Už se vám to určitě také stalo. Přijeli jste k čerpací stanici, vložili tankovací pistoli do hrdla palivové nádrže a začali jste tankovat. Pistole se vám ale sama vypnula. I když jste to zkusili znovu a znovu, situace se opakovala. Chyba zpravidla není na vašem autě, ale u čerpací stanice.
Automatické vypnutí tankovací pistole je užitečná funkce, která zabrání tomu, aby se při tankování přelila nádrž. Jenže někdy to nefunguje tak, jak by mělo, a pistole se vypíná častěji. A to i ve chvíli, kdy je palivová nádrž takřka prázdná. Na vině ale nebude vaše auto, jak upozornil Bent Thomas ze společnosti UST Training. Ten totiž tvrdí, že způsob tankování – respektive průchod samotného paliva od tankovací pistole do nádrže – se za desítky let skoro nezměnil, ale technologie tankovacích stojanů prošla doslova revolucí, hlavně v oblasti bezpečnosti.
Za častým vypínáním tankovací pistole tak může stát právě důraz na bezpečnost. Tankovací pistole je totiž dnes vybavena systémem, který může okamžitě zastavit přívod paliva, což je právě ono vypnutí. Nejde přitom o žádnou vysoce sofistikovanou elektroniku, ale pouze o to, že v hrdle tankovací pistole se nachází kromě přívodu paliva ještě jeden kanálek s membránovým ventilem. Ten odsává páry z nádrže. Pokud přes něj proudí vzduch, je vše v pořádku a ventil je otevřený. Jakmile je ovšem nádrž plná a palivo se dostane do tohoto kanálku, podtlak přívod paliva vypne.
Jestliže se to ovšem stává i v případech, kdy nádrž není ještě plná, znamená to, že tento kanálek něco blokuje a neproudí přes něj dobře vzduch. Stát se to může třeba v situaci, kdy má tankovací pistole příliš velký průtok paliva (běžný tlak se zpravidla pohybuje mezi a 2 a 3 bary), které tak nestíhá rychle odtéct do nádrže. To se stává hlavně u menších aut s kratším vedením potrubí do nádrže. V takové chvíli můžete buď tankovat manuálně bez aretace na pistoli s menším stlačením spouště palivové pistole anebo můžete tankovací pistoli o něco povysunout, aby měla šanci nasát více vzduchu. Pokud to nepomůže, bude potřeba zajet na jinou čerpací stanici.
Občas se mi to stává, když vane silnější vítr ze strany, kde tankuji. Stačí zpomalit pistolí přítok benzínu a postavit se blíž k autu.