To, jak velkou sílu mají odbory, dokazuje současná velká krize u koncernu Volkswagen. Jakkoliv je bez debat jasné, že celý koncern musí začít šetřit, německé odbory jsou proti a požadují pro zaměstnance dokonce zvýšení platů. K celé situaci se před nedávnem v rozhovoru pro Novinky.cz vyjádřil i předseda odborů mladoboleslavské Škody Auto Jaroslav Povšík. A velmi ostře se pustil i do politiků v rámci aktuálního vydání Škodováckého odboráře.
V rozhovoru Povšík připustil, že za problémy VW může elektromobilita, jedním dechem ale dodal, že je potřeba v ní pokračovat. „Jedním z důvodů je elektromobilita. My jsme udělali z pohledu ekologie dobré kroky, elektromobilita je dobrá cesta. Chtěli jsme být vpředu, ale zůstali jsme v tom sami. Evropa zůstala konzervativní a nepodpořila e-mobilitu tak, jak slibovala. Řešily se volby, Ukrajina, ale ne třeba tlak Číny. V elektromobilitě musíme pokračovat, protože jsou strašné pokuty za emise. Ty jsou úplně drakonické. Byly nejdřív 50 euro za gram CO2, teď jsou pro příští rok 2025 stanoveny na 92 euro. Musí se proto také hledat podpora. Nevypadá to, že by EU ze strategie uhnula. Můžeme touto cestou dál jít, ale nebudeme vydělávat, a když se nevydělává, tak se musí firma zavřít. Možná by se mohlo hledat snižování emisí, ale asi to není cesta. Zákazníci chtějí jiná auta. Chtějí velké SUV, jako je Kodiaq, tam je velká váha, velký odpor vzduchu, musí mít silný motor. Lidé nechtějí malá slabá auta,“ popsal pro Novinky.
Povšík zároveň uklidnil, že propouštění ve Škodě v tuto chvíli není na pořadu dne. „Máme tady polštář 2900 externích pracovníků, kteří mají smlouvy o přidělení. Vůbec se teď nenabírají lidé zvenčí, zaměstnanci se přesouvají v rámci firmy a odcházejí přirozenou fluktuací,“ řekl.
Politici nepracují
Před pár dny také proběhla konference Odborů KOVO Vrchlabí. Hostem konference byl i senátor a starosta Vrchlabí Jan Sobotka, který ovšem ze strany předsedy odborů Povšíka neušel tvrdé kritice. Důvod byl hlavně ten, že senátor hlasoval pro přijetí konsolidačního balíčku, který ukrojil zaměstnancům část nezdaněných benefitů. Podle Povšíka není správné, aby politici, přičemž někteří nikdy nepracovali, sebrali udřeným zaměstnancům část toho, co jim pomáhá v péči o zdraví a rodinu.
„Já bych prosil, abyste jako politici dali zaměstnancům, kteří dřou na linkách v taktu, svářečům a dalším profesím šanci, aby se dožili důchodu. Sami politici si zvednete platy, ale nám zaměstnancům seberete i benefity. Pojďme najít peníze, které vidíme, jak se ztrácí v nekonečných kauzách, například nyní v Dopravním podniku Praha, a splnit sny zaměstnanců, aby měli více dnů volna. Když jsou lidé denně u montážního pásu, u svařovacích strojů, tak toho mají plné zuby. Umím se do těch lidí vžít. Já když začínal ve Škoda Auto, tak jsem odnosil tuny nákladu, pracoval na nočních a vím, jak dlouho se z toho člověk sbírá,“ zkritizoval předseda Povšík.