dopravni-nehoda-bouracka-pojistovna-1

Během prvního týdne omezení volného pohybu, které vláda přijala v boji proti šíření koronavirové infekce, zemřelo na českých silnicích pět lidí. Menší hustota osobní dopravy přinesla o polovinu méně nehod i výrazně méně zranění. Počet smrtelných nehod ale bohužel ani na prázdnějších silnicích výrazně neklesl. Ukazuje to porovnání statistiky policie z týdne 16.3. – 22.3. se stejným obdobím v letech 2017 – 2019.

„Týden je příliš krátká časová řada na to, abychom dělali závěry o dopadu mimořádných opatření na nehodovost. Je patrné, že výrazně oslabený provoz se projevuje v úbytku celkového počtu nehod. Nadějnou kolonkou ve statistice je i nízký počet těžkých zranění. U nejtěžších následků nehod – úmrtí a těžká zranění – je ale ošemetné předpokládat, že nízké intenzity dopravy přinesou automaticky méně tragických nehod. Prázdnější silnice dávají prostor k vyšším rychlostem a právě nepřiměřená rychlost je stále nejrizikovějším faktorem při nehodách, kde umírají lidé. Pozitivně by se naopak mohl projevit menší počet kolizních situací mezi vozidly a těmi nejzranitelnějšími – chodci a cyklisty,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Stále platí, že by se řidiči měli vyvarovat agresivní jízdy a nepřiměřené rychlosti a maximálně věnovat pozornost řízení. Právě tyto faktory nejvíce přispívají k nehodám s těžkými následky. Chodci a cyklisté by se měli chránit tím, že se nebudou rozptylovat mobilním telefonem, budou sledovat provoz kolem sebe a za snížené viditelnosti budou nosit reflexní prvky.

Meziroční srovnání týdne od 16. 3. do 22. 3.:

Rok
Dopravní nehody Usmrcení Těžká zranění Lehká zranění
2020 1002 5 12 162
2019 1 977 6 42 368
2018 1 879 3 23 343
2017 1 801 7 31 381

„Vidíme kolem sebe silnou vlnu solidarity, odpovědnost a ochotu chránit druhé dodržováním pravidel. Máme příležitost přenést si takové chování i na silnice. Nezapomínejte prosím na ohleduplnost a vzájemný respekt ani za volantem. Záchranáře, hasiče i policisty v těchto dnech potřebujeme na úplně jiných místech než u dopravních nehod,“ uzavírá Neřold.