dalnice-pruh_pro_pomala_vozidla

Pomalý pruh na dálnicích řidiči nepochopitelně ignorují. Přitom není jen pro kamiony

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Dekra - Foto: Pavel Srp - 7. 7. 2024


Na řadě dálnic jsou v některých úsecích takzvané „pomalé jízdní pruhy“. Nejpravděpodobněji se s nimi setkáte ve stoupáních. Řada motoristů je ale mylně přesvědčena, že tyto jízdní pruhy jsou jen pro kamiony. Fakticky je přitom může (a dokonce by měl) využívat každý.

Tím, že řidiči pruh nevyužívají, bohužel dávají prostor ke vzniku řady zbytečně nebezpečných situací, ale často i kolon. Stoupací pruh totiž není určen jen pro kamiony, ale pro každého motoristu. Ostatně, zákon jasně říká, že se jezdí vpravo. A stoupací pruhy jsou vždy ty úplně pravé. Neexistuje nařízení, které by motoristům snad zakazovalo do stoupacího pruhu vjet.

„Mnozí se mylně domnívají, že je tento pruh určen pro nákladní vozidla, v dnešní době tedy především kamiony. Před rokem 2016 měl být využíván zejména motorovými vozidly, která v takto označeném úseku nedosáhla vyšší rychlosti než 60 km/hod. Nová vyhláška však rychlostní hranici zvýšila na 80 km/hod, a to není zdaleka všechno,“ říká odborník Martin Bednář ze společnosti Dekra. „Není nutné se vjezdu do pomalého pruhu bát. Dříve užívaná podélná čára souvislá byla v těchto úsecích dávno odstraněna. Jízdní pruhy pro pomalá vozidla tak odděluje pouze podélná čára přerušovaná, která řidičům umožňuje kdykoli pruh opustit, např. za účelem předjetí pomaleji jedoucího vozidla,“ doplňuje Bednář.

Jízda vpravo je pro české řidiče stále problém. Za ignoraci pravého jízdního pruhu přitom hrozí pokuty

Pokud bychom to shrnuli, tak auta, která mají ve stoupání problém i s těmi 80 km/h, musí vyhrazený stoupací pruh využít povinně, ostatní dobrovolně, ale vždy je to lepší. „Následkem nevyužívání pomalého pruhu vznikají problémy s dodržováním bezpečné vzdálenosti, omezováním i ohrožováním řidičů při střídání jízdních pruhů a plynulostí provozu. Rychleji jedoucí řidiči nemají možnost dostat se vpřed, pokud se pomalejší vozidla nedrží přirozeně při pravé straně komunikace,“ uzavírá Bednář.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

5 názorů na “Pomalý pruh na dálnicích řidiči nepochopitelně ignorují. Přitom není jen pro kamiony”

  1. Rychleji jedoucími vozidly se myslí i ta, jejichž řidiči se na vás nalepí a blikají a troubí, i když jedete na dálnici více než 130? A když se honí dva nebo více takových, měl bych uhnout mezi kamiony???

  2. Problém je,že si to zase každý vysvětluje po svém. Asi by to dalo zákonodárcům hodně práce,aby užití stoupacího pruhu pro pomalá vozidla definovali jednoznačně.

  3. Petr Majevský

    Pan autor asi příliš po dálnici nejezdí.Jinak by věděl,že je trvale poškozený přeloženými kamiony cizinců a naše řidiče policie trestá.Osobní auto není pro drtivou většinu lidí spotřební zboží.To je pouze pro takové,kteří dávájí najevo své bohatství a kupují si každý rok nové auto.Proto si každý rozmyslí jet v pomalém pruhu.Peníze z mýtného mizí neznámo kde a silnice jsou ve špatném stavu.Měly být původně určeny na opravu vozovek.

    1. Petr Bulava

      Podle mého názoru jde v článku o věcný omyl. Stoupaci pruh je dle legislativy určen pro vozidla jedoucí výrazně pomalejší rychlosti. V praxi pochopitelně kamiony, případně třeba karavanisty. Pro ostatní vozidla pohybující se běžnou dálniční rychlostí je jeho použití sice možné, ale nesmyslné, protože v této rychlosti se neustále budou nuceni předjíždět skutečné pomalíky. Zmínka o povinnosti jezdit vpravo je čistá manipulace, v tomto případě (130 km/h) myslí pravý „nestoupací“ pruh.

  4. Na dálnici D 5 je pravý pruh stále průběžný. Řidič nemusí přejííždět do pomalého. Naopak je přidaný třetí pruh, který zase končí. Myslím, že takové uspořádaní pruhů je smysluplné a debaty o pravým pruhu by odpadli.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru