Během prvního týdne omezení volného pohybu, které vláda přijala v boji proti šíření koronavirové infekce, zemřelo na českých silnicích pět lidí. Menší hustota osobní dopravy přinesla o polovinu méně nehod i výrazně méně zranění. Počet smrtelných nehod ale bohužel ani na prázdnějších silnicích výrazně neklesl. Ukazuje to porovnání statistiky policie z týdne 16.3. – 22.3. se stejným obdobím v letech 2017 – 2019.
„Týden je příliš krátká časová řada na to, abychom dělali závěry o dopadu mimořádných opatření na nehodovost. Je patrné, že výrazně oslabený provoz se projevuje v úbytku celkového počtu nehod. Nadějnou kolonkou ve statistice je i nízký počet těžkých zranění. U nejtěžších následků nehod – úmrtí a těžká zranění – je ale ošemetné předpokládat, že nízké intenzity dopravy přinesou automaticky méně tragických nehod. Prázdnější silnice dávají prostor k vyšším rychlostem a právě nepřiměřená rychlost je stále nejrizikovějším faktorem při nehodách, kde umírají lidé. Pozitivně by se naopak mohl projevit menší počet kolizních situací mezi vozidly a těmi nejzranitelnějšími – chodci a cyklisty,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Stále platí, že by se řidiči měli vyvarovat agresivní jízdy a nepřiměřené rychlosti a maximálně věnovat pozornost řízení. Právě tyto faktory nejvíce přispívají k nehodám s těžkými následky. Chodci a cyklisté by se měli chránit tím, že se nebudou rozptylovat mobilním telefonem, budou sledovat provoz kolem sebe a za snížené viditelnosti budou nosit reflexní prvky.
Meziroční srovnání týdne od 16. 3. do 22. 3.:
Rok | Dopravní nehody | Usmrcení | Těžká zranění | Lehká zranění |
2020 | 1002 | 5 | 12 | 162 |
2019 | 1 977 | 6 | 42 | 368 |
2018 | 1 879 | 3 | 23 | 343 |
2017 | 1 801 | 7 | 31 | 381 |
„Vidíme kolem sebe silnou vlnu solidarity, odpovědnost a ochotu chránit druhé dodržováním pravidel. Máme příležitost přenést si takové chování i na silnice. Nezapomínejte prosím na ohleduplnost a vzájemný respekt ani za volantem. Záchranáře, hasiče i policisty v těchto dnech potřebujeme na úplně jiných místech než u dopravních nehod,“ uzavírá Neřold.