Už od příštího roku čekají některé automobilky velké výdaje v podobě pokut za nedodržení flotilových emisních limitů. Zjednodušeně to znamená, že ty automobilky, které neprodají dostatečné množství elektromobilů, budou mít dodatečné náklady na pokutách, které jim vystaví EU. Česko ovšem usiluje o to, aby se v příštím roce tyto pokuty neplatily a emisní cíle pro automobilky se rozložily do pěti let. Například nejsilnější lidovecká skupina v Evropském parlamentu, jejíž souhlas je k případné úpravě pravidel potřebný, chce prosadit tříleté období. Ideální by ale podle českých vládních představitelů bylo, aby EU od pokut zcela upustila.
Už na podzim letošního roku ministr dopravy Martin Kupka oznámil českou snahu o zrušení pokut, která byla podpořena italskými politickými představiteli. Podle nejnovějších informací se k Česku a Itálii přidává Německo a také Francie. „Myslím, že šance na odložení pokut, respektive zrušení pokut, je velmi vysoká. To, že se k tomu přidávají země jako Německo je velice důležité,“ řekl Fiala v podvečerní přestávce jednání summitu. Připustil přitom, že bude nutné hledat kompromis k získání dalších stoupenců.
Ministr dopravy Kupka odmítá sankce pro automobilky za porušení limitů CO2. Vyzve EU, ať je zruší
Jak politici, tak automobilky upozorňují na to, že finance investované do podle nich nesmyslných pokut by bylo výrazně lepší použít na další a rychlejší rozvoj elektromobility a s ní spojené infrastruktury. „Důrazně doporučuji zabývat se tím, aby se revize těchto limitů, které máme plnit v roce 2025, posunula dopředu. Není to proto, že bychom neměli správná auta, ale je to tím, že zaostává okolní ekosystém, dobíjecí infrastruktura, ceny elektřiny, v mnoha zemích, včetně Německa, skončily ze dne na den dotace. Na trhu je mnoho prvků, které poptávku po elektromobilech nepodporují,“ uvedl před nedávnem Klaus Zellmer, předseda představenstva Škody Auto.
Evropská komise by se podle českého premiéra Petra Fialy měla návrhem na úpravu pokut zabývat v rámci širokého dialogu již v lednu. Tato debata by měla předejít i tomu, aby úprava pravidel neznevýhodňovala ty automobilky, které stanovený podíl výroby elektromobilů dokážou splnit a sankce by jim nehrozily, dodal premiér. Evropští lídři podle něj budou patrně o tématu diskutovat na dalším summitu v březnu.