Ti, kteří jezdí bez bezpečnostních pásů, se dají rozdělit na dvě kategorie. Mladí, kteří zpravidla ignorují bezpečnostní pásy na zadních sedačkách, a starší, kteří si myslí, že je zachrání airbag.
Řidiči, ale i posádka
Podle policejních statistik zemřelo na českých silnicích od začátku roku 2022 do konce roku 2023 při dopravních nehodách 171 osob, které nebyly ve voze připoutány. Oproti předchozím dvěma rokům (2020 – 2021) se tak počet usmrcených, kteří ignorovali bezpečnostní pásy, zvýšil o 8,2 %. A nejde jen o řidiče, ale velmi často se ukazuje, že také o ostatní členy posádky. A to včetně dětí.
Zatímco v dospělosti každý odpovídá sám za sebe, za děti mají odpovědnost rodiče. A ti by si měli uvědomit, že použití dětských sedaček a později i bezpečnostních pásů je povinné. „Dětská autosedačka musí zajistit bezpečnou přepravu dětí, jejichž tělesná hmotnost nepřevyšuje třicet šest kilogramů a nejsou vyšší sto padesáti centimetrů,“ upřesňuje vedoucí Odboru prevence Policejního prezidia České republiky Zuzana Pidrmanová.
Autosedačka není jen pro prťata, jezdit v ní musí i větší školáci. Jak pro ně vybrat tu správnou?
Co vlastně dělají pásy?
Zjednodušeně zabraňují tomu, aby nepřipoutané tělo v rychlosti 50 km/h nezažilo náraz totožný, jako je pád ze třetího poschodí. „Základní funkcí bezpečnostních pásů je pohlcení kinetické energie při nárazu vozidla, a to nejen zpředu, ale i zezadu nebo zboku. Další důležitou funkcí pásů je udržet tělo řidiče v sedadle, zejména při jízdě v zatáčce nebo při smyku vozidla,“ doplňuje Zuzana Pidrmanová. Je bezesporu jasné, že poutat se musí každý. Jak řidič, tak spolujezdec, případně i posádka vzadu. Ta, pokud to neudělá, může ostatní v autě při nárazu svým nepřipoutaným tělem minimálně vážně zranit.
A poutat se musí i těhotné ženy, byť to často nedělají s argumentem, že pás ublíží dítěti. „Podle odborníků se nemusí bát, že by bezpečnostní popruh nenarozenému dítěti ublížil. Je ale důležité používat bezpečnostní pásy správně. Pásy musí správně vést přes kosti pánevní, aby těhotným pás držel pod břichem, a pokud chtějí mít jistotu, mohou si pořídit speciální pomůcky pro poutání těhotných,“ vysvětlila Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.
Jakkoliv je faktem, že i připoutaná posádka může při nehodě utrpět zranění, má větší šanci přežít. „Ti nepřipoutaní ale například při čelním nárazu mohou plnou silou narazit na palubní desku nebo mohou být skrz čelní sklo katapultováni ven z auta. Následky pak mohou být fatální,“ upozornil mluvčí záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev.
Pozor na mýty i popojíždění
Mezi především staršími motoristy panuje velmi rozšířený mýtus, podle kterého pásy nejsou potřeba, protože jejich úlohu přebírá airbag. Je to ale hloupost, která se začala šířit v době, kdy byly airbagy novinkou. Už dávno je ale prokázáno, že pokud řidič není připoutaný, může ho náraz do airbagu i zabít.
Airbag funguje při nárazu v součinnosti s bezpečnostními pásy. Ty ve velmi krátké chvíli zafixují dotyčného v sedadle a vystřelený airbag zmírní dopad částí těla, jako je například hlava, do „vzduchového polštáře“. Airbag bez připoutání bezpečnostním pásem představuje velké riziko. Další z legend je, že při nehodách dotyčnému zachránilo život právě to, že nebyl připoutaný. Pravděpodobnost přežití při velké kolizi je mizivá, pokud nejste připoutání. Existují případy, kdy nepřipoutaný řidič nebo spolujezdec sjel ze silnice, auto se převrátilo a dotyčný z vozu vypadl a následně utrpěl zranění neslučitelná se životem. Auto se nakonec dokutálelo bez větší újmy pod svah, ovšem bez řidiče či spolujezdce.
Z toho všeho vyplývá ještě jedna velmi důležitá věc. Je nezbytné se poutat i ve chvíli, když jedete vedle do ulice pro malý nákup. I pár desítek metrů může znamenat fatální konec.