Ferrari 458 Speciale nehoda 3

Podle některých specialistů by auta měla ve svých černých skřínkách uchovávat více dat z nehod

Od Radim Plachý | Zdroj: Insurance Institute for Highway Safety - Foto: Policie ČR - 27. 6. 2022


Pojem „černá skříňka“ je znám především z letadel, ale toto záznamové zařízení mají i auta, navíc od letošního roku dokonce povinně. Černá skřínka (EDR) je napojena na airbag a zaznamenává dění před dopravní nehodou. Jde o pět až 10 sekund záznamu o tom, zda byly aktivovány airbagy, zda řidič brzdil, a jak moc, jestli měla posádka zapnuté bezpečnostní pásy, a dokonce i to, jak silný náraz nehodu doprovázel. Podle amerických odborníků je však délka záznamu příliš krátká.

Americký pojišťovací institut bezpečnosti v dopravě (Insurance Institute for Highway Safety – IIHS) by byl rád, aby se záznam protáhl na alespoň 20 sekund. To by totiž podle něj dalo lepší náhled na to, co často stojí za dopravními nehodami, jak řidiči reagují nebo jak reagují bezpečnostní asistenty. Jde však i o naprosté detaily, jako například to, jak rychle a jakou silou řidič šlápl na brzdový pedál. Pokud by se totiž ukázalo, že při většině nehod řidiči nedostatečně brzdí, můžou být tato data použita pro vylepšení přednárazového systému. V případě, že by byla doba záznamu prodloužena, podařilo by prý se detailně rozklíčovat až 90 % nehod.

Přečtěte si také:  Divočáci ohrožují řidiče. Podle statistik by na ně řidiči měli dávat pozor zejména po páté ráno

V tuto chvíli je ale na výrobcích a úřadech, jak se k tomuto návrhu postaví. I ve chvíli, kdy by byl brzy přijat, bude zavedení černých skříněk s delším záznamem do praxe chvíli trvat. A navíc není jisté, že by takové opatření zavedli výrobci i v Evropě, kde sice systém EDR funguje, ale právě jen s oním krátkým záznamem.