Toyota-HILUX-DAKAR

Připomeňme si nejslavnější rallye speciály Toyota s pohonem všech čtyř kol

Autor: Tisková zpráva - 15. 8. 2019


Toyota není jen hybrid, Toyota je i motorsport a je v tom úspěšná. Nejen teď, ale i v minulosti. Potvrzují to nejen terénní soutěže, jako je Rallye Dakar, kde Toyoty již desetiletí dominují ve třídě produkčních vozů, ale i běžné závody rallye.

Závodní Toyoty 4×4 nejsou jen slavná terénní auta, ale i WRC automobily. Celica GT-Four, Corolla WRC nebo současný Yaris WRC mnohokrát prokázaly svou odolnost a spolehlivost na nejnáročnějších prémiových úsecích.

Toyota Celica GT-Four ST165

Přeplňovaná Toyota Celica GT-Four ST165 debutovala v roce 1988 na asfaltových prémiových úsecích Tour de Corse. První vítězství tohoto modelu ve WRC vybojoval Juha Kankkunen, který vyhrál Australskou rallye 1989. Sezóna 1990 přinesla efektní úspěch v podobě titulu mistra světa WRC pro Carlose Sainze, jenž s Celicou ST165 vybojoval čtyři z celkem 12 závodů. Druhý řidič z týmu Toyota Team Europe, Björn Waldegård, dojel s Celicou jako první v Rallye Safari.

Toyota Celica GT-Four ST185

Druhá verze výkonnostní Celici GT-Four – ST185 – vyhrála od premiéry v roce 1992 na Rallye Monte Carlo do posledního startu v roce 1994 tři mistrovství jezdců, 2dvěmistrovství producentů a 15 vítězství ve WRC. Tento automobil má na kontě nejvíce úspěchů ze všech modelů v historii Toyoty ve WRC. Roku 1991 uvedla Toyota na trh zvláštní sérii Carlos Sainz Limited Edition omezenou na 5000 vozů a určenou pro závodní účely.

Toyota-Celica-GT-Four- ST185-WRC
Toyota Celica GT-Four ST185

Toyota Corolla WRC

V roce 1997 debutovala Corolla 8. generace, kterou se Toyota rozhodla představit na Mistrovstvích světa v rallye. Corolla WRC byla v 90. letech jedním z nejdokonalejších a nejpopulárnějších WRC automobilů. Jezdci z továrního týmu, Didier Auriol a Carlos Sainz, stanuli díky ní celkem třicetkrát na stupních vítězů. Vůz 4×4 o hmotnosti 1 230 kg s přeplňovaným dvoulitrovým motorem o výkonu 300 koní a s 510 Nm točivého momentu se rozjel z nuly na sto za pouhých 3,5 sekundy a dosahoval rychlosti cca 220 km/h.

Toyota Yaris WRC

Toyota znovu startuje na Mistrovství světa v rallye od sezóny 2017. Tentokrát je japonským strojem na vítězství Yaris WRC zkonstruovaný pod dohledem Tommiho Mäkinena. Srdcem rallye vozu je přeplňovaný benzínový motor s přímým vstřikováním o objemu 1,6 litru, výkonu 380 koní a s točivým momentem dosahujícím 425 Nm. 2018 rok přinesl Toyotě pět vyhraných závodů a titul mistra světa v kategorii producentů. V letošní sezóně Yaris WRC vyhrál již 3 rallye a Ott Tänak je na prvním místě v tabulce jezdců.

Toyota-Yaris-wrc-2019
Toyota Yaris WRC

Toyota Dakar Hilux

Počátek tohoto roku znamenal pro Toyotu historické vítězství v Dakarské rallye, první v dějinách značky. Podařilo se to Nasseru Al-Attiyah za volantem prototypového Hiluxu zkonstruovaného Toyotou Gazoo Racing SA.

Vůz vybavený pětilitrovým motorem V8 o výkonu 385 koní a 620 Nm točivého momentu zajistil místa v první desítce rovněž dvěma dalším jezdcům Toyoty – Ginielu de Villiers z Toyota Gazoo Racing a Ronanovi Chabotovi z francouzského Overdrive Toyota. U příležitosti vítězství zařadila Toyota do prodeje limitovanou edici Hilux DAKAR 2019 se zcela novou přídí a speciálními polepy.

Nasser Al Attiyah vyhrál s Toyotou v letošním Rallye Dakar kategorii automobilů

Toyota Land Cruiser 100 na Rallye Dakar

Vozy Toyota vyhrávají Dakarskou rallye pravidelně již desítky let, ne však v celkové klasifikaci, ale v kategorii produkčních automobilů. Jedná se o zřejmě nejsměrodatnější důkaz toho, že terénní Toyoty jsou v extrémních podmínkách nenahraditelné.

Japonský tým Toyota Auto Body se účastní Rallye Dakar od roku 1995, první vítězství v kategorii T2 si připsal hned následující rok. Tým původně startoval s Land Cruiserem 80, který zajistil Japoncům dvě první a tři druhá místa. Roku 1999 pak odstartovala desetiletá kariéra Land Cruiseru 100.

Během dekády se jezdcům LC 100 podařilo umístit se na první příčce celkem osmkrát v kategorii produkčních vozů. Land Cruiser 100 vyráběný v továrně ARACO v Toyota City byl poháněn 4,2litrovým turbodieslem spárovaným s manuální převodovkou.

Toyota Land Cruiser 200 na Rallye Dakar

Díky úspěchu Nassera Al-Attiyah letos Toyota zvítězila na Dakarské rallye hned dvakrát – jak celkově, tak již tradičně v kategorii produkčních vozů. Land Cruisery 200 týmu Toyot se umístily na dvou prvních pozicích. Auta skrývají pod maskou 4,5 litrový, vznětový motor V8 o výkonu 300 koní a 800 Nm točivého momentu. Jejich výbava je v zásadě sériová, ale musejí mít v interiéru bezpečnostní mříž, šestibodové pásy a také mohutné palivové nádrže a protipožární systémy.

Toyota-Land-Cruiser-100-Dakar-Rally-Car-1999
Toyota Land Cruiser 100, Rallye Dakar 1999

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru