Ať už chcete něco odstěhovat nebo jedete na dovolenou, může se stát, že budete potřebovat přívěsný vozík. Parkovat s ním v zónách placeného stání ale může být složité. Pokud máte vozík zapřažený za auto, není to problém. Ovšem parkování samotného vozíku už znamená zádrhel. V Praze se na to totiž jinak dívá městská policie, respektive zákon a jinak magistrát. V Brně mají ale jasno.
Kdy platit?
Pražský magistrát se s městskou policií shoduje na tom, že parkování přívěsného vozíku zapřaženého za auto není problém. Jde o soupravu a platí se tak jen za auto. „Městská policie zastává názor, že v případě, že je připojený vozík zapojen za vozidlo, které má zaplacenou možnost parkování v zóně placeného stání, lze na připojený vozík hledět jako na součást vozidla (jízdní souprava). V daném případě lze tolerovat připojený vozík jako součást vozidla včetně oprávnění stání v zóně placeného stání, které náleží danému vozidlu,“ vysvětlila nám tisková mluvčí pražské městské policie Irena Seifertová.
Problém ale může nastat ve chvíli, kdy vozík odpřáhnete a necháte ho stát v zóně placeného stání. Tady už se názory pražské městské policie a magistrátu rozcházejí.
Podle městské policie je zákon jasný. Říká totiž, že zóny jsou pro motorová vozidla, a to vozík není. „V případě parkování samotného vozíku, který by nebyl připojen k vozidlu, zastáváme názor, že ho nelze parkovat v zóně placeného stání samostatně. Zóna placeného stání je určena k parkování motorových vozidel a samostatný vozík vzhledem k jeho možnostem pohybu nelze vnímat jako samostatné vozidlo,“ vysvětlila nám Irena Seifertová.
Nechávat tažné zařízení na autě může být přestupek, za který hrozí několikatisícová pokuta
Tiskový mluvčí magistrátu Vít Hofman to ale vidí jinak: „V minulosti samostatně vozík v ZPS (zóny placeného stání-pozn. redakce) nemohl parkovat, protože dlouhodobé parkovací oprávnění výdejna nevydá a ani parkovací lístek nebylo možné na vozík kam umístit. S rozvojem elektronického placení nelze platbě za samostatně stojící vozík technicky zamezit. I kvůli možnosti zadání zahraničních registrační značky s jiným formátem. Pokud tedy za vozík majitel zaplatí v parkovacím automatu nebo prostřednictvím aplikace, může samostatně stojící vozík v ZPS parkovat. Jedná se ale o možnost krátkodobého stání,“ popsal Hofman.
Vybrat si, která možnost je správná, nejde. Snad jen tedy doporučujeme nenechávat vozík zaparkovaný bez auta. Vyhnete se tak případnému sporu, který, jak nás upozornila Irena Seifertová, by skončil u správního orgánu. A ten jediný je pak oprávněn rozhodnout.
A co Brno?
Jak už jsme výše zmínili, v Praze panují kolem parkování vozíků malé zmatky. Ovšem v Brně mají naprosto jasno. Už před více než dvěma lety město na svém webu týkajícím se parkování v zónách napsalo: „Přívěsný vozík zabírá podobný prostor jako vozidlo. Pokud s přívěsným vozíkem parkujete v regulované oblasti, je nutné za něj uhradit poplatek za parkování (přes parkovací automat v zóně B nebo přes aplikaci ParkSimply, online parkovací automat nebo formou SMS). V případě, že jste rezident/abonent a potřebujete vozík parkovat v regulovaných oblastech dlouhodobě, můžete si na něj vyřídit parkovací oprávnění. Cena je jako za běžné vozidlo. Na vozík lze využít i volné hodiny pro rezidenty.“