dobijeci_stanice-volkswagen_id_buzz-elektromobil

Povinné ručení elektromobilů a hybridů bývá dražší. Vyšší je i riziko nehody

Autor: Anina Russová - Zdroj: Allianz, Rixo - Foto: Pavel Srp - 13. 4. 2023


Povinné ručení je nedílnou součástí každého motoristy. A každý se jej snaží mít co možná nejlevnější. Do cen povinného ručení se propisuje řada faktorů, ovšem u elektromobilů a hybridů je potřeba k ceně připočíst několik zatím nových atributů.

Některé pojišťovny už dnes mají vytvořeny speciální kategorie pojištění určené pro hybridní a elektrická auta. Patří mezi ně například Allianz, která v rámci povinného ručení nabízí možnost odtahu k nejbližší nabíjecí stanici nebo pojištění baterie, nabíjecích kabelů a dalšího vybavení.

Jak upozorňuje srovnávač Rixo, pokud pojišťovna ještě nemá vytvořenou speciální kategorii pro elektromobily, vztahuje se na ně (stejně jako na další ekologická auta) stejné sazby jako na vozy se spalovacími motory s nejmenším objemem. Zdůrazňuje také, že majitelé elektromobilů často bydlí ve větších městech, což v konečném důsledku pojištění prodraží. „Na druhou stranu jsou majitelé (nebo provozovatelé) elektromobilů zpravidla ve věku od 30 do 60 let, takže z pohledu pojišťovny nepředstavují vyšší riziko, jako je tomu u řidičů mimo tuto věkovou skupinu. Přilepšit si můžete i tzv. slevou za propojištěnost, pokud máte u vybrané pojišťovny sjednanou i jinou pojistku,“ popsala tisková mluvčí Rixa Kristýna Vondrová.

Mezi povinným ručením a havarijním pojištěním jsou rozdíly. Bez jednoho se navíc neobejdete

Do cen vstupuje i riziko nehody

Pojišťovny vidí rozdíl mezi auty se spalovacím motorem a hybridy či elektromobily především v různé povaze rizik. „Podle statistik je totiž riziko zaviněné nehody elektromobilem o několik desítek procent vyšší než u “dieselu”. To je způsobené mimo jiné bezhlučnou jízdou, kdy zvuk motoru neupozorní další účastníky provozu na blízkost vozidla. Bez letité historie průměrné výše škod a četnosti nehod u vozů na elektřinu navíc bylo (a stále je) pro pojišťovny náročné naceňovat rizika a přizpůsobovat nabídku pojistných balíčků. S vyšším podílem elektromobilů na českých silnicích teď roste průměrná škoda a škodní frekvence, čímž se “skóre” elektromobilů optikou pojišťoven postupem času nevyhnutelně zhoršuje.“ Popsala Kristýna Vondrová.

Z logiky věci také vyplývá, že se do cen pojistek propisuje i poněkud vyšší cena náhradních dílů, ale také práce v servisech. Elektromobily a hybridy jsou technologicky odlišné od aut se spalovacími motory, opravy tak mohou být nákladnější. „Ceně oprav nepomáhá ani fakt, že servisů s vyžadovanou specializací je výrazně méně. Třeba Tesla, ikona na poli elektromobilů, disponuje pouze jedním autorizovaným servisem v celém Česku,“ popsala Kristýna Vondrová.

Zároveň je více než žádoucí mít u elektromobilů a hybridů uzavřenou i havarijní pojistku. Vzhledem k technologické náročnosti takového auta může být i na první pohled malý městský ťukanec velký a drahý problém.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění



TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru