Když se řekne off-road, spoustu lidí jako první napadne Toyota Land Cruiser nebo Hilux. My jsme se v redakčním testu podívali právě na první jmenovaný model. Do testu dorazila čtyřválcová verze 2.8 D-4D, osmiválec už totiž (nejen) v Česku Toyota oficiálně nenabízí.

Pořád off-road

I v nejnovějším provedení je Toyota Land Cruiser pořád obrovským autem stojícím na žebřinovém rámu. Teprve k němu je připevněna karoserie. Ta na délku měří 4780 mm, široká je 1885 mm a do výšky včetně střešních nosičů naměříte 1890 mm. Potěší i světlá výška, která je podle použitých kol až 215 milimetrů. Dá se ale tlačítkem (díky vzduchovému odpružení) na zadní nápravě zvýšit – viz přiložené video.

Pod kapotou může být výhradně čtyřválcový motor 2.8 D-4D. Jde o turbodmychadlem přeplňovaný motor s výkonem 130 kW/177 koní a se 450 Nm točivého momentu. Vzhledem k velikosti a hmotnosti auta ale nejde o tak úplně důstojnou jednotku. Předjíždění je lepší si naplánovat a ani pružné zrychlení není z nejlepších. Udržení dálničních rychlostí však problém není, ale předjíždění do kopců nebude dobrý nápad. Land Cruiser se hodí spíše k poklidnému cestování.

Test-2018-Toyota-Land-Cruiser-28D-4D-AT- (17)

Toyota je sériově vybavena stálým pohonem všech kol, ale i uzávěrkou mezinápravového diferenciálu (ovládanou tlačítkem). Pro tři nejvyšší výbavy nechybí ani zadní diferenciál Torsen s omezenou svorností. Uzávěrku zadního diferenciálu na tlačítko – jako v některých jiných off-roadech – byste tady tak hledali marně, už není potřeba. Pro dvě nejvyšší výbavy je k dispozici také systém MTS (Multi‑Terrain Select). Aktivuje se tlačítkem a apak pomocí ovladače na středovém panelu před řadící pákou vybíráte povrch, po němž jedete. V rámci každého z nich (je jich pět) je v řídících jednotkách nastaveno konkrétní přízpůsobení auta. Není to špatné, protože se v rámci toho upravuje i fungování ABS, ale stará dobrá mechanika působí v těžším terénu lépe. Stejný terén, který vidíte v přiloženém videu, jsme o pár týdnů dříve projížděli i s Mercedes-Benzem G 500 4MATIC a díky mechanickým uzávěrkám diferenciálů byla jistota pohybu v terénu lepší.

V terénu limitují Land Cruiser hlavně jeho obří rozměry, včetně dlouhého rozvoru (2790 mm). I tak má ale velmi slušné nájezdové úhly, ten přední činí 31°, zadní 25° a přechodový je 22°. Land Cruiser zvládne také boční náklon i stoupavost shodně až 42 stupňů. Pokud byste se chtěli vydat přes řeku, pak vězte, že tak můžete učinit až do 70 cm její hloubky, což je maximální hodnota brodivosti.

V obou nejvyšších výbavách dostanete také systém Crawl Control, což je popisováno jako “automatický systém pro jízdu terénem”. Jde o takový adaptivní tempomat, který funguje v jakémkoliv terénu a udržuje stálou rychlost. K tomu je tady ještě tlačítko “2nd start”, po jehož stisku se bude auto vždy rozjíždět až na druhý rychlostní stupeň, což samozřejmě platí výhradně pro modely s automatickou převodovkou. V náročném terénu v neposlední řadě oceníte i redukční převodovku. K její aktivaci slouží další otočný ovladač na středovém panelu.  

Test-2018-Toyota-Land-Cruiser-28D-4D-AT- (42)

Facelift pozměnil design

Po poslední modernizaci, která proběhla v loňském roce, se auto z hlediska designu opět trochu změnilo. Toyota upravila předek, jemuž dominuje velká šestiúhelníková maska chladiče s velkými, až do blatníků protaženými světlomety. Ve zpětném zrcátku budí Land Cruiser respekt i rozměrným nárazníkem. Při čelním pohledu si můžete ještě všimnout prolisů v kapotě.

Boční pohled odhalí mohutné rozměry auta i nášlapy na boku, které slouží pro jednodušší nastupování do auta. V terénu se ale často zašpiní bahnem a vy se při nastupování do auta ušpiníte zase o ně. Zadní pohled žádné velké změny oproti minulé verzi nepřináší. Jsou tu hlavně koncové svítilny s novou grafikou.

Spíše decentní změny se odehrály v interiéru. Tady je hlavně přepracovaný středový panel s novým multimediálním systémem. Jiný design mají i ovladače sloužící pro terénní funkce. Řidičovy ruce budou svírat i nový (vyhřívaný) volant s původem v urozenějším Land Cruiseru V8 s kombinací kůže a dřeva. Sedadla zůstala, stále nemají nijak výrazné boční vedení, ale jsou pohodlná. Nově dostala možnost odvětrávání, vyhřívaní těch předních a zadních už měla i minulá verze. 

Test-2018-Toyota-Land-Cruiser-28D-4D-AT- (34)

Jezdí pohodlně, ale rozvážně

Motor je po startu trochu hrubější, stejně jako při výraznějším záběru. Při běžném ježdění, pokud po něm nic moc nechcete a převaluje se v nízkých otáčkách, je naopak příjemně tichý. Jak již bylo psáno výše, není to žádný trhač asfaltu a spíše než vysoké rychlosti vyžaduje rozvážnou jízdu. Ostatně k tomu sedí i naladění převodovky a podvozku. Auto se celkově spíše pohodlně pohupuje, přes nerovnosti se přenáší plavně a karoserie se trochu naklání, což je i vzhledem k rámové konstrukci docela očekávatelné. Pomalý, spíše terénní převod má i řízení.

A o kolik si toto přibližně 2,3 tuny vážící obrovské auto řekne pohonných hmot? Celotýdenní ježdění s několika dálničními přesuny, poskakováním v kolonách, ale i terénním výletem znamenalo 11litrovou spotřebu paliva. S 87litrovou palivovou nádrží to tak vystačí na velmi slušný akční rádius.

Závěr

Toyota Land Cruiser asi není auto pro každého, minimálně nezaujme ty, kteří mají rádi dynamickou jízdu. Čtyřválcový motor, ačkoliv je hodně velký, má s autem docela dost práce. Na druhé straně se nemusíte bát vyjet mimo silnice a to i v případě, že s terénem nemáte tolik zkušeností. Díky elektronickým asistentům vám totiž auto hodně pomůže. A co za to Toyota chce? Nejlevnější verze s třídveřovou karoserií a s manuální převodovkou vyjde na 1 049 900 Kč, za automat připlatíte 60 tisíc korun. Pětidveřová verze stojí minimálně 1 119 900 Kč, příplatek za automat je totožný. Testovaný vůz byl v nejvyšší výbavě Executive, která začíná na 1 739 900 Kč.

+
Pohodlí jízdy Dynamika
Schopnosti v terénu Elektronika nahradila v terénu mechaniku
Slušná spotřeba paliva Vnější rozměry ve městě
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Toyota
Typ: Land Cruiser 2.8 D-4D AT
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2755 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: všech čtyř kol
Výkon: 130 kW/177 koní při 3400 ot./min
Točivý moment: 450 Nm při 1600 – 2400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.7 s
Maximální rychlost: 175 km/h
Převodovka: šestistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 9.2 / 7.4 / 6.3
Emise CO2: 194–218 g/km
Objem nádrže: 85 litrů
Délka: 4780 mm
Šířka: 1885 mm
Výška: 1845 mm
Rozvor: 2790 mm
Provozní hmotnost: 2280 kg
Objem zavazadlového prostoru: 621 / 1934 litrů
Ceník: ke stažení zde