skoda_enyaq_iv-elektromobil-dobijeni

Použité akumulátory z testovacích prototypů Škoda Enyaq iV slouží jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 4. 11. 2022


V elektromobilu dosloužil? Nevadí, rozhodně se nevyhodí. Škoda Auto přišla s chytrým řešením pro „vyježděné“ akumulátory. Čeká je další služba.

Udržitelná výroba a používání automobilů po celou dobu jejich životního cyklu – to je současná snaha všech výrobců. Škoda Auto to s udržitelností myslí opravdu vážně a pro snižování své uhlíkové stopy podniká řadu chytrých a inovativních kroků.

Zajímavým řešením, s nímž mladoboleslavská automobilka přišla, je další využívání použitých akumulátorů, které v elektromobilech a plug-in hybridech už svůj díl práce odvedly. Zbavit se jich by totiž byla velká škoda.

Kapacita baterií by v elektromobilech při běžném používání neměla za prvních osm let nebo ujetí 160 tisíc kilometrů klesnout pod sedmdesát procent. Jakmile z jakéhokoli důvodu v autě doslouží, nastává její druhý život – slouží jako stacionární úložiště elektrické energie.

Využívat je mohou například prodejci Škoda Auto jako součást nabíjecích stanic u svých showroomů nebo z nich čerpat elektřinu pro osvětlení a klimatizaci v prodejních a servisních prostorech. Jedná se nejen o akumulátory z plně elektrického modelu Enyaq iV, ale také z plug-in hybridů Octavia iV, Octavia RS iV a Superb iV.

SKODA: Second-life-cycle-for-batteries
Vysloužilé baterie z elektromobilů Škoda mohou sloužit také v nabíjecích stanicích u showroomů | Zdroj: Škoda

Kapacita stacionárního úložiště je až 300 kWh, lze tak napájet i rychlonabíjecí stanice s výkonem až 150 kW. Chytré systémy rovněž ukládají zelenou elektřinu, kterou vyrábí například fotovoltaický systém prodejce a která se v danou chvíli nevyužije a byla by jinak přebytková. Díky uchovávání v úložišti je tato elektřina dostupná kdykoli, bez ohledu na počasí nebo aktuální vytížení místní elektrické sítě. Další výhodou je, že stacionární zásobníky energie lze individuálně škálovat a použité baterie je v případě potřeby možné vyměnit v několika jednoduchých krocích. V příštích letech má vzniknout přes čtyři tisíce těchto udržitelných skladovacích jednotek elektrické energie.

Energetická úložiště umožňují rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit. Před nasazením v úložišti procházejí akumulátory kapacitním testem, který spočívá v úplném nabití a vybití, vizuálním testem a testem komunikace.

Baterie z prototypů pro 12 elektromobilů

Použité akumulátory z vozů Enyaq iV, v tomto případě z testovacích prototypů, ne sériových vozů, už slouží i jako energetické úložiště ve veřejné dobíjecí stanici v Praze na Chodově. Jeho kapacita činí 300 kWh, což významně snižuje nároky na distribuční soustavu. Partnerem tohoto projektu je Pražská energetika (PRE), která si tak testuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě bez výstavby nové kabelové sítě. Najednou lze nabíjet až dvanáct elektromobilů – deset s výkonem 22 kW a dva na ultrarychlém stojanu s výkonem 150 kW.

Velká pozornost je samozřejmě věnována bezpečnosti. Bateriové moduly původně homologované pro provoz ve vozidlech jsou samy o sobě velice robustní, v úložišti samotném pak najdeme aktivní bezpečnostní prvky, které monitorují řadu parametrů. Pro všechny případy disponuje úložiště požárním ventilem, kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí.

Štítky: , , , , , , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru