test-mercedes-amg-e-63s-4matic- (48)

Pětina firem v Česku financuje své vozy operativním leasingem. Vyplývá to z aktuálních údajů průzkumu Arval Mobility Observatory. Poptávku táhnou stále nejvíce velké firmy, kde tento způsob financování využívá třetina společností, naopak živnostníci a malé firmy provozovali loni na operák jen 9% vozů. Přesto v tomto segmentu loni zaznamenal Arval meziroční nárůst poptávky o 80%.

Klesá podíl nákupu za hotové, roste zájem živnostníků

Nejčastěji využívají vozy na operativní leasing společnosti nad 500 zaměstnanců, firemní auta tímto způsobem financuje 30 % z nich. „Velké firmy volí operativní leasing jako druhou nejčastější možnost financování, hned za nákupem za hotové, jehož podíl navíc každoročně klesá. Kromě velkých firem silně roste také poptávka živnostníků, loni jsme zaznamenali její nárůst od těchto zákazníků o 80% a celkově podepsali každou osmou smlouvu,“ vysvětluje trend Jiří Solucev, ředitel divize Retail, poskytovatele operativního leasingu společnosti Arval.

Přečtěte si také:  "Zakažte reklamy na SUV," zní ze Světového fondu na ochranu přírody. Důvod vlastně dává smysl

Firmy prodlužují leasingové smlouvy a odkládají nákup nových vozidel

Koronavirová situace silně ovlivnila prodeje nových vozů, přesto trh s operativním leasingem začal v druhé polovině loňského roku opět růst, jak přibližuje Jiří Solucev z Arvalu. „Firmy odkládají v době koronavirové krize nákup nových vozů a prodlužují současné leasingové smlouvy. Zatímco před několika lety byly populární krátkodobé  kontrakty, v současnosti se průměrná doba nájmu zvyšuje na 3,5 roku,“ říká Solucev. „Největší poptávka je po finančně dostupných městských vozech jako je například Škoda Kamiq nebo Hyundai i30. Zájem je také o dražší modely SUV, střední třída vozů je spíše využívaná ve větších firemních flotilách. V celkovém součtu evidujeme stovky nově uzavřených smluv,“ upřesňuje Jiří Solucev z Arvalu.

Operativní leasing přinese firmám daňové odpočty

Operativní leasing umožnuje firmám všech velikostí efektivnější rozložení nákladů na provoz vozidel ve srovnání s odpisy majetku. Mohou tak výrazně snížit nečekané výdaje a zajistit si dostatečnou stabilizaci cash flow.

Přečtěte si také:  Peugeot v ČR dokončil největší dodávku vozů ve své historii. Opět dodal auta České poště

„Výhodou je pohodlné plánování nákladů na vozový park, protože u vozidel je předem rozepsán servisní plán a výdaje na budoucí potřeby jsou zahrnuty v měsíčních splátkách. Auta jsou stále dražší, komplikovanější a tím pádem jejich vlastnictví začíná být nákladnější a rizikovější. Při financování operativním leasingem mají firmy k dispozici nový vůz už za první jasně danou splátku, na kterou navíc mohou uplatnit odpočet daně. Splátka je plně nákladovou položkou a veškerá rizika spojená s provozem vozidla jsou plně v režii Arvalu. Vyhnou se také obvyklým problémům s prodejem ojetého vozu a čekáním na hotovost,“ uzavírá Jiří Solucev ze společnosti Arval.