nehoda-pojistna-udalost

Po velké nehodě se častěji vyplatí řešit s pojišťovnou totální škodu než auto opravovat. A je to i bezpečnější

Autor: Anina Russová - Zdroj: Cebia, Direct pojišťovna - Foto: Pavel Srp - 2. 12. 2025


Nehody se prostě stávají a pořád tvrdíme, že pokud jde jen o plechy, pak vlastně nejde o nic. Je nám ale jasné, že i řešení těch zničených plechů umí hodně pocuchat nervy i peněženku. Po větší nehodě přichází na řadu otázka, zda auto, které pojišťovna označila jako „totální škodu“, zlikvidovat nebo opravit. Ať už se rozhodnete jakkoliv, myslete i na bezpečnost.

Co je totální škoda?

Nejprve si vysvětlíme, co vlastně znamená pojem „totální škoda“. „Pojem ekonomická totální škoda pochází ze slovníku pojišťoven. Zjednodušeně to znamená, že náklady na opravu auta při splnění veškerých technologických postupů výrobce daného vozidla jsou tak vysoké, že se vůz již nevyplatí opravit. V případě plnění z povinného ručení je tedy hranice nastavena na 100 % aktuální ceny auta,“ vysvětluje Cebia.

Ovšem jiná situace nastává v případě havarijního pojištění. Zde si může každá pojišťovna určit vlastní smluvní limit, který je vždy součástí pojistné smlouvy. V Česku je tato hranice většinou stanovena na úroveň, kdy předpokládané náklady na opravu poškození dosáhnou 80 % obvyklé ceny vozidla v době jeho poškození. Tato 80 % klauzule v pojistných podmínkách mimo jiné chrání majitele od započetí opravy, kdy by až v jejím v průběhu bylo zjištěno, že náklady na opravu překročí obvyklou cenu vozidla, a tím v drtivé většině i maximální limit pojistného plnění.

„Nicméně 80 % hranice předpokládaných nákladů na opravu vs. obvyklá cena vozidla pro určení totální škody není u českých pojišťoven dogma a na trhu se najdou i pojišťovny, které hranici totální škody definují v havarijním pojištění téměř identicky jako v povinném ručení,“ doplňuje Cebia.

Uklouzlo to a skončili jste ve škarpě? Povinné ručení vám pomůže jen částečně, jistota je havarijko

Opravit? Nebo raději ne?

To je otázka za všechny peníze. V případě povinného ručení nesmí náklady na opravu přesáhnout 100 % obvyklé ceny. „Velice často se ale podaří opravářům v servise přesvědčit zákazníky, že jejich totálně poškozené auto je ještě možné opravit. To samozřejmě mnohdy možné je, ale pokud například při opravě zasahují do nosné části vozidla nebo ho rovnají, tak hrozí určitá rizika,“ upozorňuje Karel Luka z Direct pojišťovny.

Servis se navíc musí takzvaně vejít do ceny opravy, která nebude vyšší než cena auta u škody z povinného ručení, nebo vyšší než 80 % ceny auta u škody z havarijního pojištění. „Při levné opravě deformovaného skeletu karoserie se může stát, že se nepodaří zachovat funkční mezery spár u dveří posádky nebo zavazadlového prostor a jejich zavírání je pak těžší. Nelze vyloučit ani zhoršenou odolnost opravovaných nosných částí karoserie proti korozi. Nárazové testy navíc ukazují, že takto opravené totálně poškozené vozidlo je méně bezpečné,“ podotýká Luka. Při případné další nehodě tak hrozí, že karoserie se promáčkne víc do interiéru, nemusí správně fungovat airbagy a další vlastnosti jsou zhoršené tak, že ohrožují život lidí v autě.

Je důležité si uvědomit, že pro levné opravy se používají buď aftermarketové díly, tedy neoriginální, nebo starší díly z havarovaných nebo dosloužilých aut, neboť některé komponenty (například části karoserie) se v rámci aftermarketových dílů nevyrábějí a originální díly jsou příliš drahé. Minimálně stejně často je důvodem pro použití starých dílů při totální škodě to, že jsou ještě levnější než aftermarketové. Důvodem jejich nižší ceny je jak nulová záruka, tak často i nižší kvalita či již omezená životnost.

„Auta po ekonomických totálních škodách jsou velice ziskovým byznysem pro podvodníky, kteří je za levno opravují, či nechají opravit, a draze prodají. Marže se vyšplhají i do statisíců a není se tedy čemu divit, že někteří prodejci se na takto havarovaná auta přímo zaměřují. Tyto vozy se obvykle prodají v aukci po havárii do několika málo dnů. Aby na nich prodejci co nejvíce vydělali, často nedodržují všechny body opravy, například místo nového funkčního airbagu namontují do vozu levné tzv. šidítko, které zmate řídící jednotku natolik, aby si myslela, že airbag je funkční a fungovala tak kontrolka, která se po nastartování motoru rozsvítí a zhasne. Často se také neopravují komponenty u bezpečnostních pásů,“ říká Martin Pajer z Cebia s tím, že jde jen o dva z mnoha případů, jak se při opravách vozů podvádí. „Bylo by ideální, kdyby taková vozidla byla opravována výhradně v autorizovaných servisech, které by díky vysokým standardům dokázaly zajistit, že provoz těchto aut bude bezpečný,“ uvádí dále Pajer. Nekvalitně či nedostatečně provedená oprava přitom ohrožuje životy posádky a bezpečnost na silnicích.

Platíte za autopojištění zbytečně moc?

Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.

🔍 Porovnat ceny zdarma

Nezávazné srovnání • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru