policie-měření-emisí

Plošné kontroly stanic STK? Monitorujeme je a vyhodnocujeme analýzy, tvrdí ministerstvo pět měsíců po oznámení

Autor: Anina Russová - Zdroj: Ministerstvo dopravy - Foto: Policie ČR - 11. 7. 2024


Je to už několik měsíců, kdy ministerstvo dopravy avizovalo, že si hodlá posvítit na fungování tuzemských stanic technických kontrol. Na fakt, že se na STK prý ve velkém podvádí, upozorňuje už řadu měsíců Asociace emisních techniků. A nově o tom začala mluvit i policie. Ta totiž při náhodných silničních kontrolách zjistila problémy i u aut, která chvíli předtím vyjela z STK. Co na to ministerstvo dopravy? Zeptali jsme se.

Vysoké pokuty

Zhruba od dubna vyráží policie na silnice v doprovodu Centra služeb pro silniční dopravu, aby se společně zaměřili (nejen) na emise. Ke kontrole zastavují auta náhodně, ale není to tak dlouho, co se jim dostalo do rukou auto, které sotva vyjelo z bran stanice STK. Jakkoliv mělo ještě „mokré lepidlo“ na známce, policejním měřením emisí neprošlo. Navíc mělo prasklé sklo, takže bylo technicky nezpůsobilé k provozu. A to není jediný případ. Policisté proto pravidelně hlásí, že problémy nebudou mít jen řidiči, ale i provozovatelé dotčených stanic. Zeptali jsme se proto na ministerstvu dopravy, zda mají hlášení či informace o tom, že se zjevně na některých stanicích podvádí a do provozu se pouštějí i auta, která v něm legálně být nemají.

„Pracujeme s jakýmkoliv podnětem, který zakládá podezření na nesprávné provádění technických prohlídek vozidel. Je však třeba konstatovat, že ministerstvo dopravy v poslední době neobdrželo od policie takové podněty. Nelze však vyloučit, že policie tyto podněty předává přímo na krajské úřady případně obecní úřady obcí s rozšířenou působností, které jsou jako prvoinstanční orgány příslušné k řízení v dané věci,“ řekl nám tiskový mluvčí resortu dopravy František Jemelka.

A také dodal, že správní orgán na základě došlého podnětu věc prošetří a v případě, že dospěje k závěru, že byl spáchán přestupek je v dané věci uložena sankce. „Pro fyzické osoby je stanovena sankce do 50 000 Kč, v případě že chybné provedení TK je prokázáno v souvislosti se získáním majetkového nebo jiného prospěchu kontrolního technika pak až 500 000 Kč. V případě právnické osoby lze podle druhu deliktu uložit sankci do 50 000 Kč, 500 000 Kč nebo 5 000 000 Kč,“ dodal dále Jemelka.

V Česku se dle Asociace emisních techniků čile podvádí na STK. Ministerstvo dopravy a Dekra jsou ale proti

Problémy jsou, ale zatím se analyzují

V únoru letošního roku ministr dopravy Marin Kupka (ODS) informoval o tom, že by rád nechal zpracovat analýzu toho, jak vlastně STK fungují. „Potřebujeme důkladně zanalyzovat dosavadní praxi pravidelných technických kontrol vozidel, vyhodnotit stávající úpravu i ve srovnání s Rakouskem, Polskem a Německem. Chceme identifikovat rizikové body české právní úpravy a navrhnout omezení případného korupčního jednání a tím transparentně ukázat, jak současný systém v České republice funguje a kde je možné ho zlepšit i přesto, že již byla v posledních letech řada opatření pro snížení rizika zneužití realizovaná,“ řekl tehdy ministr.

V plánu bylo oslovit odborné poradce, kteří by současný systém STK zvládli pečlivě zkontrolovat a srovnat s okolními státy. „Dále budou důkladně vyhodnoceny dosavadní sankce pro provozovatele STK a SME a kontrolní techniky STK, využívání zákonných institutů pro případné omezení možností podvodů s výsledky technických prohlídek. Součástí bude i navržení opatření na zlepšení právní úpravy STK včetně SME v České republice,“ uvedlo v únoru letošního roku ministerstvo dopravy.

A jaká je realita těchto plánů pět měsíců poté, co o nich resort informoval? „V souvislosti s avizovanou analýzou právě proběhly jednání v rámci předběžné tržní konzultace, na základě kterých se dále budou finalizovat požadavky pro zadání veřejné zakázky. Tedy výsledky budou k dispozici později. Obecně však neustále monitorujeme a vyhodnocujeme činnost provádění technických prohlídek a vyhledáváme nové možnosti zajištění kvalitního výkonu technických prohlídek odpovídající současným trendům a technickému pokroku. Taktéž je dobré zmínit, že ke kultivaci prostředí na silnicích má přispět i zřízená Inspekce silniční dopravy, která vzejde ze stávajícího Centra služeb pro silniční dopravu, a bude mít více pravomocí při kontrolách přímo na silnicích. Fungovat začne v průběhu roku 2025,prozradil tiskový mluvčí ministerstva dopravy Jemelka.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

8 názorů na “Plošné kontroly stanic STK? Monitorujeme je a vyhodnocujeme analýzy, tvrdí ministerstvo pět měsíců po oznámení”

  1. A co aféra dieselgate na tu se už zapomnělo!!!! Co tady jezdí stále aut s cinklou řídící jednotkou motoru Všude ve světě odškodné a vyřadit z provozu v CZ žádné odškodnění a auta jezdí vesele legálně dál 😉 a všechno se to zametlo po kobereček a prochází legálně, co aféra měření s výpis REDINES kódu při emisí zkoušce,to bylo slávy jak ministerstvo zpřísnily měření emisí když zjistila státní správa že ji kvůli REDINES kódům neprochází 90% vozového parku ,že by neměli čím jezdit ,tak výpisy REDINES kódu v tichosti zrušili. Tak ať si pan ministr a jeho pohunkové zametou před svým prahem,zákony a předpisy mají platit pro všechny stejně. SLÁVA UKRAJINĚ,bez STK, propadlé řidičské průkazy,bez zákonného pojištění.

  2. To je správně !! Je to hrozné co jezdi na silnicích , jen že někdo da 1000 kc technikovi do kapsy !! Kontrolovat a hllavně trestat !!!

  3. Vážení jestli vám to ještě nedošlo toto státem řízená, cílená eliminace starších aut krásně schovaná za nevyhovující emise. Jak jinak by se jim povedlo dostat tyto vozy do šrotu a jejiž majitele donutit si pořídit jiný ,,ekoligický vůz,, ale otázka zní kolik lidí na ty ekovozy bude mít a co lidí se tím dostane do značných problémů s dopravou především na vzdálených vesnicích a městečkách kdy nebudou mít jak se dostat na nákup a k lékaři, nad tím by se ti naši vlastizrádci měli zamyslet ale je to zřejmě netrápí za chvíli půjdoum od válu a po nich potopa.

  4. Petr Nöbauer

    Ono kdyby jim někdo dal normální výplatu tak by mohlo být spousta věcí jinak ! Majitelé mají milióny a technici dělají za plat prodavačky a to musí absolvovat zkoušky nesmí přijít o řidičák a být bezúhonní !!! Na to by se měl někdo zaměřit .

  5. Asociace emisních techniků. Jeden člověk, který kope okolo sebe, do všech kdo jsou blízko. A hlavně , abych byl vidět a slyšet. Tak to v životě chodí.

  6. Že i emisní technici mají svoji asociaci jsem opravdu netušil :D Odstranil bych příčinu problému zrušením STK. V případě,že si Policie ČR a ti její pohůnci z Centra služeb budou dělat vlastní měření a kontroly tech.stavu už STK nedává smysl. Nehledě na to,že STK nestíhají a objednací doby jsou neúnosně dlouhé,protože musí dodržovat nesmyslně stanovenou dobu prohlídky. Dříve VB dělala kontroly na silnici běžně a když bylo něco špatně odebrali osvědčení než dojde k nápravě. Kontroly kontrol a dalších kontrol jsou k smíchu. To se ukontrolujeme.

  7. Jiří Borovka

    S tím zkušenosti nemám. Několikrát jsem u svých dopravních vozidel mesel STK opakovat,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru