Porsche 911 GT3 RS (992)

Porsche testuje vibrační funkci u svých elektrických modelů. Má to pomoci s aerodynamikou

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: Porsche - 13. 10. 2022


Asi se shodneme na to, že ve chvíli, kdy v autě začne něco vibrovat, nebývá to úplně dobré znamení. Buď je to minimálně otravné nebo to značí počínající velký problém. Jenomže vibrace také mohou být prospěšné. Myslí si to Porsche, dle kterého by jistá forma vibrování mohla pomoci k lepší aerodynamice.

Ne ale u běžných modelů. I Porsche neustále pracuje na vývoji elektromobilů tak, aby byly co nejhospodárnější a měly co nejvyšší dojezd. A k tomu právě výrazně dopomáhá aerodynamika. Dle stuttgartské univerzity, které na vibračním řešení spolu s Porsche spolupracuje, si myslí, že by to mohlo fungovat. „Zkoumáme, jak snížit odpor vzduchu u jednotlivých částí karoserie pomocí systematického zavedení vibrací,“ řekl profesor Andreas Wagner, předseda autoinženýrského programu na univerzitě. Jedním ze způsobů, které by vibrace způsobovaly, je použití reproduktorů, které by vytvářely vibrační pulsy. Jde ale zatím jen o prvotní nápad, který má řadu problémů, které je prý potřeba vyřešit. Těmi nejzákladnějšími je samozřejmě to, aby vibrace nebyly příliš cítit a aby nebyly příliš hlučné.  

„Musíme se hlavně ujistit, že cestující neuslyší žádné nepříjemné zvuky, jako je bzučení nebo hučení,“ řekl Wagner. A dodal, že sériové provedení tohoto systému má před sebou ještě pořádný kus cesty. I poroto automobilka hledá cesty, jak aerodynamiku svých elektrických modelů zlepšit i jinak. Mnohem blíže realitě je oproti vibračnímu systému třeba aktivní aerokit, který by mohl pracovat podle toho, jak by to bylo v danou chvíli zrovna potřeba. Podle Porsche je právě v tomto skryt nevyužitý potenciál.

Inženýři ale naráží i na schopnosti počítačů, pomocí kterých se snaží k ideální aerodynamice dostat. Proto jsou v současné době vyvíjeny inteligentní algoritmy, které budou schopné dokonale simulovat účinky rotujících pneumatik na kolem protékající vzduch. Zapojit by se do toho prý měla i umělá inteligence, která by mohla na vývoj aerodynamiky posunout mílovými kroky vpřed.

Naštěstí to prý ale neznamená, že by všechna elektrická auta měla v budoucnu vypadat stejně. Výzkum Porsche má prý naopak vést k tomu, aby měli designéři volnější ruce. „Dobrých hodnot na poli odporu vzduchu lze dosáhnout různými způsoby. Pokud například chcete optimalizovat zadní část auta, stačí změnit výšku zadního víka nebo tvar difuzoru,“ řekl Marcel Straub, hlavní inženýr aerodynamiky Porsche Engineering. „Právě proto by nemělo hrozit, že si v konečném důsledku budeme plést jeden vůz s dalším,“ dodal.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru