crash_test-figuriny-crash_test_dummies-skoda- (1)

Při crash testech se už skoro 50 let používá totožná mužská figurína. Jenomže ženské tělo je jiné

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Agentura Ap, IIHS - Ilustrační foto: Škoda - 30. 6. 2025


Máloco udělalo pro bezpečnost v dopravě tolik, jako stále se vylepšující crash testy. Jen díky nim automobilky ví, jaké airbagy jsou potřeba, jak reaguje karoserie na jednotlivé nárazy a co takový náraz udělá s lidským tělem. Jenomže už 47 let je pro americké crash testy používána jednotná figurína, která má zobrazovat průměrného muže. Ženy ale mají tělo jiné, a navíc tehdejší průměrný muž má do toho dnešního bohužel už daleko.

Od roku 1978 je pro nárazové IIHS testy používána mužská figurína, která má 175 centimetrů a 77 kg. V prvé řadě si přiznejme, že takto dnešní běžný muž prostě nevypadá. Nevypadá tak ale ani žena. A přeživší po jedné autonehodě Maria Weston Kuhn se rozhodla, že na absenci ženských figurín bude aktivně upozorňovat. Maria měla před pár lety se svou rodinou nehodu. A zatímco její bratr a otec, kteří seděli vpředu z nehody vyvázli takřka nezraněni, ona a její matka na tom byly výrazně hůř. Začala se zajímat o to, jak se to mohlo stát a zjistila, že v prvé řadě neexistují nárazové testy pracující s tím, jakou konstituci má ženské tělo. A v druhé následně zjistila, že s ženským tělem nepočítají ani bezpečnostní pásy.

Ve výsledku jsou tak řidičky a ženské cestující v autech při nehodách výrazně náchylnější k vážným zraněním. Společnost Humanetics, která vyrábí a dodává testovací figuríny pro evropské testy Euro NCAP přitom nabízí upravenou mužskou figurínu, která více odpovídá dnešním proporcím a připravenou má i ženskou verzi.

Toyota představila novou verzi digitálního člověka na crash-testy

Ovšem v Americe se do ženských testovacích figurín moc neženou. Někteří američtí výrobci totiž tvrdí, že nový ženský typ figuríny, které bere ohledy na specifika ženského těla, by mohl při testech svým způsobem přehánět. Zjednodušeně, že by fingovaná zranění mohla být zbytečně větší než v realitě. Skoro to vypadá, jako kdyby se báli, že se ukáže, že ženské tělo na náraz reaguje jinak a jinak na něj fungují současné bezpečnostní prvky. NHTSA, tedy americká obdoba Euro NCAP už pro agenturu AP naznačila, že je ochotna jednat o nových figurínách, ale upozornila, že to bude běh na dlouhou trať.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru