Ekonomika Česka a Slovenska výrazně stojí na výrobě automobilů. Podle agentury Bloomebrg je dokonce výroba v těchto zemích v přepočtu na obyvatele nejvyšší na světě. Ovšem přechod na elektromobilitu může mít dopady jak na dodavatele automobilek, tak i na pracovní místa.
Faktem je, že elektromobily mají méně součástek než vozidla se spalovacími motory. To dolehne třeba i na autoservisy, ale také na řadu dodavatelů automobilového průmyslu. „V České republice a na Slovensku jsou roztroušeny stovky firem vyrábějících pro automobilky. Tyto firmy se teď snaží udržet zakázky a pracovní místa,“ píše agentura Bloomberg. A zároveň upozorňuje, že obě země mohou snadno zaostat zaostanou v získávání investorů pro výstavbu továren na výrobu baterií pro elektromobily. Přitom v Maďarsku a Polsku už takové továrny stojí nebo jsou ve výstavbě.
Strach o pracovní místa je přitom oprávněný. Už teď se podle studie institutu GLOBSEC dá očekávat, že jen na Slovensku zanikne v souvislosti s přechodem na elektromobilitu asi 85 tisíc pracovních míst. „Pokud tuto transformaci nezvládneme, budeme mít problém se zaměstnaností,“ uvedl pro ČTK šéf slovenského svazu automobilového průmyslu Alexander Matušek. Nelze opomíjet také fakt, že jak výrobci, tak dodavatelé jen na Slovensku zaměstnávají více než čtvrt milionu lidí. A v Česku je tento počet dokonce až dvojnásobný.
Rok 2024 bude ve znamení růstu výroby aut a také vyššího podílu elektromobilů
Už teď má obavy například slovenské město Dolný Kubín, které v uplynulých letech těžilo právě z rozvoje automobilového průmyslu na Slovensku. „Z rozhovorů s dodavateli vím, že jsou připraveni se přizpůsobit, ale jsou závislí na tom, jak transformaci zvládnou jejich zákazníci,“ uvedl starosta Ján Prílepok. „Považujeme to za vážnou hrozbu,“ dodal pro ČTK. Ve městě působí například rakouská společnost Miba, která dodává automobilkám součástky pro spalovací motory a převodovky. Podle šéfa tamního závodu společnosti Miba Vladimíra Tomana ale není jisté, zda si podnik bude moci zachovat všech svých 750 zaměstnanců. „Situace na trhu se dramaticky mění,“ prohlásil. Agentura Bloomberg dokonce obě země přirovnala k americkému Detroitu, který před deseti lety prakticky zkrachoval. A to přitom šlo o kolébku automobilového průmyslu Ameriky.