Když se řekne Toyota Land Cruiser, asi vás spíše napadne off-road a jízda v terénu, než rychlostní rekord. Budete se možná divit, ale platí oboje. Toyota totiž s upraveným Land Cruiserem překonala přesně před třemi lety rychlostní rekord.
Toyota Land Cruiser je terénní ikona, vždyť se vyrábí dlouhých 69 let. První generace sjela z výrobních linek v roce 1951 a od té doby ji následovalo více než deset milionů dalších kusů.
V roce 2016 představila Toyota na jednom z největších veletrhů tuningu a upravených aut SEMA Show v americkém Las Vegas upravený kus Land Cruiseru. Nebyl to ale obyčejný tuning, nýbrž funkční. Byla to Toyota Land Speed Cruiser s upraveným pohonným ústrojím.
Reakce veřejnosti byly tehdy opravdu silné, a tak se o něco málo později Toyota rozhodla, že auto ukáže i v pohybu. A vzala to pořádně zostra, protože si stanovila cíl překonat rychlostní rekord v kategorii SUV. Ten měl tehdy hodnotu 339 km/h.
Techniku upraveného auta mělo na starosti oddělení Toyota Motorsports Technical Center v Los Angeles, jež se zabývalo stavbou závodních speciálů pro NASCAR. Jako základ posloužila Toyota Land Cruiser V8 s benzinovým motorem V8 se sériovým výkonem 280 kW/381 koní a točivým momentem 543 Nm.
To by ale pro rychlostní rekord zdaleka nestačilo, takže pohonná jednotka musela být velmi výrazně upravena. Původně byl motor atmosférický, ale teď do motoru vzduch vhánějí dvě opravdu velká turbodmychadla Garrett GTX4718R s plnicím tlakem až 3,8 baru. Nový je také wastegate a blow-off ventil TurboSmart, ale i speciální intercoolery z dílny Toyoty. A protože vzduchu jde do motoru opravdu hodně, musel tomu být přizpůsoben i přísun paliva. Benzin tak do motoru vhánějí hned tři benzinové pumpy.
Škoda Octavia WRC a Armin Schwarz byla nerozlučná dvojka. Jak závodní jezdec na auto vzpomíná?
Protože výkon motoru se nakonec vyšplhal nad 2000 koní, musely být upraveny i jeho vnitřnosti. Písty a ojnice jsou kované. Od motoru pomáhá výkon na všechna čtyři kola přenést automatická osmistupňová převodovka Weismann.
Zásahy do pohonné jednotky to byly velmi výrazné, Toyota tedy musela auto ladit tak, aby bylo nejen takto výkonné, ale také v rámci možností co nejspolehlivější. Pro tyto účely využívala zkušební polygon Toyota Arizona Proving Ground.
Když bylo hotovo, jako místo pro stanovení rekordu bylo zvoleno letiště Mojace Air and Space Port, které má čtyři kilometry dlouhou rovinku. První pokus znamenal „jen“ vyrovnání tehdejšího rychlostního rekordu, což bylo málo. Museli tedy přispěchat inženýři a zvýšit plnicí tlak turbodmychadel. A pak to přišlo. Za volantem při rekordní jízdě seděl pilot Toyoty v závodech NASCAR Carl Edwards a ten přesně před třemi lety – 2. května 2017 – rychlostní rekord překonal. S upravenou Toyotou Land Speed Cruiser se dokázal rozjet na 370,18 km/h!