Únava umí být za volantem velmi nebezpečná. A právě teď v létě může přijít poměrně rychle. Stačí pár hodin za volantem, horko, slunce a pak už to jde rychle. To by mohl potvrdit i 29letý řidič dodávky, který v úterý 22. června boural na 279. kilometru dálnice D35. Podle jeho slov vlivem náhlé únavy usnul a nemohl tak reagovat na kolonu aut stojících před ním.

Náraz na sebe nenechal dlouho čekat a to, jak moc byl silný, ukazují fotografie od policejního vyšetřovatele z místa. Z dodávky toho mnoho nezbylo, ale řidič naštěstí přežil. Je ovšem s vážnými zraněními v nemocnici. Nehodu policisté stále vyšetřují, ale na místě odhadli vzniklou škodu na 850 000 Kč.

Stačí tři sekundy

Specialisté se shodují, že nehod způsobených mikrospánkem sice není nějak extrémní množství, ale když už, tak jsou vážné. Mikrospánek trvá většinou tři až 15 sekund. Za tu dobu řidič buď usne, nebo se s leknutím probudí. Bourat pak může jak z leknutí, tak i z důvodu spánku. Zajímavé je, že existují dva druhy mikrospánku, se zavřenýma a otevřenýma očima. V obou případech řidič ale nevnímá, co se kolem něj děje.

Přečtěte si také:  Totálně opilý popelář seskočil ze stupačky přímo na projíždějící auto. Zázrakem mu skoro nic není

Naštěstí je poměrně snadné si uvědomit, že se mikrospánek blíží. Tělo nás samo varuje a to jak zíváním nebo pálením očí, tak také neustálým poposedáváním či nezvyklými pohyby hlavou. Už v tu chvíli má řidič zpomalené reakce, sníženou pozornost a horší odhad vzdálenosti.

Lze tomu předcházet

Řidiči by měli mít cestu dobře naplánovanou a to včetně odpočinku. Během cesty je pak dobré hodně větrat, hodně pít a vsadit spíše na lehčí jídla. Guláš se šesti a nealkoholické pivo vás utlumí a půjdete tak mikrospánku zbytečně naproti.

Pamatujte, že káva a energetické nápoje fungují jen na krátkou dobu a následný rychlý propad pozornosti je nebezpečný. Hodně sladké nápoje nejsou také ideální. Nejlepší je pít vodu, minerálku nebo třeba mírně oslazený čaj.

Přečtěte si také:  Konec únavy a bolesti zad: 5 tipů, jak být i po dlouhé cestě fit

A když už proti únavě nic nezabere, raději zastavte. Pomoci vám může krátké protažení, ale i několik desítek minut spánku může mikrospánek a následnou nehodu snadno odvrátit.

Přidat komentář