Praha 6 před několika málo týdny zavedla na Evropské ulici nové permanentní autobusové pruhy, které jsou řidičům zcela zapovězeny. Přestože obyvatelé Prahy 6, ale i jiné městské části varovaly, že to není dobrý nápad, Praha 6 o tom nechtěla ani slyšet. Nové opatření si náramně pochvaluje a nijak neskrývá, že problém s kolonami nevyřešila. Jen ho přesunula mimo své hranice. A o to jí šlo.
„Stojící kolony aut z Jugoslávských partyzánů se podařilo v ranní špičce přesunut k Vltavě. V Dejvicích a Bubenči totiž kolony léta vznikají regulací automobilů na vjezdech do tunelů Městského okruhu. Zároveň je pro autobusy MHD ulice Jugoslávských partyzánů k metru průjezdnější,” říká Ondřej Matěj Hrubeš radní pro dopravu Prahy 6 a dodává: „Sledujeme ale, že problémy s preferencí MHD vznikají v Suchdole. Z části za to může uzavírka Lysolajského údolí, kdy přes Suchdol jezdí více aut než obvykle. Proto jsme v kontaktu s Ropidem (Pražská integrovaná doprava), jelikož bude potřeba zajistit spolehlivost autobusů i v Suchdole, který společně s Prahou 6 trpí nadměrnou automobilovou dopravou ze středních Čech.” Praha 6 se podle svých slov snaží především donutit řidiče, hlavně ty ze Středočeského kraje, aby přesedlali na autobusy. Jak ale ukázala praxe, i autobusy stojí v několika kilometrových kolonách.
Řidiči a Suchdol tvrdí opak
Už od počátku bylo jasné, že toto opatření přinese možná trochu úlevy pár vybraným místům a ulicím. Na sociálních sítích se ale rychle začaly objevovat příspěvky lidí, kteří si stěžují, že se kolony přesunuly do jejich, dříve klidných ulic. Vyjádřila se k tomu také městská část Praha-Suchdol, která je součástí Prahy 6.
Autobusový pruh není řidičům úplně zapovězen. Existují situace, kdy jej mohou beztrestně využívat
Na svém facebookovém profilu napsala: „Tento týden proběhlo několik jednání se zástupci Ropid, kde se konstatovalo, že nedošlo ke zlepšení situace v plynulosti spojů MHD, což byl hlavní cíl zavedených opatření. U osobní automobilové dopravy došlo k zásadnímu zhoršení. U autobusů se ve špičce jedná o zhoršení v řádech jednotek až desítek minut (nejlepší situace byla naměřena v patek 6. září), dále dochází ke zpoždění příměstských autobusů.“
Suchdol už dříve přitom informoval o tom, že Praha 6 jednala více méně na své triko. Jakmile bylo jasné, že nová opatření opravdu vzniknou, Suchdol před dopravními problémy varoval. Někteří řidiči se pak v diskuzi vyjadřovali i v tom smyslu, že žádná nařízení dodržovat nebudou, že jim to za pokutu stojí.
Starosta Suchdola Petr Hejl pak před nedávnem napsal: „Tato bezprecedentní situace bohužel odrazuje od využívání MHD i ty, kdo by auto nechali doma. Vzhledem k tomu, že se jedná již o druhý pokus o zavedení tohoto opatření potom, co první před lety způsobil dopravní katastrofu a byl urychleně ukončen, a bohužel v mezidobí nedošlo k nápravě situace propojením bus pruhů na Kamýcké a Roztocké, která by toto řešení s preferencí hromadné dopravě umožnila v celé délce jejich trasy, nepovažujeme za účelné dělat z obyvatel Prahy „pokusné králíky“ ve formě „nějaké zkušební doby“ a žádáme o okamžité řešení situace návratem k původnímu řešení.“
Finální vyhodnocení nového opatření by mělo proběhnout 19. září, za účasti Ropidu.
Každý ví, že když zpomalí dopravu, kolony jsou delší. Tak co tam ten chlap dělá?