 | Změna 21/20 | Tržní podíl 1H21 |
Bateriové elektromobily (BEV) | 267 000 | + 223 % | 8,6 % |
Plug-in hybridy (PHEV) | 240 000 | + 258 % | 8,6 % |
Hybridy | 580 000 | + 280 % | 20,5 % |
Celkem | 1 087 000 | + 259 % | 37,7 % |
Zdroj: PwC Strategy & Electric Vehicles Sales Review 2Q 2021
„Právě nedostatečný počet dobíjecích míst je zatím největší překážkou ještě rychlejšího rozvoje elektromobility nejen v Evropě, ale i v USA. Zároveň i přesto, že automobilky představují nové elektrické modely a jen na letošek je ohlášeno na dvě desítky premiér z dílen velkých etablovaných značek, výběr je v porovnání s klasickými auty stále omezený. I tak ale zájem o elektromobilitu rychle roste, elektrická a hybridní auta se stávají první volbou pro stále více zákazníků,“ dodal Pavel Štefek s tím, že růst je samozřejmě i nadále podporován různými dotačními programy a legislativními úpravami. „Evropská komise v červenci rozhodla o úplném zákazu prodeje spalovacích motorů po roce 2035,“ připomněl největší novinku z posledních týdnů.
Tradičně zaostalejší je v rozvoji elektromobility americký trh, v USA prodeje hybridních a elektrických motorů v 1. pololetí tvořily jen 7 % ze všech prodejů. To může změnit dlouho očekávaný elektrický model Fordu F-150, nejprodávanějšího amerického auta. Ten přijde na trh v příštím roce, v rámci předprodeje bylo zarezervováno 100 tisíc aut během tří týdnů.
Podle studie PwC by na konci letošního roku mělo po celém světě jezdit asi 15,5 milionů hybridních a elektrických aut. Růst přitom nepoleví, v průběhu následujících 5 let by se tento počet měl víc než ztrojnásobit, na konci roku 2026 by to mělo být 49 milionů vozů. Nejrychleji by přitom měl růst segment čistě elektrických aut, kde by mohlo dojít k růstu z letošních 4 na 16,2 milionů kusů. I za 5 let přesto jednoznačně povládnou hybridní vozy, kterých se na světových silnicích bude pohybovat 28,4 milionu. „I z těchto dat lze jednoznačně vypozorovat stále větší důraz na čistě elektrické vozy, jejichž význam a tržní podíl bude zesilovat nejrychleji,“ uzavřel Pavel Štefek.
Mezi nejvýznamnější evropské trhy počítá studie 5 největších západoevropských zemí (Německo, Velká Británie, Francie, Španělsko, Itálie) a 5 s nejrozvinutější infrastrukturou (Norsko, Švédsko, Švýcarsko, Nizozemí a Rakousko).