Vyplatí se měnit nastavení rádia podle počtu lidí v autě? Je lepší připojit telefon kabelem, nebo přes Bluetooth? Jak nastavit ekvalizér? Odpovědi i další tipy na nejvyladěnější poslech v autě mají experti značky Škoda.
V některých audiosystémech vozů Škoda je k dispozici funkce nazvaná Focus. Ta dokáže zacílit zvuk podle toho, jak je vůz obsazen. Můžete volit mezi zvukem pro celou kabinu, jen pro řidiče nebo pro přední či zadní sedadla.
Funkce pracuje se zpožděním všech kanálů i s úrovněmi všech reproduktorů tak, aby kupříkladu sám řidič byl uprostřed zvukové scény. Tedy aby hlas interpreta vnímal přímo před sebou a nástroje měl symetricky rozložené kolem sebe. „Řidič totiž sedí mnohem blíže levým předním reproduktorům a ty je tak potřeba zpozdit – stejně to funguje se zpožděním předních či zadních reproduktorů při volbě pro přední, respektive zadní sedadla. Taktéž subwoofer v kufru, který je od předních sedadel už celkem daleko, je třeba jinak časovat, aby se basy k uším dostaly včas,“ vysvětluje Vlastimil Navrátil, koordinátor oddělení příjmu a zvuku v Technickém vývoji Škoda Auto.
Tati, ztlum tu hrůzu!
Funkce Focus není totéž co vyladění dvojice balance-fader. Tou se pouze upravuje úroveň reprodukce vlevo, vpravo, dopředu a dozadu. Lze tak například zcela ztlumit přehrávání pro zadní sedadla – což je typické použití pro cestující rodiny s odrostlejšími dětmi, které poslouchají vlastní hudbu ve sluchátkách a nemožné rodičovské písně je přivádějí k zoufalství. Je proto lepší jim je dozadu vůbec nepouštět.
Vzduchem, nebo „přes drát“?
Zdroj zvuku hraje při reprodukci – pochopitelně – velkou roli. Nejvíc to platí u hudby, kterou si dnes většina lidí pouští z vlastních nosičů a zařízení. Čím kvalitnější zdroj, tím lepší zážitek z poslechu. Stabilní připojení nabízí samozřejmě flash disk se skladbami uloženými v některém bezztrátovém formátu, jako je FLAC, nebo bezkompresním formátu (WAV). V případě ztrátového kodeku (MP3, WMA atd.) je vhodné využít co nejvyšší kvalitu (bitrate alespoň 320 kbps). Další v pořadí kvality je propojení kabelem prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Oba tyto protokoly dnes nabízejí i připojení bezdrátové pomocí wifi. „Nejhorší zvuk poskytuje Bluetooth. Není to nijak dramatické a pro běžný poslech i tento způsob postačí, pokud jste ale fajnšmekr, na takové reprodukci si moc nepochutnáte,“ říká odborník na sound systémy Tomáš Bambásek.
Na střední i krátké zapomeňte. Je tu DAB
Pokud vám nejde o to, pouštět si svůj obsah z mobilu nebo flash disku, nejlepší zvuk má samozřejmě rádio. Pokrytí Evropy signálem FM dnes zaručuje robustní příjem s dostatkem alternativních frekvencí pro kvalitní stereo poslech při jízdě automobilem. „Výhledy analogového vysílání alespoň na starém kontinentu jsou ale poměrně chmurné: FM stanici si už nenaladíte v Norsku a brzy ani ve Švýcarsku. Nemluvě o AM, které je na ústupu v celé Evropě,“ vysvětluje Navrátil.
TIP: Zapne-li si řidič funkci Focus pro sebe (tedy zaměří zvuk na svou sedačku) a pak přistoupí spolujezdec, je dobré pamatovat na přepnutí funkce do režimu Front, případně All. Jinak spolujezdec vnímá jiným směrem zacílenou reprodukci zvláštně, špatně, nekorektně.
Naopak digitální rádio DAB (Digital Audio Broadcasting), jehož povinnou přítomnost v nových vozech zavedla EU přede dvěma lety, se stává dominantním hráčem elektromagnetického šíření rádiového vysílání. Příjemcům nabízí čistý poslech bez šumu a v digitální kvalitě. Nutno také zmínit doprovodná data jako obrázky k jednotlivým skladbám (takzvané slide show) a až 128 znaků textu (DLS). Tato data se vysílají spolu s audiem. Takto lze například přiřadit autora skladby a její název.
Moderní infotainmenty Škoda samozřejmě umí přijímat jak AM/FM, tak DAB/DAB+ se všemi zmíněnými vlastnostmi. Nelze opomenout ani schopnost takzvaného bezešvého (seamless) linkování, kdy je jednotka při ztrátě DAB signálu schopna neslyšně přeladit na příslušnou FM alternativu tak, aby to posluchač vůbec nepoznal, a při následné obnově signálu se stejnou cestou vrátit.
Od rádia po internet aneb jak se vyvíjela autorádia v multimediální systémy
Rock, pop či klasika?
Stejně jako jiné přehrávače nabízí i audiosystémy vozů Škoda několik režimů ekvalizace zvuku pro různé typy přehrávaného obsahu. Pro poslech mluveného slova je vhodná funkce Speech, která „vytahuje“ mluvený projev a potlačuje hudební složku nahrávky. Slovo musí vyniknout, a tak třeba při poslechu audioknihy s hudebním podkresem je zvýrazněná řeč a hudba „stažená“. Stejně tak je upozaděn subwoofer.
Předvolba Rock mluví sama za sebe, ale samozřejmě s ní lze poslouchat jakoukoli hudbu. „Jde spíš o to, že to je agresivnější nastavení s víc vytaženými výškami a basy. Kdo chce údernější zvuk, použije tuto volbu klidně i pro pop či R&B,“ říká Tomáš Bambásek.
Posledním nastavením ekvalizéru je Classic (v některých modelech nazvané Philharmonic), které poskytuje vyváženější naladění zaměřené na čistotu zvuku a přesný přednes především nástrojů používaných v klasické hudbě. Někdo však tuto volbu používá i pro poslech jiných žánrů, klidně i rocku – jemnější přednes může přispívat k menší únavě na dlouhých cestách. Nastavení Philharmonic bylo navíc vyladěno ve spolupráci s odborníky z České filharmonie.
TIP: Můžete to v autě osolit, až přesolíte? Ne. Každý zesilovač má ochranu, která úroveň reprodukce hlídá, a pokud by při delším hlasitém poslechu docházelo k přehřívání a hrozilo poškození, automaticky hlasitost sníží. Zároveň má ochranu i každý reproduktor, aby například hodně dynamickou hudbou nebo náhlým zesílením úrovně nedošlo třeba k natržení membrány. Říká se tomu limiter, což je funkce potlačující hlasité špičky („kopance“). Limiter neustále pracuje na pozadí a nelze ho vypnout.
Jak nahlas?
Přiměřeně. Hlasitost je čistě individuální záležitost, někdo dává přednost zvukovému podkresu v pozadí, jiný potřebuje hudbu nahlas. Zásadním faktorem by ale měla být bezpečnost. Za volantem vždy musíme slyšet okolní svět, výstražné troubení jiných aut, sirény záchranářů a podobně.
Napřed je potřeba tu tzv. „Digitální kvalitu“ definovat. Kvalita byla a je vždy buď dobrá a nebo špatná. V prostředí ČR pak tedy špatná až velmi špatná a vůbec nemůže konkurovat FM. Pouze stanice klasiky mají jakž takž přijatelnou kvalitu, alespoň do auta a také 2x větší datový tok, než ty komerce, kde je to jen vysílání reklamy s mizernou kvalitou hudby. V Německu je to podstatně lepší.
Píšete tady neskutečné věci, fuj.