Zamysleli jste se někdy nad tím, kdy je vhodný čas měnit pneumatiky na svém autě? Není to jen tehdy, kdy klesne hloubka vzorku, ale myslet byste měli i na stáří pneumatik. Staré pneumatiky totiž mohou být pro jízdu i nebezpečné. A můžete za staré pneumatiky dostat pokutu?
Pneumatiky stárnou
Pneumatiky stárnou. Stárnou tehdy, pokud s nimi na autě jezdíte, ale i když s nimi nejezdíte. Stáří pneumatiky ovlivňuje samotnou přilnavost na silnici, přispívá k delší brzdné dráze a horší ovladatelnosti vozidla.
Stáří pneumatiky se dá jednoduše zjistit podle tzv. kódu DOT na její bočnici. Jde o čtyři čísla, která prozrazují týden a rok výroby (např. 0219 znamená výrobu ve druhém týdnu roku 2019). Obecně se doporučuje vyměnit pneumatiky po pěti letech od výroby, i když nejsou viditelně opotřebené.
Neschválený rozměr kol či pneumatik na autě může být problém. Jak pro pojišťovnu, tak pro policii
Hrozí pokuta za staré pneumatiky?
V České republice pokuta za staré pneumatiky nehrozí, stát to nechává na řidičích. Přesto je možné za staré pneumatiky řidiče potrestat. Stává se tak v situacích, kdy policisté vyhodnotí, že vozidlo není kvůli špatným pneumatikám způsobilé k provozu. To může znamenat nízký vzorek, ale i viditelně popraskané pneumatiky právě v důsledku jejich stáří.
Problém by to mohl být i v situacích, kdy se například stanete účastníky dopravní nehody nebo pojistné události (třeba na parkovišti). Pojišťovna by mohla kvůli špatným pneumatikám (rozměr, stav a podobně) snížit plnění.
Kdy vyměnit pneumatiky?
Pneumatiky byste měli vyměnit, pokud:
- pneumatika dosáhla přípustné hranice opotřebení: kritická hloubka dezénu je menší než 1,6 mm. Indikátor opotřebení se nachází na běhounu pneumatiky. I kvalitní pneumatiky se zpravidla mění každých 40 000 nebo 50 000 km. Přední pneumatiky u vozů s pohonem předních kol se opotřebovávají dvakrát rychleji než zadní pneumatiky.
- rozdíl v hloubce hlavních drážek pryže namontované na jedné nápravě přesahuje 5 mm. Tento rozdíl v opotřebení pneumatik může ovlivnit chování vozu
- jsou pneumatiky nerovnoměrné opotřebené. Může se to projevovat v několika formách: asymetrické opotřebení, opotřebení středových částí nebo opotřebení bočních částí běhounu.
- je pneumatika poškozená: proříznutá, poškrábaná nebo deformovaná pneumatika, která může způsobit prasknutí nebo roztržení pneumatiky.
- pneumatika neodpovídá doporučením výrobce vozidla: nesprávné rozměry, nedodržení rychlostního a zátěžového indexu atd.
Když jdu koupit před zimou nové pneu, dostanu je už dle DOT z předchozího roku výroby a za zbývající 4 roky zimáky nesjedu. Proto přecházím na celoročky abych nemusel přezouvat a vyhazovat dobré gumy (ostatně dříve běžné pneu OR6 byly také celoroční a vždy jsem všude v zimě vyjel i v našem kopcovitém kraji a nikdy jsem neboural). Chce to jezdit s rozmyslem a citem, ne jak střelené prase.
Povinnost zimáků si kdysi prosadila gumová loby. Aspoň že teď celoročky označují symbolem 3PMSF. V šedesátých letech zimáky nebyly, zimy byly daleko krutější a bohaté sněhem a mlíko s pečivem se běžně dodávalo do obchodů ráno před pátou hodinou. Dneska dodavatelům plivnete pod kola a už je velké zpoždění s dodáním zboží.
To asi tak z vesnice do vesnice a dálnici ty gumy nikdy neviděly.
Je to o penězích.Velké zahraniční firmy vyvádí zisk bez daní a našinec to musí zaplatit.
Určitě něco vymyslí jak z nás dostat další peníze.
Zákon nikde neomezuje stáří pneumatik. Zákon pouze chce, abyste měli pneu správné specifikace, nepoškozené a se vzorkem nad 1,6mm. Stáří pneu se v rámci zákona nijak neřeší. Nicméně sám měním po 5 letech, kdy ten věk na pneu začíná být pomalu znát.
Proto nechavam na vozidle cely rok zimni gumy. Za 5 let se ojedou, cca po dvou letech prehodim predni na zadni napravu a zadni na predni napravu. Na pneumatiky najedu az 100 000 km.
100k km? To snad ani ne.
To asi tak z vesnice do vesnice a dálnici ty gumy nikdy neviděly.
jsem zvědav , až odrovnají starší auta skrze emise a stavy , tak potom přejdeme asi na pásová vozidla. Pásy vydrží hodně dlouho.
Zákon stáří pneumatiky nespecifikuje, tudíž není možné pokutovat něco, co zákon nezná. Mluví se pouze o minimální výšce vzorku a rozměrech pneu.
ani to určitě uzákoní
Zajímavé je, že to STK nezajímá a ani to nekontrolují. Výrobce poskytuje celoživotní záruku a tím je myšleno pneumatiky u které životnost končí opotřebením dezénu na povolenou hranici. Nevím jestli u všech, nebo jen některých.
výsledek článku je takový, že na stáří pneumatiky nezáleží, pokud nevykazuje poškození….