Test-2022-BMW_iX_xDrive40-elektromobil- (34) tazne_zarizeni

Nechávat tažné zařízení na autě může být přestupek, za který hrozí několikatisícová pokuta

Autor: Anina Russová - Zdroj: Policie ČR, Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 23. 4. 2023


Říká se, že Češi jsou národem zahrádkářů a chalupářů. Když se kolem sebe na silnicích rozhlédnete, napovídá tomu i množství aut s namontovaným tažným zařízením či rovnou s přívěsnými vozíky, ale i kolony a plná parkoviště u hobbymarketů. Nechávat ale tažné zařízení na autě může být v některých případech cestou k pokutě.

Důležité je to, jaký druh tažného je na autě namontovaný. Pokud jde o tažné, které není možné z auta jednoduše sundat, či zasunout pod auto, ale přimontované šrouby, je samozřejmě možné s ním jezdit. Nikdo po vás nebude chtít, abyste jej složitě odmontovávali pokaždé, když zrovna nic nevezete.

Ovšem v situaci, kdy je tažné zařízení možné jednoduše sundat nebo jej sklopit pod auto, jste povinni tak učinit. A policejní hlídky takové tažné zařízení poznají. A jsou také oprávněni řidiči udělit pokutu, a to až do výše 2500 Kč. Zároveň je potřeba dávat pozor na to, aby tažné zařízení ani náklad, který vezete, nijak nezakrýval registrační značku auta. To už je velký problém, který zákon vnímá jako jízdu s překrytou registrační značkou. A to je přestupek s pokutou až 10 000 Kč a zákazem řízení až na rok.

Jak přijít o řidičák snadno a rychle? Stačí k tomu i jediný přestupek

Chci tažné zařízení na auto, co mám dělat?

Pokud chcete na své auto tažné zařízení namontovat, dříve, než bude budete řešit výběr toho nejlepšího, podívejte se do velkého techničáku auta. Tam je totiž zapsána nejvyšší možná hmotnost přípojného vozidla. Existují i vozidla, ačkoliv jsou to výjimky, která mají nulovou. A je také dobré si uvědomit, že ačkoliv auto zvládne hodně, řidičák skupiny B je do 3,5 tuny. A to včetně přípojného vozíku a 750 kg brzděného vozíku. Některá auta navíc nejsou na tažné homologována, pak máte prostě smůlu. Jediné, co za auto dáte, je v těchto situacích nosič na kolo. A i na to je dobré se zeptat u výrobce.

Pak nastává chvíle na to vybrat si, zda chcete tažné zařízení odnímatelné nebo pevné. Zda jej chcete jen na vozík s posekanou trávou nebo na stavební materiály. Vždy ale platí, že každé tažné zařízení musí mít homologaci a musí pasovat k vašemu vozidlu. Se správným výběrem vždy poradí přímo prodejce tažných zařízení, ale může i samotný prodejce aut. Ostatně, většina prodejců nabízí k vozidlům, která prodávají, také tažné zařízení v rámci originálního nebo neoriginálního příslušenství.

A právě u svého prodejce, respektive v servisu je dobré si vybrané tažné nechat namontovat. Servis totiž k takové montáži musí mít náležitá oprávnění, přičemž následně vydá o montáži certifikát. Ten je potřeba při zapsání tažného do techničáku. Pokud si tažné montujete sami, je nutné následně navštívit STK, kde vše zkontrolují a potvrdí. A až poté je nutné dojít na úřad.

Štítky: , , , ,

16 názorů na “Nechávat tažné zařízení na autě může být přestupek, za který hrozí několikatisícová pokuta”

  1. Vidím v tom diskriminaci těch co musí tažné sundávat! Proč?! Nenadělají více škody než ti co ho sundávat nemusí..👎

  2. Upozornění pro ty, co si myslí, kdovíjakou jim koule zezadu poskytuje ochranu, tak by měli vědet, že náraz do koule roznáší působení sil ne na nárazník, ale na klíčové nosné části (rám) vozidla, na níž je tažné upevněno a paradoxně tak náraz způsobí větší škody, než kdyby síly šly jen na nárazník a zničily jen ten.

  3. Pokutovat za něco, co přesahuje vozidlo o 10 cm vzadu, kde se někdo poškodí svou vinou – nedobrzdí – je sviňárňa, pokud jezdí po městech (Olomouc) tramvaje s nesloženým (i předním) skládacím spřáhlem. To je nějakých 70 cm železa ve výši kolen chodce (přičemž čela tramvají se mj. navrhují tak, aby byla pluchá a případného choce nabrala co největší plochou, tedy na modřiny, ne zlomeniny) či posedu řidiče.

    1. Melete nesmysly. Právě vy poškozujete druhým auta, když parkujete podélně s chodníkem. Při vašem couvání. Víte? Oprava (výměna) prasklého nárazníku s lakem a pokřivenou RZ cca 20 litrů. Takovým bych rozkopal rypák.

      1. Svatá pravda!
        Zrovna dnes mi takový blb s Hyundai SANTA FE rozmačkal kulí espézetku. Zatím pořád stojí přede mnou, jsem zvědav, jak naloží s lístkem pod stěračem.

      2. Přesně kvůli takovým bezohledným ovádům mám na jednom ze svých aut, které parkuji venku (druhé nové právě zásadně nechávám v garáži), 7 let starém, lístek s telefonem viníka za stěračem, 2x jsem stihl zahlédnout RZ ujíždějícího pachatele a přes policii pak dostali trest za ujetí od nehody, zbytek šel přes mé havarijko. Lidi jsou jednak lhostejní a bezohlední, druhak třetina jich za volantem nemá co pohledávat, dnes se řidičáky rozdávají s velkou benevolencí, autoškoly se bojí být přísné, páč by se to o nich rozkřiklo, nikdo by tam nechodil a bylo by po kšeftu. AŠ by měly být státní a nezávislé na zisku z uchazečů. Já udělal ŘP krátce před revolucí, závěrečky dělalo ten den 30 lidí, z toho dva jsme udělali na poprvé, 7 bylo vyhozeno za neúspěšný třetí pokus nebo fatální chyby, zbytek měl už druhou nebo třetí opakovací zkoušku.

        1. oprava chybějícího textu, …kvůli nim mám vpředu již pátý a vzadu třetí nárazník… Jen 1x lístek…

    2. Právě tací joudové, kteří nechápou souvislosti a s vlastním svévolným výkladem zákonů či předpisů jsou nejhorší.

  4. A proč by měla být od této povinnosti, sejmout tažné zařízení, omilostněna auta s pevným závěsným zařízením ??? Vždyť , jak ukazují reakce čtenářů, toto zařízení může, a také chrání stovky drobných karambolů. Myslím si, že by se tzv. zákonodárci měli zabývat poněkud realističtejšímiy problémy .

  5. Zároveň je potřeba dávat pozor na to, aby tažné zařízení ani náklad, který vezete, nijak nezakrýval registrační značku auta.
    ———————————————————————————————-
    Tohle je co za blábol??

    1. vyhl. č.197/2006 Sb. Spojovací zařízení třídy A50-X namontované na vozidle nesmí zakrývat místo pro zadní registrační tabulku nebo zhoršovat čitelnost zadní registrační tabulky nebo zakrývat předepsané osvětlení vozidla.
      vyhl. č.283/2009 Sb. Jestliže tomu tak není, musí být část se spojovací koulí odmontovatelná bez použití nářadí případně s nářadím umístěným povinně ve vozidle. Vozidlo vybavené tažným zařízením schváleným s odnímatelnou spojovací koulí bez použití nářadí, musí mít tuto kouli odejmutou, pokud není využívána ke spojení s přípojným vozidlem nebo s jiným zařízením.

    2. Blábolů je víc. Třeba ten, že sB brzděnývozík do 750 kg.
      Správně je souprava do 3,5 t s respektováním max. hmotností auta.

  6. No když jsem si koupil své první nové auto, tak jsem s ním jezdil do Prahy, kde jsem měl pár měsíců pracovat. Poté, co jsem náhodou zahlédl, jak se tam parkuje – ťuk předek, ťuk zadek a vyjet – tak jsem si šel nechat namontovat pevné tažné – za 6 let, co jsem to auto měl jsem ho k tažení použil 2x. Po dalším měsíci trpění strachem o předek jsem udělal to co jsem měl udělat hned. Do Prahy jsem začal jezdit vlakem.

  7. Policejní hlídky takové zařízení nepoznají, kdysi po mě chtěli pokutu za tažné, přitažené zezadu maticí, ustoupili až potom, co jsem jim dal klíč, ať to zkusí…

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru