Škoda 1203 je vlastně vůbec první a také jediný československý sériově vyráběný malý užitkový automobil se samonosnou karosérií. V dobách dávno i nedávno minulých hojně využívaný pro převozy všeho – od materiálu, přes zraněné až po mrtvé. První vůz opustil brány továrny před 50 lety po dlouhém 12letém vývoji.

To znamená, že už když auto vyjíždělo z výroby, bylo zastaralé. Drželo se koncepce motoru s převodovkou vpředu a pohonu zadních kol. S takovým rozložením vydrželo v oficiální výrobě až do roku 1997, tedy do doby, kdy z výrobní linky sjížděly první Octavie anebo už dokonce faceliftovaný Volkswagen Transporter T4! Pokud byste ale chtěli, můžete si dvanáctsettrojku koupit novou i dnes. Firma Romana Jirouše totiž získala části výroby a na zakázku je schopna nový vůz postavit i dnes. Vypadat může navíc i moderněji. Roman Jirouš totiž autu dopřál facelift, když se změnila přední část, jenž dostala světla z Favorita a zadní část má světla z modelu Felicia pick up. Změn je ale ještě více.

Škoda 1203 se ale díky nepřítomnosti jiných automobilů (zejména západních značek) jedním z nejrozšířenějších malých užitkových vozidel v Československu. A to navzdory faktu, že motor byl slabý a nebyl příliš spolehlivý. I díky svému umístění mezi pasažéry na předních sedadlech se také často přehříval. Na druhé straně se nabízela velká spousta variant – od klasických uzavřených dodávkových vozů, přes verze pro odvoz cestujících (mikrobus), pohřební vozy, záchranářské vozy, až po podvozky s nástavbami.

O pohon se staral zejména benzinový motor, ačkoliv vzniklo i několik vozů se vznětovými motory. Pod kapotou se zpravidla nacházel čtyřtaktní řadový benzinový čtyřválec s karburátorem. Z počátku byl objem motoru pouhých 1,2 litru, ten ale později vzrostl na 1,4 litru. Výkon se pohyboval od 47 do 51 koní podle verze a maximální točivý moment vrcholil při 3 000 otáčkách za minutu 88 Nm. Převodovka byla zpočátku pouze čtyřstupňová, v průběhu času byla vyměněna za pětistupňovou. Nešlo o žádné rychlé auto, vždyť maximální rychlost se podle verze pohybovala jen od 90 do 115 km/h.

S výrobou se původně v roce 1968 začalo v závodě ve Vrchlabí, tam však vydržela pouhých pět let. Následně se přesunula do továrny TAZ Trnava na Slovensku. Zde se pak přejmenované modely TAZ 1500 vyráběly až do roku 1997 (některé zdroje tvrdí 1999, video uvádí ale rok 1989), kdy byla výroba oficiálně ukončena. Škoda 1203 už tehdy nemohla moderním dodávkám, které se k nám už zcela bez problémů dostávaly, jakkoliv konkurovat.