Podjíždění zákon zakazuje a přísně trestá. Existují však dvě výjimky, kdy je možné

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Centrum služeb pro silniční dopravu - 9. 5. 2022


Před nedávnem jsme psali o tom, jak se vypořádat s tzv. „levoproudaři“ a připomínali, že v žádném případě není dobrý nápad je podjíždět. Podjíždění, tedy předjíždění zprava, je zákonem zakázáno a je trestáno poměrně vysokou pokutou a trestnými body. Ovšem jsou dvě situace, kdy je předjíždění zprava bezproblémové a zákonem povolené.

Zákon říká, že předjíždění zprava je mimo obec zakázané. Až na situaci, kdy se řidiči připojuje nebo odbočuje. A také ve chvíli, kdy fakticky nejde o podjíždění, ale o souběžnou jízdu.

Vezmeme to od začátku. Pokud se řidič připojuje, třeba na dálnici, měl by využít celý připojovací pruh, ve kterém musí nabrat dostatečnou rychlost. A ve chvíli, kdy v tomto připojovacím pruhu jede rychleji než auta nebo náklaďáky v pravém a průběžném jízdním pruhu, nejde o podjíždění. Není tedy problém při připojování jet tak rychle, že předjedete i několik aut najednou. Zapomeňte ale na to, že byste odbočovacím pruhem opravdu předjížděli, třeba jen proto, že před vámi jedou ostatní pomaleji. To už podjíždění je.

Druhou výjimkou je souběžná jízda. Jde o situaci, kdy je provoz na dálnici tak hustý, že se vytvoří souvislé řady vozidel ve všech jízdních pruzích. Všechna auta pak jedou takovou rychlostí, jakou jede celá řada vozidel v tom daném pruhu a nejedná se tedy o předjíždění. A to ani když jede jeden z pruhů (třeba ten pravý) rychleji než ostatní.

Řidiči stále neumějí zipovat. Ti, kteří dodržují zákon, a zipují, jsou pro ostatní často „agresivní piráti“

A co ve městě?

Zákon říká, že v obci na silnici o více jízdních pruzích se smí podle zákona jet v jakémkoliv pruhu. Slušností je jet vpravo, nicméně pokud jedou auta v pravém pruhu rychleji než v levém, nejde o podjíždění.

Typickým příkladem může být pražská magistrála nebo Jižní spojka. Toto pravidlo se vztahuje také na vyhrazené pruhy, tedy vozidla v něm jedoucí (například autobusy a vozidla taxi) mohou jet rychleji než vozidla v ostatních jízdních pruzích.

Pokuty jsou přísné

Podjíždění je z pohledu zákona přestupkem označeným jako nedovolené předjíždění. A vzhledem k tomu, že jde o jeden z nejzávažnějších přestupků není možné jej řešit na místě. Ve správním řízení se za něj řidič dočká sedmi trestných bodů, pokuty až ve výši 10 000 Kč a také zákazu řízení na dobu od šesti měsíců až roku.

Štítky: , , , ,

23 názorů na “Podjíždění zákon zakazuje a přísně trestá. Existují však dvě výjimky, kdy je možné”

  1. Chlapi, a co takhle? Když jede zamnou v levém pruhu rychle auto a já ho teda pustím před sebe, ale jede zase pomalu a brzdí mě, zařadím se do pravého pruhu a zase ho vezmu z praveho a sjedu si zpět před něj do levého. To je moc zavaznej čin?

  2. Ano ale ne flastr ale hrozí my zákaz řízení 7 bodů a 10 000 Kč pokuta to se může stát jen v ČR.

  3. Mám dotaz. Na dálnici jede vozidlo řekněme 110 ve středovém pruhu. Já již pár kilometrů jedu v pravém 130. Takže budu trestán za to že ho podjizdim jelikož jedu vpravo tak jak mám? Děkuji za odpověď

  4. Autora článku bych proplesknul, taková hora desinformací a strašení něčím, co neumí ani správným zákonem podložit. Styď se.

  5. Jiří Votýpka

    Dobrý den, nevím jestli někdo znáte křižovatku v Újezdě nad Lesy Praha 9. Tato je velmi zajímá tím že je tak jaksi celá mimo osu. Je to silnice hlavní tah z Prahy na Kolín. A tady se stávají věci.. Auta od Prahy odbočující na Klánovice zastaví a správně dávají přednost protijedoucím vozidlům. No, ale ty auta, co jedou za nimi směr Kolín je podjíždí z práva a tu křižovatku vlastně ignorují. To samé se děje z opačného směru, když někdo odbočuje do leva na Koloděje. Kuli těmto podjížděčům se odbočující auta nehnou a to až do změny barvy na semaforu. Podle mě tam nemají co podjíždět a dle mého názoru tímto jednáním oni brzdí plynulost silničního provozu.

  6. Z dávné diskuze na iděsu : „Je zajímavé, jak si nejvíce vynucují pravidla ti, co je nejvíce porušují.“ Howgh.

  7. A co třeba tohle: jedu tunelovým komplexem Blanka, budu odbočovat vpravo takže samozřejmě si najedu co nejdříve do pravého odbočovacího pruhu který je dost dlouhý neboli hodně dlouhý, v levém pruhu jedou vozidla kolem 70 pravém kolem 50 to mi teda nezbývá nic jiného než jet taky kolem 50 v tom dlouhém odbočovacím pruhu? Dochází i v tomto případě na podjíždění když pojedu povolenou 70?

    1. Pavel Šmíd

      Tak předně tunel Blanka je v Praze, Praha je obec a tedy se na zdejší komunikace pravidla o předjíždění levým pruhem nevztahují. A pak se do odbočovacího pruhu můžete zařadit v kterémkoliv místě, kde vám to přerušovaná čára dovolí. Pokud vás ale na poslední chvíli do odbočovacího pruhu kvůli malým rozestupům nikdo nepustí, nemusí to být nutně českou povahou, ale čistě v zájmu plynulosti provozu.

  8. A co je pak tohle.

    Ridic predjizdi v 2 pruhu a pote co predjede se spravne zaradi do praveh pruhu.
    Pak dojede druheho ridice, ktery porusuje pravidlo jezdeni v pravem pruhu, jede ve druhem pruhu, v jeho pruhu se vsak prekazka nenachazi a tak pokracuje volne ve svem pruhu a ridice ve 2 pruhu predjede, ci podjede.

  9. A co se dělá s lidmi, kteří na tříproudé prázdné dálnici jedou v prostředním pruhu? Jaký mají oni trest? Měl by být větší než za podjíždění. Já jedu v právém rychleji, musím přes tři pruhy doleva a pak přes tři pruhy doprava. A to je fakt ujetý, nemyslíte?:)

  10. Tenhle předpis je jen jedna z nelogických dopravních cypovin, které u nás máme. Jedu po téměř prázdné dálnici, v pravém pruhu poslušně jedou kamiony a mají padesátimetrové odstupy. Podle tohoto předpisu bych musel neustále kličkovat. Předjet, zařadit se, opět předjet a tak pořád dokola :-) A těch kamionů jede za sebou klidně 20-50. Vlastní zkušenost. Ano, podjíždím.

  11. Absolutně šílené zákony, typické pro přeregulovanou EU. U amíků to vůbec neřeší, předjíždí se vpravo, vlevo, horem dolem a celé věky zcela bezpečně. Je slušné nechat levé pruhy rychlejším autům, v málo státech na vyloženě omezeném dvouproudém silnišním provozu v jednom směru je trvalá jízda vlevo „nezákonná“ ale max. tak na domluvu a ne na „ukamenování“.
    Stalo se mi tady párkrát, že při hledání exitu nebo prostě z nutnosti jsem v levém pruhu zpomalil, abych se zařadil vpravo jelikož vepředu nebylo už místo nebo bezpečno a vytvořil jsem tak nechtěně z aut vpravo „podjíždějící“ narušitele, kteří se z mně neznámého důvodu mohli zbláznit. Z tohoto důvodu totálně psycho, nesmyslné zákony, vhodné tak akorát do afrického vidlákova.

  12. Je velice jednoduché dostat tu vysokou pokutu za „podjíždění“. Stačí, když vás v levém pruhu někdo předjíždí, ale pak si to rozmyslí a zpomalí, aby se zařadil za vás. V tu ránu jej ale podjíždíte a pokud vás u toho někdo natočil, tak to máte drahé. Ještě jiný příklad, dočasně oddělené pruhy, v levém je 60, v pravém 80, ale pokud byste jeli v pravém a v levém míjeli nějaké auto, tak podle zákona musíte srovnat rychlost, jinak by to bylo zase podjíždění.

    Prostě to je tak, když v zákonu není definice podjíždění a vlastně ani předjíždění, takže se místo podvědomého „předjet = dostat se před někoho“ začalo používat „předjet = někoho minout ve vedlejším pruhu“.

  13. „Pokud se řidič připojuje, třeba na dálnici, měl by využít celý připojovací pruh, ve kterém musí nabrat dostatečnou rychlost. “
    To povídejte hlavně těm, co se hrabou do průběžnýho takřka jakmile skončí plná čára, když nemaj ještě ani 80 (není nutno jmenovat).

  14. a co přīpad kdy jedu po dalnici v pravém 120 a v levém dojedu loudala který jede 100 a odmítà uhnout. Pokud uberu taktéž na 100, stanu se naopak brzdou provozu i já.

  15. 1. dobre je taky rici, ze v obci se sice „muze jezdit v jakemkoli pruhu“ ale zarovne je tam povinnost z leveho uhnout rychleji jedoucim vozidlum
    2. NS uz vydal judikaty ohledne soubezne jizdy. V podstae ji definoval tak, ze v pokud jsou v levem pruhu alespon 2 vozila a jedou pomaleji nez ja v pravem, tak je muzu vzit v pravem a uz se jednalo o soubeznou jizdu. Pokud by levem bylo jen jedno auto, tak ne.
    3. dalsi legalni duvod podjeti zprava je pak „krajni nouze“

    1. A hlavně na kruhovém objezdu , tam se přiřítí auto zprava a nedá přednost autu zleva, který chce vyjet z kruháče.

      1. No, i na kruháči platí přednost z prava. Pokud nemůžete z levého pruhu vyjet, musíte si to obkroužit ještě jednou…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru