Návrh poslance Petra Dolínka, aby řidiči udržovali povinný rozestup od cyklistů v délce 1,5 metru, způsobil na jaře velké diskuze. Ačkoliv jeho původní verzi poslanci schválili, senátoři jej vrátili k přepracování, protože se jim nelíbil vysoký postih, který za nedodržení rozestupu řidičům hrozil.
I přes protesty bezpečnostních expertů a fakt, že rozstup fakticky není možné změřit a tedy kontrolovat, byl postih ve středu 15.9. upraven a zákon schválen. Podepsat jej musí ještě prezident, přičemž platnost této povinnosti by měla být od ledna 2022.
Poslanecká sněmovna původně navrhovala, aby byl postih za nedodržení bezpečného rozestupu 10 000 Kč, 7 trestných bodů a ztrátu řidičáku až na půl roku. To bylo ale podle senátorů až příliš, ostatně, obdobné tresty padají v případě jízdy pod vlivem alkoholu.
Sdružení řidičů žádá zákaz vjezdu cyklistů na některé silnice. Jsou prý nebezpeční
Poslanecká sněmovna proto postih upravila na 2000 Kč, přičemž po této úpravě už může jít novela zákona rovnou k podpisu prezidentovi. V návrhu je také zaneseno, že v místech s maximální povolenou rychlostí 30 km/h budou moci řidiči dodržovat rozestup jeden metr.
Problémem ale stále je, že v praxi není možné, aby policisté tento rozestup jakkolev měřili. Už v dubnu letošního roku, kdy byl návrh poslance Dolínka poprvé schválen, policisté přiznali, že adekvátní měření rozestupu neexistuje.
Poslanec Dolínek ale tvrdí, že žádné měření fakticky není potřeba. Důkazem, že řidič bezpečnou vzdálenost nedodržel, má být například způsobená nehoda.
Petr Dolínek (ČSSD) nám svůj postoj k měření oné vzdálenosti popsal takto: „Pokud bude obecně platit, že bezpečný odstup je minimálně 1,5 metru, policie toto prokazovat nebude muset. Bude jí stačit prokázat, že v konkrétním případu tento odstup dodržen nebyl.“
Ladislav 31.1.2022
Proč si nevezmeme příklad od sousedů v Rakousku. Běžně tam jsou k dostání lehké sklápěcí výložníky o délce asi 60 cm připevněné pod sedlo směrem k vozovce, případně k nosiči nad zadním kolem a tento cyklista před jízdou vyklopí, bývají mimo jiné opatřené červenou kulatou odrazkou nebo i přípravkem pro umístění červené blikačky dozadu a bílé vpřed. Určitě by šly umísťovat na obě strany pro městský provoz pro jízdu v pruzích. Vyrábí se jiné doplňky, proč je nemůžeme vyrábět a používat i u nás. Jednodušší je něco uzákonit nežli nakouknout k sousedům.
Žiju na vesnici, kde daleko široko jsou silnice lll. a nižší třídy, o šířce s bídou 4 -4,5 m. Cyklisty předjíždím jen o málo rychleji, než jedou oni. Kdybych měl dodržet 1,5 m, tak pojedu příkopem, nebo se potáhnu kilometry za nimi. Pěkná hovadina…
Již nevím, na kterém zpravodajství tady bylo asi před třemi dny video k tomuto tématu s redaktorem na kole, který se motal na kole v jízdním pruhu pro cyklisty s tyčkou 1.5 m na řidítkách. Viditelně schválně se tou tyčkou několikrát strefil do autobusu, až nakonec s kolem schválně spadl. Podle silničního zákona má jet cyklista co nejblíže k pravému okraji vozovky, tu tyčku měl mít označenou červeným praporkem nějakého rozměru. V praxi by dostal od řidiče autobusu přestlamu a dlouho by na kolo nechtěl sednout. Já osobně, taky řidič autobusu bych mu to kolo přejel, s radostí. Ovšem tohle byla sehraná debilní komedie redakcí, aby ukázali, jací jsou řidiči hovada. Hovada jsou ti, kteří tohle natočili a zveřejnili.