SKODA-200-RS-Rallye
Prvního ostrého nasazení se 200 RS dočkala v květnu 1974 na IDA Rallye, následovala Barum Rallye se dvěma vozy a společného startu se všechny tři červenobíle lakované prototypy dočkaly 1. června 1974 v rámci Rallye Škoda (na snímku) v Mladé Boleslavi. | Foto: Škoda

Začalo to závodem Paříž–Berlín v roce 1901. V desetičlenném startovním poli třídy motorek a motorových tříkolek svým výkonem s modelem Slavia B zaujal i mechanik Narcis Podsedníček. Závodní stroje z Mladé Boleslavi začaly mít dobrý zvuk.

A právě u příležitosti letošního jubilea 120 let úspěchů značky Škoda na poli motorsportu si můžete poslechnout, jak jednotlivé ikony českého motoristického sportu znějí. Nechybí ani závan budoucnosti v podobě elektrického soutěžního speciálu.

Přečtěte si také:  Před 50 lety se ve Spa-Francorchamps zapsala "rudá svině" Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG do dějin

Škoda 1100 OHC

Závodní vůz Škoda 1100 OHC se vyráběl v letech 1957–1960, vznikly však pouze dva kusy typu spider a dva vozy kupé. Spider měl karoserii sklolaminátovou, kupé hliníkovou. Motor byl odvozen z modelu Škoda 440, navíc dostal dva karburátory Jikov, popř. Weber, hliníkovou hlavu motoru a rozvod ventilů DOHC. Čtyřválec o objemu 1 089 cm³ dával výkon 70 kilowattů a 3,9 metru dlouhý vůz s ním uháněl až 190kilometrovou rychlostí.

Škoda 200 RS

Slavné a dodnes používané označení sportovních vozů Škoda – písmena RS značící rallye sport – se poprvé objevilo na soutěžních prototypech 180 RS / 200 RS. Vozy s „velkoobjemovými“ motory (1,8 a 2,0 litru), které dosahovaly až 240kilometrové rychlosti, se po československých „erzetách“ proháněly v letech 1974–75, než je nahradil kultovní model 130 RS.

Přečtěte si také:  Tatru poháněl naftový motor už v 50. letech minulého století. Byl pod kapotou Tatraplanu

Škoda 130 LR

Jedny z posledních soutěžních vozů Škoda s motorem vzadu byly modely 130 LR, které vznikly podle specifikací co do regulí velice volné skupiny B. Ta byla v roce 1986 zrušena, vůz Škoda 130 LR však stihl dosáhnout do té doby nejlepšího výsledku vozu Škoda ve světovém šampionátu – šestého absolutního místa v Rallye San Remo.

Škoda Favorit 136 L/A

Čtyřválec o objemu 1,3 litru s rozvodem OHV, výkon 105 koní, maximální točivý moment 117 Nm. To byly parametry novinky Škoda Favorit 136 L/A, která od sezony 1989 nahradila slavné speciály s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Časy to byly plodné, Favorit pravidelně triumfoval v kategorii do 1,3 litru a výjimkou nebyla ani solidní umístění v celkovém pořadí mistrovství světa. Největším zápisem soutěžního modelu bylo celkové vítězství ve Světovém poháru Formule 2 pro vozy s pohonem jedné nápravy a s motorem do dvou litrů v roce 1994.

Přečtěte si také:  Rally Bohemia pojede celkem 9 posádek s podporou Škoda Motorsport

Škoda Fabia Rally2 evo

V roce 2015 navázala na úspěchy modelu Fabia S2000 nová Fabia R5, kterou si velmi oblíbily soukromé týmy. V dubnu 2019 následovala nově homologovaná Škoda Fabia Rally2 evo, kterou první zákazník oficiálně převzal v červenci 2019. Oním šťastlivcem byl Toni Gardemeister, bývalý tovární jezdec Škoda Motorsport. Dodnes více než sto padesát závodních týmů z celého světa odebralo přes 430 těchto vozů. Není proto divu, že Škoda Fabia Rally2 evo již překonala hranici deseti tisíc zákaznických startů.

Škoda RE-X1 Kreisel

Možnou elektrickou budoucnost v automobilových soutěžích naznačuje experimentální prototyp postavený ve spolupráci se společností Kreisel Electric specializující se na technologie baterií. Je postaven na základu úspěšného rallyového speciálu Škoda Fabia Rally2 evo. Vůz dosahuje nejvyššího výkonu 260 kilowattů, maximum točivého momentu činí 600 Nm. O pohon se starají dva elektromotory, přísun elektřiny zajišťuje akumulátor o kapacitě 52,6 kWh. Speciál včetně 330kilové baterie váží 1 330 kilogramů, což je jen o metrák víc, než má „běžná“ Fabia Rally2 evo.

5 komentáře

  1. Jak napsal dalnobojčík – hlavně se u toho nepokakat ,
    Můžete nám pro útěchu pustit zvuk TATTA 700 ECCORA ? na sstartu?
    Toto byly zvuky z veřejného WC 😀

Přidat komentář